Gjest Gjest Skrevet 21. mai 2006 #1 Skrevet 21. mai 2006 Hva er egenlig forskjellen på katolske kristne og lutherske kriste?
Andrea Skrevet 21. mai 2006 #2 Skrevet 21. mai 2006 Jeg har lurt på noe i samme retning; nemlig hva er forskjellen mellom luthersk reformert og evangelisk reformert??? Katolikkene har jo dette med å måtte skrifte, paven som overhode og at jomfru Maria er hellig - det har jo ikke de reformerte..
Gjest Gjest Skrevet 21. mai 2006 #3 Skrevet 21. mai 2006 Det er ikke en superstor forskjell på Katolikker og Luteranere, men det mest fremtredende er at: Katolikker har 7 Sakramenter Dåpen Ferming (Konfirmasjon) Kommunion (Nattverd) Skriftemål Ekteskap Sykesalving Ordinasjon Den Luterske Kirken har fjernet en del og jeg er ikke helt sikker på om jeg har rett når jeg sier at Statskirken har 3 Sakramenter. Det annet er diverse skrifter som den Luterske Kirken har fjernet - disse kalles Apokryfene. Man kan skrive side opp og side ned sikkert på hva som er forskjellig, men i bunn og grunn er vi til slutt ganske like. Nå kjenner ikke jeg så mye til Statskirken da så dette er basert på min bakgrunn. En annen ting er at Luteranere kan ikke motta nattverd i en Katolsk Kirke og vi som er Katolikker mottar ikke Nattverd i en Lutersk Kirke.
Gjest Gjest Skrevet 21. mai 2006 #4 Skrevet 21. mai 2006 Den katolske kirken har helgener, det har ikke den lutherske. Den lutherske kirken har 2 sakramenter: Dåp og nattverd. Nattverden blir sett på forskjellig. Den katolske kirken har transformasjonen i nattverden, dvs. brødet og vinen blir forvandlet til Jesu blod og legeme. Protestantene ser kun på nattverden som en symbolsk handling. Den luthersek kirken har lagt hovedvekt på romerbrevet, noe som avspeiler deres syn på dualismen. Dette er et viktig punkt. Jeg klarer ikke å forklare dette skikkelig, sånn i farta. Men kanskje noen andre her inne kan si litt mer om det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå