Blueberry Skrevet 21. mai 2006 #1 Skrevet 21. mai 2006 Ja, er det noen som har smakt marsipankake med sånt ferdig marsipanlokk? Er de noe gode? Eller MÅ det være hjemmelaget? Samtidig som jeg klarte å lokke dere inn her: Hva er det beste å fylle en marsipankake med?
Gjest 1111 Skrevet 21. mai 2006 #2 Skrevet 21. mai 2006 Tre tråder om samme kake? Du kunne kanskje tatt alle spørsmålene under en tråd da Et marsipanlokk MÅ selvfølgelig ikke være hjemmelaget, det er vel en smakssak og handler vel også om tid. Har du ikke så god tid så kjøp et ferdiglaget et. Når det gjelder fyllet, så liker jeg best vaniljekrem, banan og et lag med bringebærsyltetøy.
Blueberry Skrevet 21. mai 2006 Forfatter #4 Skrevet 21. mai 2006 Hehe...jeg samler opp spørsmål... Det gjelder faktisk 3 forskjellige kaker... Men marsipankaka har jeg fortsatt en måned å tenke på.
Gjest Gjest Skrevet 21. mai 2006 #5 Skrevet 21. mai 2006 Greit med ferdig marsipan, synes jeg. Liker best vanlijekrem, jordebær, krokan og walnøtter som fyll.
Arkana Skrevet 21. mai 2006 #6 Skrevet 21. mai 2006 Jeg synes marsipanlokket fra Odense er like godt som vanlig marsipan. Mitt favorittfyll i marsipankake er bringebærmousse, eller ganske enkelt pisket fløte blandet med bringebær(syltetøy) og hakkede valnøtter. Vaniljekrem er også godt.
Brunhilde Skrevet 21. mai 2006 #7 Skrevet 21. mai 2006 Jeg foretrekker hjemmelaget lokk fordi det er er lett å få litt tykkere enn det ferdigkjøpte fra Odense. Når det gjelder fyll er jeg enig med Arkana. Bringebærmousse og vaniljekrem er best.
Gjest Gjest_Hanne_* Skrevet 22. mai 2006 #8 Skrevet 22. mai 2006 Er det noen som har smakt marsipankake med sjokoladekrem i stede for alt det andre dere nevner? Har aldri smakt det selv, men bare kom til å tenke på at det må smake godt!
Fakse Skrevet 22. mai 2006 #9 Skrevet 22. mai 2006 De fra odense er som Brunhilde sier litt tynne. Pass på å dekke selve kakebunnen med et jevnt lag krem dersom du bruker den, sånn at ikke fargen skinner gjennom. Den kan også være litt klam, men det går fint å sikte litt melis på den før man tar den på.
Gjest Gjesta Skrevet 23. mai 2006 #10 Skrevet 23. mai 2006 Husl å være svært forsiktig hvis du bruker ferdige lokk, hvis de har ligget litt i butikken kan de lett sprekke. Men det smaker like godt som hjemmelagede lokk, rent bortsett fra at de er litt tynnere... jeg vil helst ha jordbær, banan og vaniljekrem i bløtkake
Blueberry Skrevet 14. juni 2006 Forfatter #11 Skrevet 14. juni 2006 Til mandag skal jeg lage 2 marsipankaker. Dette er planen: Kake 1: 3-delt bunn dynkes med melk eller juice 1) Bringebærsyltetøy og vaniljekrem 2) Pisket krem med bringebærsyltetøy og 2 plater gelatin 3) Pisket krem Kle hele kaka med hjemmelaget marsipanlokk. Pyntes med bilde. Evt. noe oransje pynt i tillegg. Kake 2: 3-delt bunn dynkes med melk eller juice 1) Vaniljekrem 2) Banan og pisket krem med hakkede valnøtter 3) Pisket krem Kle hele kaka med hjemmelaget marsipanlokk. Pyntes med valnøtter og marsipanroser/blomster. Ser dette ut som en god plan? Blir det godt tror dere?
Gjest gjest1 Skrevet 14. juni 2006 #12 Skrevet 14. juni 2006 Ja, er det noen som har smakt marsipankake med sånt ferdig marsipanlokk? Er de noe gode? Eller MÅ det være hjemmelaget? Samtidig som jeg klarte å lokke dere inn her: Hva er det beste å fylle en marsipankake med? ← Mitt favoritt fyll i marsipankake, er den nederste bunnen er en makronbunn og to lag sukker brød over der, med multekrem i mellom lagene.
Gjest gjest1 Skrevet 15. juni 2006 #14 Skrevet 15. juni 2006 Makronbunn er det samme som en nøttebunn Makronbunn: 1 dl. sukker, 1 dl. hasselnøttkjerner, 1 1/2 ss. hvetemel, 1 dl. eggehvite (2 stk.) Bland sammen 1dl. sukker, malte nøtter og hvetemel. Stivpisk eggehvitene og rør de inn med lett hånd. Hell røren i smurt form på samme størrelse som den første og stek (tørk) makronbunnen 1time midt i ovnen på 100 grader C
Blueberry Skrevet 15. juni 2006 Forfatter #15 Skrevet 15. juni 2006 Hmm...d var jo lettvint. skal det være noe krem mellom makronbunnen og den første sukkerbrødbunnen?
Gjest gjest1 Skrevet 15. juni 2006 #16 Skrevet 15. juni 2006 (endret) Jeg bruker samme fyll i hele kaka også mellom makronbunnen og det første sukkerbrødlaget. Hvis ikke kan kaka bli litt giglete og tørr nederst( tørr nøttebunn mot tørt sukkerbrød) Endret 15. juni 2006 av pulverheksa
Gjest gjest1 Skrevet 15. juni 2006 #17 Skrevet 15. juni 2006 (endret) giglete= vinglete. Utales jiglete, burde kanskje vært stavet slik i utgangspunktet... :klø: Fikk melding fra onyx på msn hun trodde kaka ble fnisete... Noe som ikke ville vært unaturlig for en av mine kaker... Endret 15. juni 2006 av pulverheksa
Gjest piaf Skrevet 15. juni 2006 #18 Skrevet 15. juni 2006 Pleier du å dynke makronbunnen også, pulverheksa?
Gjest Gjest Skrevet 15. juni 2006 #19 Skrevet 15. juni 2006 Pleier du å dynke makronbunnen også, pulverheksa? ← Nei, nei, mente bare at uten krem i mellom makronbunnen og sukkerbrødet ville det bli tørt.
Blueberry Skrevet 15. juni 2006 Forfatter #20 Skrevet 15. juni 2006 Lurer på om d blir ei skikkelig høy kake da... Kanskje lurt å dele sukkerbrødet bare i 2 istedenfor 3...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå