Gjest Gjest Skrevet 21. mai 2006 #1 Skrevet 21. mai 2006 Hva mener dere om en barnehage der det er ni barn mellom 1 og 3 år og de fleste er rundt 1-2 år? Alle bruker bleier og også 3-åringene bæsjet på seg. Det har mye å si hvordan de ansatte er mot barna, men det blir ikke mye tid til hvert enkelt barn og om vinteren kommer som regel en eller to seg ikke ut hvis det er kaldt fordi de ansatte ikke rekker å få på tøyet på alle barna før det blir uforsvarlig for de som gikk ut først å være lenger ute i kulda. Er det vanlig at 3-åringer enda bruker bleier.??? De virker som vanlige treåringer språkmessig osv. De ansatte får ikke sin halvtimes lunsj fordi det aldri blir tid til det og barnehagen har flere rom der barna oppholder seg. Ettåringer klatrer på bord og stoler straks man snur ryggen til og det er stor gjennomtrekk blant de ansatte. Mitt barn er ikke der, men jeg var vikar i en slik barnehage.
Gjest StoreSky Skrevet 21. mai 2006 #2 Skrevet 21. mai 2006 I følge barnehageloven så skal det være tre voksne per 9 barn. (en ped.leder/førskolelærer) Eventuelt to førskolelærere og to assistenter ved 14 barn. (gjelder for såkalt småbarnsavdeling 0-3 år) Men hvis mange av barna er fylt tre år så kan de være at de sprer litt penger der ja.. 3-6 år skal det være tre voksne. (en ped.leder/førskolelærer) Mange barn bruker bleier ved tre års alder ja. Av ulike grunner, men vanlig. Det er gjerne rundt tre-års alder de slutter -mange om sommeren av praktiske årsaker. Stort gjennomtrekk er ikke heldig, men dessverre ikke uvanlig i barnehager... Alle ansatte har krav på 1/2 time pause ved per 4 timer jobb. Altså ved en 8 timers arbeidsdag skal det være èn 1/2 t pause. I mange barnehager har man såkalt lønnet pause, dvs at man jobber kun 7,5 timer, men fremdeles skal man ha pause, men være tilgjengelig. (tilfelle ulykker, uforutsette hendelser etc) Man kan ikke gå av gårde og gjøre hva man vil i pausen sin.
Gjest ts Skrevet 21. mai 2006 #3 Skrevet 21. mai 2006 Det er en pedagogisk leder ved barnehagen men h*n er der bare en dag i uka. Resten av uken er ped.leder i de andre barnehagene. Det er privat barnehage. Jeg synes det er uforsvarlig at en barnehage kan drives med bare to ansatte med ansvar for ni barn. Av ni barn var det bare to som var nesten tre år. Fire var fra 1 til 1,5 år og resten cirka 2 år.
Gjest StoreSky Skrevet 21. mai 2006 #4 Skrevet 21. mai 2006 I see. I private barnehager er det ofte slik du beskriver..Kjenner flere som jobber i familiebarnehager som er slik. Er vel derfor jeg er skeptisk mot den type barnehager.. Og jeg må si selv at jeg synes det er merkelig at slikt er godkjent -at en av fem dager er det riktig bemanning, mens de fire andre dagene ikke... Hilsen Førskolelærern'
momo Skrevet 21. mai 2006 #5 Skrevet 21. mai 2006 Min første jobb i barnehage når jeg var 18 år var en sånn jobb. Vi var to ansatte og 9 barn, alle mellom 1-2 år. Pedagogisk leder kom 1 gang i uken og var der i 3-4 timer og hadde da med seg sin egen baby, så hun var ikke til hjelp. Jeg følte jeg jobbet livet av meg, spesielt da den andre ansatte ikke var særlig ansvarsfull, så jeg følte jeg hadde det fulle ansvaret for alle 9 barna. Jeg var der i 6 mnd, men da sluttet jeg fordi jeg følte at barna ikke var sikre der og det ikke var forsvarlig. Jeg ville aldri hatt mitt barn i en sånn barnehage eller jobbet i en sånn barnehage igjen. Jeg har jobbet i både private og kommunale barnehager etter det, men da store barnehager hvor de drives med nok ansatte og det er to vidt forskjellige verdner.
Nasseline Skrevet 21. mai 2006 #6 Skrevet 21. mai 2006 I følge barnehageloven så skal det være tre voksne per 9 barn. (en ped.leder/førskolelærer) Eventuelt to førskolelærere og to assistenter ved 14 barn. (gjelder for såkalt småbarnsavdeling 0-3 år) Men hvis mange av barna er fylt tre år så kan de være at de sprer litt penger der ja.. 3-6 år skal det være tre voksne. (en ped.leder/førskolelærer) ← Har du en link der det står om bemanningen? Jeg klarer ikke å finne det...
fiesta Skrevet 21. mai 2006 #7 Skrevet 21. mai 2006 Jeg jobber i en privat barnehage. Vi er 2 avdelinger. Jeg jobber på avdelingen med de fra 1-3 år. Der er vi 3 voksne. Det er som en skrev her tidligere så er det i følge barnhageloven slik at du kan være 3 voksne på 9 barn. Noe vi er. Når det gjelder språket så er det forskjell på hvert enkelt barn. Noen er raskere enn andre. Som regel så slutter de med bleie når de fyller 3 år. Da syntes de fleste unger at det begynner å bli litt ekkelt å gå med bleie.
Gjest Gjest Skrevet 21. mai 2006 #8 Skrevet 21. mai 2006 Det du beskriver er jo en helt normal familiebarnehage der to assistenter samarbeider. Forskrift om familiebarnehager Slik du forklarer det i hovedinnlegget ditt så følges både normen for assistent, pedagogisk veileder og antall barn. Det er kaotisk på en småbarnsavdeling, både i familiebarnehager og vanlige barnehager. At en treåring bruker bleie er vel mer normalen enn annet
Gjest StoreSky Skrevet 21. mai 2006 #9 Skrevet 21. mai 2006 http://odin.dep.no/odinarkiv/norsk/stolten...034/dok-bn.html Barnehageloven
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå