Gå til innhold

Fatter`n eller far?

Fremhevede innlegg

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg sier mamma / pappa til dem.

Når jeg snakker om dem har jeg lagt meg til en Fleksnes...

Moderen / faderen.. :forvirret:

Aner ikke hvor det kom fra... :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg sier mamma og pappa, når jeg snakker om dem sier jeg mora mi og faren min.

Skrevet

Jeg sier mamma og pappa når jeg snakker til dem, og stort sett når jeg snakker om dem også.

Av og til kan jeg si "muder'n" og "fader'n" men det er nok mest i spesielle situasjoner der jeg sier det med sånne ord for en grunn (litt ironisk, litt spøkende eller noe) "muttern" og "fattern" blir helt dumt på min dialekt, og i min munn føles også "min far" (eller "faren min" som det ville blitt, da jeg ikke er bergenser bare bor her) kunstig.

Men å si at det er VULGÆRT å si "fattern", da tror jeg du kunne trenge en oppklaring på hva ordet vulgært betyr...

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg sier mamma og pappa.

(Synes i grunn at det er finere å si mor og far jeg, men det har jeg altså aldri sagt selv. Kanskje jeg synes dette fordi mamma brukte det på sine foreldre og det da ble litt "spesielt" for mine besteforeldre, som vi kalte bestemor og bestefar, ikke mormor og morfar)

Jeg ville aldri sagt mutter'n og fatter'n, det blir helt feil for meg.

Skrevet
Muttern og fattern høres utrolig sært ut på min dialekt, så det har jeg aldri brukt. Jeg omtaler dem som mamma og pappa når jeg snakker om dem til andre.

Samme her.

Min datter sier mor og far til sine besteforeldre på farssiden. Vi sier aldri mor og far til våre foreldre, de tiltales mamma og pappa.

Skrevet

Jeg sier mor og far. En periode da jeg var 10-14 år eller noe, syntes jeg det var flaut å si mor og far, så da hendte det at jeg sa mutter'n og fatter'n når jeg snakket med venner.

Skrevet

Jeg sier mamma og pappa, enkelt og greit!

Skrevet

Sier mamma og pappa, eventuelt gamlingan om jeg snakker om dem begge. (Aldri gamlingen eller gamla!)

Gjest Miloine
Skrevet (endret)

Jeg sier mamma & pappa!

Har aldri sagt noe annet, men mener ikke det er vulgært når andre sier muttern/modern eller fattern/fadern.

Sønnen min sier mamma.

Endret av Miloine
Skrevet

Jeg sier mamma og pappa.

Har ikke noe i mot at andre sier noe annet, men jeg takler ikke at de sier gamla og gammel`n. Det høres så...nedsettende ut.

Skrevet

Sier mamma og pappa. Vulgært blir feil å bruke... Sjekk definisjonen av ordet. Harry er vel kanskje mer riktig :sjenert:

Skrevet

Mutter'n og fatter'n blir veldig ungdomskultur fra 80-tallet for meg. Vet ikke helt hvorfor, men det kan vel enten komme av filmreplikker fra norske filmer utgitt på den tiden, eller at storebroren til ei venninne av meg kalte foreldrene sine det da jeg var liten.

Det er litt Nils i Mot i brøstet også når jeg tenker meg om.

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg sier mamma og pappa. En av mine forhenværende var fra Stavangerområdet, han sa mor og far.

Mamma synes "mor" er så upersonlig, og liker heller ikke at man bruker navnet hennes.

Pappa kan omtale sin mor som "mutter'n" og sin (avdøde) far som "fatter'n", men så er han fra et litt harry sted også da ;)

Men dette skjer kun ved omtale, han sier ikke "mutter'n" til henne... Om sin mormor (også død) kan han si "bestemutter'n"

Egentlig litt usikker på hva han sier TIL sin mor... Han omtaler henne som "moren min" og sånn, men jeg har tilgode tror jeg å se han si "mamma, kan jeg få..." til henne ;)

Gjest d'Arc
Skrevet

Jeg har alltid sagt mamma og pappa, og kommer aldri til å si noe annet.

Skrevet (endret)

Hender jeg sier det, ja. Eller moder'n og fader'n. Eller gamlingane:)

Da jeg var lita sa jeg mamma og pappa.

Endret av Diktern
Gjest Gjest
Skrevet

Det er utrolig harry og vulgært å si

- Moder'n

- Fader'n

- Mutter

- Fatter

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg sier mamma og pappa når jeg snakker til dem, eller om dem til folk som kjenner dem.

Til fremmede refererer jeg til dem som foreldrene mine, faren min eller moren min.

Muttern og fattern er for meg en guttemåte og uttrykke seg på.

Gutta mine kaller meg mutters, og faren min kalte moren sin for muttern når han snakket om henne, men mamma når han snakket til henne.

Skrevet
Har ikke noe i mot at andre sier noe annet, men jeg takler ikke at de sier gamla og gammel`n. Det høres så...nedsettende ut.

Henger ikke helt på greip dette... du har ikke noe mot at andre sier noe annet enn det du gjør, men takler ikke at de sier.... nettopp noe annet enn det du gjør.... ;)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg sier mamma og pappa til dem. Til folk som ikke kjenner dem, sier jeg "mora mi" og "faren min". Snakker sunnmøring, så mor og far eller muttern og fattern høres helt fjernt ut på min dialekt. Men mamma kaller sine foreldre for mor og far, så jeg kaller mine besteforelder for mor og far...

Folk må jo få si hva de vil, men jeg synes at muttern og fattern høres litt.... respektløst ut. Jeg vil ikke bli kalt for muttern, i alle fall.

Gjest Gjest
Skrevet

Gutten min på 2 1/2 har lært av faren sin å si mutter'n til meg (sier vanligvis mamma). Syns det var ganske søtt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...