Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var hos legen forleden dag etter et år med prøving. Var hos legen for noe annet i høst, men nevnte at jeg har ustabile syklusser og at vi hadde begynt å prøve å bli gravid. Hun sa da at dersom det ikke hadde skjedd noe til mai så skulle jeg komme tilbake for å starte utredning. Da jeg var hos legen i forrige uke tok hun bare noen blodprøver av hormoner, LH, FSH, østrogen og prolaktin tror jeg det var. Sa videre at vi lar det gå et halvt år til dersom ikke blodprøvene viser noe unormalt. Bare dersom de er litt utenom normalen vil hun utrede meg videre, hvis ikke må vi prøve videre i et halvt år til før noe mer vil skje fra legen. Føler meg litt snytt og skuffet faktisk. Hadde trodd at hun ville sende meg videre om ikke annet, så til en gynekolog. Et halvt år er lenge for meg. Jeg ønsker jo dette så veldig sterkt.

Hadde bare bruk for å få ut litt frustrasjoner :grine::grine::grine:

Er det noen andre som har blitt skuffet over legen sin?

Følte litt at hun syns jeg var litt hysterisk over at jeg ikke var blitt gravid etter bare et års prøving. Jeg vet selv at det ikke er så lenge, men med mine syklusser kunne hun i det minste henvist meg til en gynekolog. Etter at jeg sluttet på p-piller har syklussene mine vært fra 31 til 77 dager, og har derfor ikke hatt mer enn 7 eller 8 menstruasjoner dette året.

Hvorfor skal alt være så vanskelig :sur::sur::sur:

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Vel, min lege sa noe av det samme. Hun ville ikke begyne utredning før etter 1 1/2 til 2 år med prøving. Hun sa at 1 1/2 år var ganske vanlig å måtte vente før man ble gravide.

Kanskje du bare skal slå deg til ro med det hun sa og vente med utredning til høsten. Husk at veldig mange barn blir unnfanget nå på sommeren. Hvis ikke kan du vurdere å bytte lege, da....

Skrevet

Syntes det hørtes litt merkelig ut, jeg da...

Jeg var hos legen etter nesten ett år med prøving, og hun henviste meg med en gang videre til utredning hos gynekolog.

Jeg er glad for det, for først nå -etter snart tre år, har vi vært til samtale ang. IVF. Så ting kan ta tid (dessverre). Forhåpentligvis ordner det seg for dere på den naturlige måten, men jeg trodde det var vanlig å bli henvist videre etter ett år :klø:. Tydeligvis ikke alle som praktiserer det...

Håper det ordner seg :klem:

Skrevet

Ustabile sykluser i seg selv burde vaere god nok grunn til aa bli henvist til gynekolog. Synes ikke det er rart at du er skuffet. Jeg ville avventet proeveresultatene, og tatt det derfra. Du kunne jo bytte fastlege eventuelt?

:troest:

Skrevet

Takk for svar jenter. Dere er alltid til å stole på :klem:

Jeg hadde ikke tenkt så mye på det om det ikke var fordi legen selv ba meg om å komme tilbake nå i mai, og så får man beskjeden om å vente ennå et halvt år. Det skal sies at jeg var til gynekolog for et år siden på grunn av langvarige blødninger, og gynekologen kunne ikke se noe galt den gangen. Dvs at de kunne ikke se noen årsak til at jeg skulle blø så mye og lenge som jeg gjorde.

Jeg venter nå på prøvesvarene og får ta det videre derfra, det er jo som regel hormoner som er årsaken til blødningsforstyrrelser og uregelmessigheter. jeg regner jo litt med at gynekologen jeg var hos i fjor ville sagt fra dersom der var noen syster eller noe sånt, der ble nemlig utført en innvendig UL.

Jeg skulle få prøvesvarene om 1-2 uker. Så jeg venter i spenning.

Jeg er bare så glad for å "kjenne" så flotte mennesker som dere her inne på KG :klem:

Skrevet

Det er veldig forskjell på leger!

Jeg var aldri innom fastlegen min, jeg har gått privat til gynekolog hele tiden. Jeg synes rett og slett det er greiere å gå til en gynekolog som vet hva h*n driver med, enn til fastlegen som kan litt om alt og alltid har dårlig tid.

Min gynekolog tok meg meget alvorlig og hun begynnte blodprøve tagningen allerede etter 5 pp. Nå er jeg gått inn i pp11 og har vært til full utredning (med bl.a. lapraskopi) og er allerede på venteliste til IVF!

Det har ikke blitt påsvist noe galt hos hverken mannen eller meg.

Er du i tidlig 20 årene? Jeg vet det er mange leger som ikke ser det som noe problem når man er ung og barnløs, og vil derfor at man skal vente noen år før utredningen starter....

Hvis jeg hadde vært deg hadde jeg bestilt meg time hos gynekolog og heller betalt det selv. En gynekolog kan gjøre mer enn fastlegen.

Man må ikke vente i 1,5-2 år for å få hjelp! I følge gynekologen min er det bare tull å vente så lenge.

Lykke til!

Skrevet

Tusen takk for svar Anca :klem:

Jeg er i slutten av 20 årene og mannen har passert 30. Legen syns at jeg er ung fremdeles, men selv må jeg innrømme at jeg kjenner klokken tikke høyere enn noensinne :tristbla: .

Kan man bare selv bestille time hos hvilken som helst gynekolog, eller er det noen som er privat og at det kun er der jeg kan bestille time selv? Det blir vel dyrere, men det gjør ikke noe. Håper at det er noen som kan svare.

Kanskje jeg bestiller meg en time hos en spesialist, men kjenner jeg meg selv rett tar det nok litt tid, lider av legeskrekk og hadde allerede mannet meg godt opp for å gå til fastlegen denne gangen :sjenert: .

Skrevet

Jeg tror nok uansett du vil moete mye mer forstaaelse hos en spesialist! De vet nok helt sikkert hva en kort lutealfase betyr.

"Kvinn" deg opp og ring i morgen, saa har du gjort det!!

:klem:

Skrevet

Hmm... litt merkelig d der... blodprøver skal man gjerne ta til et visst punkt... Feks. da legen min skulle ta blodprøver for å sjekke om jeg hadde noen problemer med hormoner og evnt. hadde PCO, så måtte jeg ta d 14 dager etter mens.... Ellers så ville ikke prøvene vise eventuelle "problem" Men så var jeg til spesialist da... Dvs. jeg gikk til fastlege og sa." jeg vil at du skal henvise meg til "den" spesialisten... ;) Kanskje du skal gjøre d samme? Lykke til værtfall.. :)

Skrevet

Kan man ringe hvilken som helst gynekolog eller er det noen som er privat?

Jeg bare lurer på om det er forskjell på det. Jeg vet at til en vanlig gynekolog må man ha henvisning, men slipper man henvisning hvis jeg bare betaler mer for timene hos en spesialist. Det er jo ikke så mange gynekologer i byen...

Gjest Anca-ikke logget inn
Skrevet

Ta frem de gule sidene og let deg frem til gynekologer. De fleste vil jeg tro tar imot pasienter uten henvisning.

Gynekologen min holder til i Oslo, og henne kan jeg annbefalle. Utrolig koselig dame, som tar ting seriøst. Legesenteret hun er knyttet til er dessuten spisialister på barnløshet.

Send meg en pm dersom det er aktuelt for deg med en gynekolog i Oslo så skal jeg gi deg navn og tlf nr.

Skrevet

Tror det er veldig forskjell på leger her. Min søster måtte være prøver i 2 år, før legen ville sende henne til utredning. Så jeg tror at det er litt avhengig av hvor heldig/uheldig en er med legen desverre.

Gjest Gjest
Skrevet

Min lege sendte meg til utredning FØR vi begynte å prøve, pga uregelmessig mens. Jeg er glad for det, for nå har vi prøvd ett år uten at noe er skjedd.

Skrevet

Siden du har så uregelmessige sykluser syns du kan absolutt begynne med utredning nå.

Kontakt en privat gynekolog koster vel fra 600-1000 avhengig hvor du bor i landet. Like greit å få orden på syklusene med en gang.

Skrevet

Jeg går til privat gynekolog, uten å være prøver. Jeg hadde ganske enkelt ikke lyst til å ta gynekologiske undersøkelser hos fastlegen min. (den legen jeg hadde da var rett og slett ekkel og ingen andre var ledige)

Jeg betaler rundt 500 kroner for en årlig undersøkelse, det er med prøver og innvendig ultralyd. Han jeg går til er utdannet fødselslege, så jeg vet at jeg er i gode hender når vi en gang begynner å prøve.

Ring rundt, du finner garantert en som kan hjelpe deg!

Skrevet

Tusen takk for svar.

Kommer nok til å vente litt før jeg ringer rundt til gynekologene i byen, men jeg kommer til å gjøre det. Det er helt sikkert.

Det virker som det er veldig stor forskjell på legene og hvor alvorlig de tar problemet. Almen leger kan litt om mye, men ikke alt om noe. Derfor burde de faktisk være flinkere til å henvise pasienter til spesialister. Det syns i hvertfall jeg. Dette med barnløshet og problemer knyttet til det er veldig spesielt og da trenger man en som kan dette, og har det som en del av sin hverdag, og det er kun gynekologer som har.

Tror at jeg akkurat har peptalket meg selv til å ringe en gynekolog om ikke så lenge.

Takk for hjelpen jenter :klem:

Skrevet

Jeg gikk direkte til spesialist innen ufrivillig barnløshet, en privat gynokolog på volvat. Han er utrolig flink og dyktig.

Vi gikk dit etter 1 år med prøving og 3 tidlige SA.

Etter 6 mnd med forskjellige prøver og pergo i 3 mnd, så sendte han søknad om ICSI for oss.

Vi skal i gang med første forsøk i september, kunne fått det før, men er vi som har brukt litt tid på og finne ut hva vi vil.

Vi har vært prøvere i 2 år nå.

Jeg betaler 750 kr for en time hos han, når vi testa spermen til mannen, den ble testa med en gang vi leverte den og etterpå pratet legen med oss i 30 min da prøven ikke var bra. Det ga vi ca 500 kr for.

Så jeg synes ikke det er ille i det hele tatt, og ting går raskt og man føler seg veldig godt tatt vare på.

Skrevet

Fikk for et par dager siden et brev fra legen min der det stod at hormonnivåene på de blodprøvene som ble tatt sist jeg var der, ikke var helt innenfor normalområdet. Skulle derfor komme tilbake på dag 7 og dag 30 for å ta nye blodprøver. Har derfor vært der i dag, er dag 7 i dag nemlig.

Er det noen som har gjort dette? Hva skjer dersom prøvene fremdeles er utenfor normalområdet?

Jeg er faktisk glad for at det ble funnet noe, sånn at det kan gå litt fortere videre kanskje. Nå føler jeg meg ikke like mye som et hysterisk kvinnemenneske overfor legen min :ler:

Skrevet

Dersom de neste proevene viser at alt ikke er som det skal vaere, saa blir du nok henvist til spesialist, som kan undersoeke deg naermere med f.eks. innvendig ul. Mannen burde ogsaa bestille en test av sine svoemmere.

Lykke til! :klem:

ps. hvis du soeker paa "utredning" her i forumet finner du nok mye info, ettersom mange har gaatt gjennom det samme som deg.

Gjest Gjest
Skrevet

Det er antagelig noe med hormonene som gjør at syklusene ikke er som de skal. Prøver på bestemte dager i syklusen vil avklare dette nærmere, og gi legen et godt grunnlag for en fornuftig henvisning.

Dersom intet galt var blitt funnet, hadde det nok vært rimelig å la dere prøve et halvår til - forutsatt normale sædceller hos mannen. Uregelmessige og lange sykluser reduserer i seg selv sjansen for graviditet, men ikke svært mye.

Det som videre står på programmet er mer ubehagelig og risikabelt - og bør ikke startes uten god grunn. Og den grunne bør ikke være at en privatpraktiserende gynekolog tjener fett på det. For det gjør de.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...