Pimbila Skrevet 21. mai 2006 #1 Del Skrevet 21. mai 2006 Vi har en stor hage, men vi har aldri vært noe flinke til å ordne noe særlig i den. I år skal vi bli flinke, og i dag begynte vi for alvor Jeg fjernet tusen røtter (nesten ) og tok bort alt vi ikke ville beholde i bedet. Bedet er ved husveggen og mellom bedet og plena er det en slags type heller, som er stilt oppover. (Skjønte du? Eh.) Jeg er helt blank på hagearbeid og vet omtrent ingenting om planter og arbeid som må gjøres. Over til poenget... Hellene vi har ved blomsterbedet er stygge, så jeg vil bytte de ut med noe annet, men jeg vet ikke hva som kan brukes. Hva har du? Eller vet du om noe som er fint? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grooo Skrevet 21. mai 2006 #2 Del Skrevet 21. mai 2006 Vi har også planer om å lage litt bedd i sommer, for her er det lite sånt... Hjemme hos mamma og pappa har de ikke noe "i mellom" det går rett fra jorda i beddet til plenen om du skjønner... Men jeg er enig i at det kan være fint å ha "noe" der, men vi har ikke kommet til noen god løsning vi heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hu i Svingen Skrevet 21. mai 2006 #3 Del Skrevet 21. mai 2006 Jeg har lagt ned 20x10 cm belegningssten som kanting, slik at bredden på kanten er ti cm. Kjekk å kjøre gressklipperhjulet på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest LoisLane Skrevet 21. mai 2006 #4 Del Skrevet 21. mai 2006 Jeg har skiferplater på høykant. Skal lage et nytt bed nå, og der skal jeg bruke et sånt lite "tregjerde" på rull som en får kjøpt på hagesentre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sunbird Skrevet 21. mai 2006 #5 Del Skrevet 21. mai 2006 Jeg har ett bed som det er steinkant rundt. Store steiner somer hentet i fjæra. De andre bedene ligger ved husveggen og har kantstein rundt. Der jeg bodde før var de ingen ting mellom plen og bed, så der ordnet jeg meg med mursteiner som jeg la rundt kanten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chloe Skrevet 22. mai 2006 #6 Del Skrevet 22. mai 2006 Vi har noen bed med torvklosser.De blir fine og grønne (mose) etterhvert. Veldig pent, og de er kjempefine og lette og skjære til med sag. Veldig fornøyd med dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Plonk Skrevet 22. mai 2006 #7 Del Skrevet 22. mai 2006 Brostein kan også brukes som kant, det er fint. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fruktfat Skrevet 22. mai 2006 #8 Del Skrevet 22. mai 2006 jeg har ikke bed i det hele tatt, men har "bygd" opp litt hvor vi har to busker. der har vi brukt kantstein i granitt . ble et lite "platå" ca 10 cm høyere enn resten av plenen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 23. mai 2006 #9 Del Skrevet 23. mai 2006 Har vært rundt og plukka stein i div. str. og kanta bedet med det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiit Skrevet 23. mai 2006 #10 Del Skrevet 23. mai 2006 Det går også an å legge imprignert material i kanten. Jeg har både det og steiner. Er egentlig ikke helt fornøyd med noen av delene. Stein blir det utrolig mye gresstuer rundt og mellom, og materialet stikker ikke å dypt ned, og det vokser gress inn i bedet ganske fort. Kanskje det beste er skiferheller som du får stikket dyyyypt ned i jorda? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hu i Svingen Skrevet 23. mai 2006 #11 Del Skrevet 23. mai 2006 For å hindre at gresset vokser inn i bedet er det lurt å stikke en plastkant (f.eks. bygningsplast) eller noe liknende ned i jorda mellom bedet og plenen. Kantingen du legger oppå bør være så lav og flat at klipperen kan kjøres oppå, ellers blir det som du sier gresstuster som stikker opp mellom steiner etc. eller langs kanten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 24. mai 2006 #12 Del Skrevet 24. mai 2006 I fjor lagde jeg et nytt blomsterbed mellom to busker. Og da la jeg en lang tømmerstokk i forkant. Den hadde jeg funnet i fjæra, så den var glatt og fin. (og ganske safe om ungene skulle ramle opp-på den fordi der ikke er skarpe kanter!) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
margrete Skrevet 25. mai 2006 #13 Del Skrevet 25. mai 2006 Har fått en nydelig eiendom på landet.Der var det ikke noe bedd,heldigvis!Her skal jeg få tak i gamle murstein og mure blomsterbedd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 25. mai 2006 #14 Del Skrevet 25. mai 2006 Vi har liggende skiferheller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cherie Skrevet 25. mai 2006 #15 Del Skrevet 25. mai 2006 Jeg hadde div steiner ( må vel kallse natursteiner) som kant på mine bed. Det var helt til jeg fant ut at snegler synes det var prima å bo under dem. Jeg hadde sånn problemer i med dette i fjor at i år skal jeg hverken ha bed eller sten. Jeg hadde to bed, et med sten og et uten. I bedet uten sten var det ingen snegler. Kanskje noe å ta med i beregningen? Det sies jo at det kan bli rekord år for snegler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mini_me Skrevet 25. mai 2006 #16 Del Skrevet 25. mai 2006 Jeg har ingenting rundt bedene, det er lettest å klippe kantene uten diverse steiner langs bedet.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 27. mai 2006 #17 Del Skrevet 27. mai 2006 For å hindre at gresset vokser inn i bedet er det lurt å stikke en plastkant (f.eks. bygningsplast) eller noe liknende ned i jorda mellom bedet og plenen. Kantingen du legger oppå bør være så lav og flat at klipperen kan kjøres oppå, ellers blir det som du sier gresstuster som stikker opp mellom steiner etc. eller langs kanten. ← Lav kant som man kan kjøre gressklipperhjulet oppå er et must, for det er ikke gøy å gå rundt med kantklipper! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå