Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har tidligere lånt bort visakortet mitt flere ganger til en "venn" som skulle handle for meg, en jeg stolte på men som nå viser seg å være en "liten" svindler.

Jeg har så langt ikke merket noe misbruk når han har lånt kortet, men det jeg lurer på er: Hvis han har notert seg kortnummeret eller hva det heter, kan han da kun ved hjelp av dette misbruke mitt kort. F.eks. kjøpe ting på internett? Eller må det mere til enn bare dette nummeret? Jeg har selv aldri handlet noe på denne måten, så jeg vet ikke hvordan det fungerer...

Hvis så skulle være, skal jeg da be banken om å sperre dette kortet, og så får jeg et nytt kort (med en gang?) som han ikke kan misbruke?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg hadde nok skaffet meg et nytt kort hvis han har både kortnummer og utløpsdato. Det er ikke mer som skal til for å handle på nett...

Edit: Jeg tror heller ikke du får igjen penger hvis han misbruker kortet ditt. Siden du har lånt det ut. Jeg synes du skal sperre det og skaffe deg et nytt!

Endret av brumma*
Skrevet

Jeg har sparebank 1 og der har vi sånn chip på kortet, men en kodeleser til nettbanken. Der må vi stikke kortet inni når jeg skal bruke visaen på internett. Skrive inn kode og passord. Hadde aldri opplevd det før, men var ganske positivt overrasket til sikkerheten.

Men tror det kan gå ann og bare srive ned kortnummer med koden på kortet...

Ville kanskje fått meg et nytt kort for å være sikker...

Skrevet
Jeg har sparebank 1 og der har vi sånn chip på kortet, men en kodeleser til nettbanken. Der må vi stikke kortet inni når jeg skal bruke visaen på internett. Skrive inn kode og passord. Hadde aldri opplevd det før, men var ganske positivt overrasket til sikkerheten.

Men tror det kan gå ann og bare srive ned kortnummer med koden på kortet...

Ville kanskje fått meg et nytt kort for å være sikker...

Men den chip'en bruker du vel bare når du skal logge deg inn i nettbanken, eller? Når jeg har handlet på nett, har jeg bare måttet skrive inn kortnummer og utløpsdato.

Skrevet

Sist jeg handlet på nett måtte jeg sette kortet inni kortleseren skive kode og passord, ble litt paff egentlig. Men det er jo en ekstra sikkerhet da... Betalte for en reise med kystbussen...

Skrevet
Sist jeg handlet på nett måtte jeg sette kortet inni kortleseren skive kode og passord, ble litt paff egentlig. Men det er jo en ekstra sikkerhet da... Betalte for en reise med kystbussen...

Oj, så bra da! Det øker jo sikkerheten en god del! :)

Skrevet

Endel bedrifter har ordnet det slik at du må bruke passord eller lignende ved kjøp på nettet, men fremdeles er det fryktelig lett å svindle om du bare har kortnummer. Vet det er mye av dette som foregår via pokersider. Hadde absolutt tatt kontakt med banken så fort som mulig og forklart situasjonen, så ordner de opp for deg. :)

Skrevet

Dersom han har notert seg kortnr, utløpsdato og det tresifrede tallet på baksiden (i signaturfeltet) har han full tilgang til å handle, det er ihvertfall ikke noe annet jeg har trengt de gangene jeg har handlet på nettet... Så nytt kort og sperring av det gamle er eneste rådet jeg har!!

Gjest Varg-Menja
Skrevet (endret)

Dersom han har notert seg kortnummeret kan han fortsatt misbruke kortet ditt etter at det er sperret på en del steder, men det viktige er at da vil du få igjen pengene dine. Jeg ville absolutt sperret det i en slik situasjon.

Endret av Varg-Menja

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...