Gjest Gjest_Milla_* Skrevet 21. mai 2006 #1 Skrevet 21. mai 2006 Jeg luker det jeg klarer, men de kommer jo opp som raketter så fort du tar det et par dages pause. Jeg orker ikke grave opp hagen og legge svart plast over i 2 år osv.... Det er sikkert riktige måten å få dem bort for alltid, men litt vel mye. Har du enklere tips??
Spirito Skrevet 21. mai 2006 #2 Skrevet 21. mai 2006 Bruk de i maten og vær glad for hver plante som dukker opp?
Hu i Svingen Skrevet 21. mai 2006 #3 Skrevet 21. mai 2006 Jeg luker det jeg klarer, men de kommer jo opp som raketter så fort du tar det et par dages pause. Jeg orker ikke grave opp hagen og legge svart plast over i 2 år osv.... Det er sikkert riktige måten å få dem bort for alltid, men litt vel mye. Har du enklere tips?? ← Nei, det er det du må gjøre. Dessverre.
Gjest Gjest Skrevet 21. mai 2006 #4 Skrevet 21. mai 2006 Du kan jo prøve roundup. Blir stygt, da, men eneste alternativet til å dekke over i hvert fall. Vet ikke om det tar dem permanent. Livskraftig plante... men den er fin som kaninfôr, i salat, stuing o.l...
Tiit Skrevet 21. mai 2006 #7 Skrevet 21. mai 2006 Jeg bruker Round-up i år, og er spent på resultatet.. om det varer altså. Har nettopp spraya, så vi får se hva som skjer.. Det skal jo være veldig effektivt da.
Twigi Skrevet 21. mai 2006 #8 Skrevet 21. mai 2006 Det er helt utopi å skulle fjerne alt over to år, med sort plast osv. Hvis ikke naboene dine gjør det samme, så vil deres skallerkål komme over til deg i løpet av de to neste åra likevel. Jeg har ikke hatt all verdens gode erfaring med roundup heller - det er akkurat som om det er en ny generasjon skvallerkål klar til å overta for de røttene som dør. (Men jeg tar forbehold om at jeg aldri har fått somlet meg ut i hagen for å spraye når skvallerkålen er bitteliten og lysegrønn i slutten av april) Jeg tar en skikkelig sjau og røsker opp alt i bedet, et par ganger i året. Da får de andre staudene lys og rom til å bli såpass sterke at skvallerkålen ikke tar fullstendig overhånd. Lupiner er veldig fine, de er sterke og villige (men noen synes jo de er ugress også, i tillegg til at de visstnok er populære hos sneglene) I plenen så bare klipper jeg over skvallerkålen. Der bikkja får gå i hagen dør skvallerkålen, men jeg er litt usikker på om jeg gidder å la bikkja tisse overalt likevel........
~Bridezillah~Killah~ Skrevet 21. mai 2006 #9 Skrevet 21. mai 2006 Skvallerkål i plen er det ingen fare med. Den forsvinner helt i løpet av en sommer med plenklipping. I bed er det bare en ting å gjøre om du ikke vil bruke Roundup: Luk dem vekk, og pass på å få med så mye rot som mulig. Etter hvert blir de nye skudda svakere og du blir kvitt den. Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 21. mai 2006 #10 Skrevet 21. mai 2006 Det er helt utopi å skulle fjerne alt over to år, med sort plast osv. Hvis ikke naboene dine gjør det samme, så vil deres skallerkål komme over til deg i løpet av de to neste åra likevel. Jeg har ikke hatt all verdens gode erfaring med roundup heller - det er akkurat som om det er en ny generasjon skvallerkål klar til å overta for de røttene som dør. (Men jeg tar forbehold om at jeg aldri har fått somlet meg ut i hagen for å spraye når skvallerkålen er bitteliten og lysegrønn i slutten av april) Jeg tar en skikkelig sjau og røsker opp alt i bedet, et par ganger i året. Da får de andre staudene lys og rom til å bli såpass sterke at skvallerkålen ikke tar fullstendig overhånd. Lupiner er veldig fine, de er sterke og villige (men noen synes jo de er ugress også, i tillegg til at de visstnok er populære hos sneglene) I plenen så bare klipper jeg over skvallerkålen. Der bikkja får gå i hagen dør skvallerkålen, men jeg er litt usikker på om jeg gidder å la bikkja tisse overalt likevel........ ← Kanskje det ligger frø i jorda som ikke dør av roundupen? og løsrevne rotbiter uten bladverk som dermed ikke blir tatt av roundupen? I hvert fall nokså fornuftig å halshogge dem før de frør seg utpå sommern. Her hos oss (vi leier bare, heldigvis i denne sammenhengen..) er det tett av skvallerkål noen steder... Tror til og med den har fortært noen tøffe planter jeg satte ned i fjor:-( Ellers er det sant at man kan plante stauder som "dekker over" det verste. Sånne store marikåper, lupiner, rabarbra (hmmm.. mister de bladene utpå sommern?), hosta o.l kan være verdt et forsøk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå