Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har alltid drømt om å dra til Sør-Afrika, men har stoppet meg selv flere ganger på grunn av kriminaliteten. Har hørt fra en del andre som har reist at de kom opp i en del truende/ubehagelige situasjoner, og måtte ta en rekke forholdsregler mens de var der. Samtidig skal det jo være et så nydelig og spennende land.

Hvordan har dere hatt det der? Måtte dere ta en rekke forholdsregler? Kom dere opp i ubehagelige situasjoner?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Har bodd der, og har flere venner som er blitt ranet med våpen. Aldri ta offentlig transport. Kjør med låste dører. Kjør så nærme hver destinasjon dere kommer.

Ikke uten grunn man selger biler med skuddsikre vinduer og har vaktselskaper foran husene, som attpåtil tar turen innom huset ditt mens du er på vei hjem, for å unngå bakholdsangrep.

Men det er et fantastisk land!!! Men ikke tro dere er i naive snille Norge.

Gjest gjesta
Skrevet

Kjenner noen som bor der og har bodd der i mange år. De har alltid mobilen i nærheten i tillfelle noe skulle skje, og er alltid klare for å dra ut å hjelpe venner hvis noe skulle skje dem. Ut i fra det de har fortalt frister det ikke så mye å reise dit.. Men hører jo også om mange nordmenn som reiser dit på ferie og har det topp, og avhenger jo sikkert av områdene man drar i hvor trygt det er.

Gjest Gjest
Skrevet

Kjenner flere som bor der, og vet dermed at Cape Town antakelig er det tryggeste stedet å være i for turister og andre "fremmede".

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har vært i Cape Town to ganger og har ikke opplevd noe kriminalitet eller følt meg utrygg. Det eneste jeg har passet på er å ikke gå alene, ikke gå i folketomme områder etter mørket og ellers brukt sunn fornuft. (Jeg tok offentlig transport flere ganger uten at jeg opplevde noe, men har muligens vært heldig.)

Gjest Gjest
Skrevet

Hei!

var i Sør-Afrika på en tre ukers tur for vel tre år siden - kjørte fra Cape Town, langsmed Garden Route opp til en liten by som heter Cintsa og returnerte (nesten) samme vei. Flott land - kan så absolutt anbefales :-)

Vi merket ingenting til kriminaliteten, meget mulig vi var heldige, men vi tok noen av de "vanlige" forholdsreglene: kjørte ikke bil etter mørkets frembrudd, sørget for alltid å ha nok drivstoff på bilen for å komme fram, parkerte trygt, tok stort sett taxi (eller kjørte bil), men var også fotgjengere til tider uten problemer i byene.

Absolutt et fantastisk land - og verdt å besøke :-)

- Merrique

Skrevet

Takk for svar, alle sammen! :)

Det høres jo ikke så ille ut, det virker som om man bør ta en del ekstra forholdsregler sammenlignet med en del andre land, men det er vel verdt det. Jeg får drømme videre om Sør-Afrika :)

Gjest Gjest
Skrevet
Det høres jo ikke så ille ut, det virker som om man bør ta en del ekstra forholdsregler sammenlignet med en del andre land, men det er vel verdt det.

Jeg tok ikke ekstra forhåndsregler enn jeg har tatt andre steder, og har følt meg mer utrygg i mange andre byer.

Skrevet

Det høres bra ut :)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har også vært i Sør-Afrika - for tre år siden. Det er en av de mest fantastiske feriene jeg har hatt - til tross for at vi ble ranet på gata av tre gutter som truet med kniv. Ranet var en fryktelig opplevelse, men det ble raskt overskygget av alle de andre positive tingene vi opplevde.

Drar du til Sør-Afrika bør du som andre sier over her:

* Ikke gå alene i mørket.

* Spør alltid på hotellet om det er trygt å gå i området eller ikke. I Durban fikk vi til råd at vi kunne gå til fots den i den ene retningen for der var det mange vakter, men ikke i den andre for der var det ingen vakter.

* Bare kjør bil mens det er lyst.

* Les Lonely Planet eller andre reisehåndbøker. Ikke kjør på veier som det advares mot der. En av utfartsveiene fra Cape Town husker jeg at det ble advart mot fordi ranere noen ganger sperret veien med steiner slik at de kunne rane bilførerne.

Men ikke bli vettskremt av disse rådene. Sør-Afrika er et land der du kan oppleve kjempemye. Cape Town er en vakker by, og safari er en opplevelse for livet.

Jeg har lyst til å anbefale deg dette reisebyrået

http://www.getafricatravel.com/

Drives av en norsk dame som er gift med en sørafrikaner og bor der nede. De kan skreddersy akkurat den turen dere drømmer om. Vi var kjempefornøyde og fikk super service fra dem.

Skrevet (endret)

Veldig forskjellig fra sted til sted. Litt forsiktig i Cape Town, men i småbyene var det helt trygt, i følge de lokale. Johannesburg derimot omtalte de som Hi-Jack-city.

...øh, det så rart ut, skrev det nok feil, Hijack? Highjack? :ler:

Endret av Klips
Gjest gjest1
Skrevet

Jeg skal dit neste år, med endel afrikanere, og de sier det samme som nevnes over her. Afrikanere ser forskjell på hverandre også, helt snodig, men de ser om en som er like mørk i huden ikke bor der ;) så vi er nok ikke tryggere seov om vi reiser i følge med mange som opprinnelig er derfra.

Er jo noen områder som er tryggere enn andre også da, det er jo endel steder fastboende ikke er i nærheten på kvelden engang

Skrevet

Takk for masse bra tips, Gjest! :)

Klips - jeg har også hørt at det er ville tilstander i Johannesburg. Av flere årsaker frister Cape Town mest. Tror jeg må kjøpe en skikkelig guide og lese den grundig. Takk for svar! :)

Frysepulver - så heldig du er som skal reise dit! :)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg var i Sør-Afrika i januar i år med to små barn. Vi leide bil og dro fra Cape Town til Port Elisabeth via Garden Route og tok route 62 tilbake. Helt fantastisk. Vi var ikke så mye ute om nettene, men vi planlegger å reise tilbake om noen måneder. Ungene vil også tilbake.

På www.southafrica.co.za finner du linker til en rekke nettsider så du kan planlegge turen. Du finner det meste der.

Jeg mener du bør dra, du kommer aldri til å glemme den ferien. Husk bare å bruke hodet, hold deg unna Johannesburg, en venn av meg ble drept der.

God tur, og lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...