Gå til innhold

Fatter`n eller far?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er 30 og om taler mine foreldre som mamma og pappa når jeg henvender meg direkte til de, sier min mor og far når jeg prater med andre.

Noe kaller foreldrene ved fornavn, andre sier fatter`n eller til og med fatten og mutten.

Kan tenke meg at de som for all del ikke sier "jentungen" heller ikke sier fatter`n ;)

Hva sier dere da?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjesta
Skrevet

Muttern og fattern er ord som jeg ikke liker i det hele tatt, uvisst av hvilken grunn. Mine barn får ikke kalle meg muttern, da svarer jeg ikke. Og jeg kaller heller ikke mine.

Skrevet

Jeg sier heller ikke fattern, men synes ikke det er vulgært. Det er egentlig på sin plass med en definisjon av ordet "vulgært". Jeg synes ikke det blir brukt riktig verken i denne eller den andre tråden som handler om ca det samme.

Gjest Gjest
Skrevet

Muttern og fattern høres utrolig sært ut på min dialekt, så det har jeg aldri brukt. Jeg omtaler dem som mamma og pappa når jeg snakker om dem til andre.

Skrevet

Jeg sier ofte fatter når jeg snakker om fatter, men jeg sier alltid pappa når jeg snakker til han. Jeg liker høykulturelle, tyske innslag i hverdagsspråket, så jeg vil ha meg frabedt å bli kalt vulgær, danke!

Gjest Bellatrix
Skrevet

Jeg sier mamma og pappa. Muttern og fattern er greie ord å bruke i noen sammenhenger. Det er løsere og mer uformelt.

Gjest Embla s
Skrevet

Jeg ville aldri brukt muttern og fattern, syns det høres veldig respektløst ut. Men reagerer lite om andre sier det. Noen jeg kjenner omtaler mamman sin som modern. Det syns jeg er bedre enn muttern.

Gjest Bøllefrøet
Skrevet

Mutter'n og fatter'n høres egentlig ganske harry ut :ler:

Trodde egentlig ikke det var så mange som sa det lenger jeg..

Gjest Gjest1
Skrevet

Sier mamma og pappa jeg. Eller min mor og min far. Snakker bergensk, så muttern og fattern høres bare rart ut.

Gjest Bellatrix
Skrevet

Mannen min og broren hans sier muttern og fattern når de snakker med hverandre, men mannen min sier det aldri ellers. De har vel en slags enighet seg i mellom om hva de skal kalle foreldrene. Jeg reagerer ikke på det i det hele tatt.

Gjest Bellatrix
Skrevet
Sier mamma og pappa jeg. Eller min mor og min far. Snakker bergensk, så muttern og fattern høres bare rart ut.

Min mor og min far ville hørtes veldig rart ut for meg å si.

Gjest Gjest1
Skrevet
Min mor og min far ville hørtes veldig rart ut for meg å si.

Det er nok litt avhengig av dialekter ja. Jeg reagerte på at her hvor jeg bor nå kaller man sine foreldre mor og far når man er liten til og med når man snakker direkte til dem, selv som barn. Det er ikke jeg vant til.

Skrevet
Muttern og fattern er ord som jeg ikke liker i det hele tatt, uvisst av hvilken grunn. Mine barn får ikke kalle meg muttern, da svarer jeg ikke. Og jeg kaller heller ikke mine.

Muttern, hvis du ikke har noe imot at jeg låner bilen, så trenger du ikke svare... OK?

Gjest Gjest1
Skrevet
Muttern, hvis du ikke har noe imot at jeg låner bilen, så trenger du ikke svare... OK?

:ler:

Gjest Gjesta
Skrevet

*sender et stygt blikk som sender tsunamibølger av skrekk gjennom ungen*

Skrevet (endret)

Ville aldri sagt muttern og fattern, men synes ikke det kan kalles vulgært. Det er jo en litt "brei" måte å si det på, men ikke vulgær.

Jeg sier mamma og pappa til folk jeg kjenner godt, og som kanskje har møtt moren min og faren min, men ellers sier jeg moren min og faren min.

Jeg vil heller aldri si guttungen, eller poden for den sakens skyld. Jeg sier sønnen min. Jeg sier heller ikke gutten min om sønnen min.

Endret av Nightingale
Gjest Gjest
Skrevet

Tiltaler mine foreldre med sine navn. De har begge nydelige navn, så jeg ser ingen grunn til å si "mamma" eller "pappa" til dem. Da jeg bodde hjemme kunne jeg imidelrtid finne på å si "husfaderen" og "husfruen", men dette var mer en intern spøk vi hadde ;)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er enig med deg, TS.

Jeg sier aldri "muttern"/"fattern", det er helt utenkelig! :sjokkbla:

Det samme gjelder jentunge"/"guttunge"...synes det er harry og utrolig lavmåls.

Min eks. sa "fattern" og "muttern", tror jeg mislikte ham maks. på grunn av det! :sur:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...