Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

hei.jeg er ei jente som ikke er mer enn 19år gammel.jeg har et seriøst vekt problem.har alltid hatt det.jeg veier 45kg for mye,og har prøvd det meste innen slankemidler.men jeg er slapp når det gjelder trening og jeg har ikke noen som kan drive med dette sammen med meg.skulle nesten tro jeg måtte på sånn kurs for det har jeg ikke prøvd enda,men har hørt at det er dyrt og jeg har ikke penger til det.jeg håper dere kan hjelpe meg fordi jeg kjenner meg tung og utilfreds.tilogmed min svigemor maser om at jeg må slanke meg og jeg begynner å få problemer med hele psyken min pga det presset.har til tider hatt veldig lyst til å bare reise langt vekk eller ikke leve mer.please hjelp meg.dere kan oxo sende mld via e-post:xxxxxxx

på forhånd takk.

hilsen kristin.

Innlegget endret i.h.t. Kvinneguidens regler. Trille (mod)

Endret av Trille
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det mangel på motivasjon som er grunnen til at du ikke kommer i gang, eller er du uviten når det kommer til en sunn livsstil?

Du bør først og fremst se på hva du får i deg. Hvordan og hva spiser du?

Du sier at du er for slapp til trening. Trening gir deg mer energi, og er en helsegevinst på alle måter. Prøv å finn en treningsform du liker.

Gjest Gjest
Skrevet

hei kjære deg!

jeg vet hvordan det er å føle seg overvektig, og å måtte gå ned i vekt. jeg har ikke hatt like mye jeg har trengt å gå ned, men kjenner til "problemet" for det...

for meg er den viktigste motivatøren meg selv...det hjalp ingenting når andre "snakket til meg", ga råd osv...jeg måtte finne gnisten i meg selv!!! til nå har jeg gått ned 8 kilo, og har igjen 8 til-og det er såååå deilig å handle klær nå,bare det er motivasjon :)

så finn deg selv, og ønsk deg det selv hvis du vil gå ned i vekt...du sier 45 kg du må ned, hvor mye veier du? det kan være du er urealistisk, er kanskje ikke så mye du absolutt må ned???

noenlunde sunt kosthold med litt trim, og gjerne kalorioversikt for dagen som du kan ordne gratis på grete roede sine sider (vektklubben) er det som hjalp meg + at godteri er ikke HVER dag!!!!

Lykke til

mange klemmer

Gjest Gjest
Skrevet

Hei!

Hvis du ikke har gjort det tidligere så syns jeg du bør ta kontakt med fastlegen din. Det kan kanskje virke litt skummelt, men jeg tror det kan være lurt. Han/hun kan legge opp et opplegg til deg og hvis det er nødvendig så kan han hevise deg til psykolog eller lignende. Det er også mulig at du kan få kurs og lignede dekket eller noe støtte til det hvis du konakter legen din.

Det er også mulig at du kan få noen medisiner for din overvekt. Du sier at du har prøvd alt innen slankemidler, så det er mulig du også har fått det på resept.

Men mitt råd er å ta kontakt med din fastlege og legge fram problemet ditt der! Det kan også kanskje være lurt å ha noen som sliter med det samme å snakke med, noen som kan motivere og være en støtte. Kanskje et nettforum, kanskje en samtale gruppe.

Lykke til!

Skrevet

Grete Roede-kursene synes jeg virker veldig bra, og de koster lite i forhold til hva utbyttet kan være. Jeg tror det er snakk om rundt 800 kr for 6-8 uker. 100 kr uka har de fleste råd til :P

Gjest Thalassa
Skrevet

det finnes jo billigere alternativer enn grete roede da.. vektklubb med vg nett eller dagbladet på nett f.eks.. vg koster ca 300 kroner for 3 mnd. Men for å ta nettkurs må du være motivert for å gå ned.. du kan jo sjekke på www.vektklubb.no

der foreslår dem aktiviteter i forhold til hva du er interressert i og har kapasitet til og bygger opp programmet etter det. Så setter dem opp hvor mye kalorier du skal ha om dagen, og setter opp en meny ( men denne er noe vanskelig å følge siden det er mange rare ingredienser osv, f.eks for meg som ikke spiser meieriprodukter ble det problemer.) Men du kan søke etter oppskrifter også, skikkelig mange å velge i :)

Gjest Gjest
Skrevet

Stakkars du. Jeg føler med deg, og forstår hvor tungt det må være. Ikke lett, enten det er for stort eller for lite. Du sier at du alltid har vært stor; kanskje du skal bestille deg time hos en trivelig lege, og få målt ting og pratet litt? Jeg skjønner at du blir sliten av mas, både fra andre og fra media osv; det er IKKE hva man trenger når man er lei seg. Det hjelper ikke "å ta seg sammen" når ting er så vanskelig.

Jeg ville ihvertfall satset på Grete Roede-kurs, da det fokuseres på normal, sunn mat, og det er flere sammen om det. Ikke hør på alt mas om anti-karbohydrater, GI osv. Prøv så godt du kan å lære å bruke normal sunn kost. Og prøv å få gått deg en halvtimes runde hver dag; (treningsstudio er som pesten). Det er en ting man kan leve med, og som blir en del av hverdagen ! Kanskje du kan skaffe deg en hund?? :ler:

Skrevet

Jeg synes du skal ta kontakt med fastlegen din og be om time hos en ernæringsfysiolog. Det er utrolig nyttig og du får masse råd, tips og informasjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...