tuji Skrevet 21. mai 2006 #1 Skrevet 21. mai 2006 Jenta mi som fyller to år i august har sagt r flere ganger i dag, og jeg trodde ikke man sa det før man var flere år gammel, jeg! Hun ble visst litt overrasket over den nye lyden selv, så nå går hun rundt og sier "dreit...dreit...dreit" (i betydningen greit, seff)
Gjest Pet Skrevet 21. mai 2006 #3 Skrevet 21. mai 2006 Jeg sa r riktig fra første stund jeg. ← Fra du ble født? Sønnen min var veldig tidlig ute med å snakke, og r-en var vel på plass da han var 14-15 måneder, så vidt jeg kan huske.
Gjest LoisLane Skrevet 21. mai 2006 #4 Skrevet 21. mai 2006 Sistemann har akkurat lært å si det - rett før han fylte fire. Men storebroren kunne det fra han begynte å snakke - toårsalderen, tenker jeg.
Gjest Gjest1 Skrevet 21. mai 2006 #5 Skrevet 21. mai 2006 (endret) Tror det er vanligere å være tidlig når man skarrer enn når men ruller på r-en. Og det er vel også derfor den blir mer og mer utbredt, skarre-r skal visstnok være letter å uttale. Endret 21. mai 2006 av Violetta
Gjest 2324 Skrevet 21. mai 2006 #6 Skrevet 21. mai 2006 Fra du ble født? ← Ja, keg kom ut mens jeg sa rrrrrrrr.. Hehe, nei da. Men fra første gang jeg sa ord med den bokstaven i.
Gjest gjest1 Skrevet 21. mai 2006 #7 Skrevet 21. mai 2006 Jeg leste "lære å ri". Så skulle jeg komme med tips om rideskoler og sånt, men neida... R' en min var tidlig på plass visstnok.
tuji Skrevet 21. mai 2006 Forfatter #8 Skrevet 21. mai 2006 Ja, men er det VANLIG? Fisker etter en mulighet til å stemple jenta som usedvanlig begavet, her
Gjest Gjest1 Skrevet 21. mai 2006 #9 Skrevet 21. mai 2006 Ja, men er det VANLIG? Fisker etter en mulighet til å stemple jenta som usedvanlig begavet, her ← Klart hun er usedvanlig begavet! Det kan du vel se, du som er moren og alt!
Gjest gjest1 Skrevet 21. mai 2006 #10 Skrevet 21. mai 2006 Eldstemann sa æj... jeg kan ikke si æj jeg, jeg siej æj ... Yme brukte l... det æl ikke no molo fol meg det... Liten har alltid sagt r. Når gutta fikk det riktig? Søren om jeg husker, men før de begynte på førskolen tror jeg, og da var de fire-fem? Broren min har fire unger som har hatt skarpe og tydelige r-er fra første dag. Den andre broren min har en guttunge som har sliti med æj... og han har vel lagt den av seg nå fra første klasse. Jobbet bevisst for det til skolestart.
Cata Skrevet 21. mai 2006 #11 Skrevet 21. mai 2006 (endret) Jeg haj også et pjoblem med æj. Jeg ej avgjojt eldje enn 2 og slitej med den bokstaven ennå. Jeg vil, jeg vil, men fåj det ikke til.... Tjøstej meg med at jeg i allfall klajej å si "kjøkken" og ikke "schøkken". (Avspojing, ja.) Endret 21. mai 2006 av Cata
Gjest Gjesta Skrevet 22. mai 2006 #12 Skrevet 22. mai 2006 Nevøen min lærte å si r (rulle-r) for et par måneder siden. Han er 2 år og 9 mnd gammel.
Gjest Gjest Skrevet 22. mai 2006 #13 Skrevet 22. mai 2006 Min datter sa j, å det gjorde hun til hun var ca 5 år. Det var stadig noen (som var klar over hennes j) som spurte henne om hun kunne si r. Å det er spesiellt en historie jeg husker, å som imponerte meg og fikk oss til å trekke på smilebåndet. Vi var ute å kjørte bil, samboer, stebarna, datteren min og jeg. Stedatter spør min datter om hun kan si r, hvorpå min datter svarer: - nei, jeg kan ikke si det, men jeg kan si s. S s s s s
Gjest Gjesta Skrevet 22. mai 2006 #14 Skrevet 22. mai 2006 Det er ikke vanlig at to års gamle unger sier ren rulle "r". Så du kan godt kalle barnet ditt usedvanlig begavet, Tuji Når jeg sier ikke vanlig, mener jeg at de aller aller fleste er langt over tre før de greier, det, noen greier det ikke før etter skolestart mens noen igjen greier det allerede med en gang de kan snakke Datteren min var ikke fyllt to, mens sønnen min var vel fire mener jeg å huske....
68.mod. Skrevet 22. mai 2006 #15 Skrevet 22. mai 2006 Tulla vår er tre år og to måneder og hun kan ikke si r,så jeg syns jenta di er riktig så begavet jeg
Gjest Gjest Skrevet 22. mai 2006 #16 Skrevet 22. mai 2006 Jeg klarte visstnok å si "r" i ord fra jeg begynte å snakke, men klarte ikke å rulle på "r'en" før jeg ble en god del eldre. Jeg husker jeg satt en hel dag å trente på å "rrrulle på rrr'en". Da satt jeg bak husveggen, spiste syreblad, og øvde: "æ spise sy-rrr-eblad", "æ vil le-rrr å sei ærrr". Da var jeg nesten 5! Men når det er vanlig... Det spørs også om en snakker om å si "r" i ord, eller å rulle på "r-en"? Å si r i ord kommer vanligvis mye tidligere enn det å klare å rulle på den.
Gjest Gjest Skrevet 22. mai 2006 #17 Skrevet 22. mai 2006 Mitt barn fyller 3 år i slutten av Aug. Han kan ikke si r. Det vanligste er mellom 3-5 år.
Holly Hobbie Skrevet 22. mai 2006 #18 Skrevet 22. mai 2006 Jeg tok etter faren min og skarret jeg, det er jo lettere aa uttale. Det samme gjorde den ene broren min. Og vi to skarrer fremdeles! Men jeg laerte meg aa rulle paa r'en da jeg var 8-9...Faller meg ikke naturlig aa rulle med r'en naar jeg snakker norsk, men hvis jeg snakker italiensk greier jeg det fint! Men om dette har med generell begavethet eller ikke vet jeg ikke, jeg har alltid vaert veldig flink i spraak...Og i baade tysk og fransk er det jo heldigvis ikke rulle-r (ikke i engelsk heller).
tuji Skrevet 22. mai 2006 Forfatter #19 Skrevet 22. mai 2006 Klart hun er usedvanlig begavet! Det kan du vel se, du som er moren og alt! ← Det er ikke vanlig at to års gamle unger sier ren rulle "r". Så du kan godt kalle barnet ditt usedvanlig begavet, Tuji ← Tulla vår er tre år og to måneder og hun kan ikke si r,så jeg syns jenta di er riktig så begavet jeg ← Yesssss! Gjett hva som var det første hun sa da hun kom i barnehagen i dag? Høyt og tydelig: Dreit! Bittelitt flaut.
Gjest Gjesta Skrevet 22. mai 2006 #20 Skrevet 22. mai 2006 Ja, keg kom ut mens jeg sa rrrrrrrr.. Hehe, nei da. Men fra første gang jeg sa ord med den bokstaven i. ← jeg lærte å snakke da jeg var 1 år, og har fra den tiden sagt r riktig
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå