Gå til innhold

Melkeallergi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en sønn på 1 1/2 som for et par mnd. siden fikk påvist melkeallergi. Synes det blir ganske lite variert mat på han. Pålegg blir ofte leverpostei, skinke og soya smøreost. syltetøy har blitt hverdagsmat.. Kunne godt tenke meg litt forslag til andre påleggssorter! I morgen tenkte jeg å prøve meg på hvit saus til middagen, men lager dere da egen saus til den med allergi eller smaker det ok med hvit saus laget på rismelk?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Stikk innom en helsekost. Der har de mange påleggstyper uten melk, særlig posteier.

Ellers kan du jo prøve f.eks. most banan eller most avocado på brødskriva? Sunt og godt!

Når det gjelder sausen, vet jeg at ei venninne brukte soja- eller rismelk i marlagingen til hele familien. Hvordan sausen blir, ver jeg ikke, men prøv. Det blir mye arbeid etterhvert, hvis du alltid skal lage to varianter!

Gjest Catwoman
Skrevet

Hvit saus laget med rismelk funker kjempefint. :)

Skrevet

Lån eller kjøp deg en kokebok for de med melkeallergi

Gjest Thalassa
Skrevet

jeg synes kokosmelk er kjempegodt, ikke til å drikke, men ha i orientalske sauser osv

Skrevet
Hvit saus laget med rismelk funker kjempefint.  :)

Godt å høre! Ble ikke til at jeg fikk prøvd det ut i går, men skal teste i dag i stedet.

Kokosmelk har jeg faktisk ikke tenkt på engang. Er ikke vant med det, men har smakt det en gang og det er jo veldig godt da! Må se om jeg kan finne meg en oppskrift på et eller annet..

Har lånt tre bøker med " mat uten melk" men der sto det egentlig mest om baking og mindre barnevennlige oppskrifter som f.eks Wok. Får lete litt på nettet. Men takk for svar alle mann:)

Skrevet (endret)

Påleggsforslag: Peanøttsmør (evnt med bananskiver), makrell i tomat, røkelaks, sild, reker, kokt egg med kaviar eller kokt egg med tomatskiver og majones.

Edit: Overså alderen på barnet, men kanskje en del kanskje brukes likevel, ihvertfall etterhvert?

Endret av piaf
Gjest Gjest
Skrevet

hvor allergisk er han; kan du bruke laktoseredusert melk? Det kan du ihvertfall bruke i hvitsaus.

Noen steder selger de fiskeposteier som er kjempegode som pålegg. Tunfisk med sitron og laks med dill.

Skrevet
hvor allergisk er han; kan du bruke laktoseredusert melk? Det kan du ihvertfall bruke i hvitsaus.

Noen steder selger de fiskeposteier som er kjempegode som pålegg. Tunfisk med sitron og laks med dill.

De fiskeposteiene skal jeg jammen prøve!

Kan ikke bruke lakt.red. melk nei. Prøvde å lage hvit saus på rismelk, men det var ikke det store synes jeg. Alt for søtt etter min smak. Men gutten min likte det da, så neste gang blir det å lage en saus til ham og en til oss. Kommer vel inni tingene etterhvert.

Skrevet

Jeg lager av og til hvit saus med soyamelk, og når jeg spriter den opp med egg og revet ost blir det riktig godt for alle mann. Gulost er OK hvis gutten har laktoseiontoleranse, men ikke for melkeallergi. Hvit saus med soyamelk kan fungere OK i feks fiskegrateng, moussaka og lignende ovnsretter, men som saus synes ihvertfall ikke jeg det er så stas.

Personlig synes jeg melkefri mat blir best hvis man lager mat som ikke i utgangspunktet har melkevarer i seg, fordi jeg synes ikke erstatningsproduktene er så gode. Barn har jo i utgangspunktet stor tilvenningsevne så du kan vel like gjerne begynne å servere ungen god, variert mat som han tåler med en gang, fremfor å tenke på hva "barn liker"?

Gjest Gjest
Skrevet

Har ikke melkeallergikere rett på å ris/soyamelk på “resept”? Nå er jeg ikke sikker men det var noe med at allergikere ikke skulle bli belastet med den luksusavgiften som er på melkeerstatning og leskedrikk. (Av en eller annen grunn har brus og soya/ris melk havnet i samme avgiftsklasse :sinnatagg: )

Gjest Catwoman
Skrevet
Prøvde å lage hvit saus på rismelk, men det var ikke det store synes jeg. Alt for søtt etter min smak

ja, rismelken er kanskje søtere på smak enn vanlig melk. DU får også tak i havremelk, den tror jeg er mindre søt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...