Edie Skrevet 21. mai 2006 #1 Skrevet 21. mai 2006 Vi skal mest sannsynlig kjøpe en 1 år gammel tispe. Den blir solgt pga allergi blant et av barna i familien til nåværende eiere. Hva må vi se etter når vi henter bikkja? Hvordan skal en voksen hund ikke oppføre seg og hva slags fysiske ting kan man se etter? Noen med tips?
Gjest camillo Skrevet 21. mai 2006 #2 Skrevet 21. mai 2006 Det er sikkert mange her inne med mer erfaring fra dette enn meg, men et par ting: for det første er det utrolig mange tenåringshunder (og andre) som blir solgt pga ''allergi''. Jeg ville sjekket dette ordentlig først. For det andre ville jeg hatt relativt lang prøveperiode, for å se om hunden fungerer i hverdagen og om den er slik dere er blitt fortalt at den er.
Gjest Gjest1 Skrevet 21. mai 2006 #3 Skrevet 21. mai 2006 Sjekk for all del at dette ikke er en hund som har blitt omplassert mer enn denne ene gangen. Mange hunder takler omplassering dårlig, og om den da er blitt omplassert 3-4 ganger kan dere risikere å ende opp med "katten i sekken". Sjekk hvor den kommer fra opprinnelig, hvilke oppvekstvilkår den hadde. Sørg for å få med alle papirer på vaksiner, hd-røntgen og annet.
Edie Skrevet 21. mai 2006 Forfatter #4 Skrevet 21. mai 2006 Hun er 1 år (dermed ikke tenåring). Vi har blitt lovet alle vaksineringsbevis og stamtavle fra oppdretteren de kjøpte den fra. Tar ikke hunden hvis ikke vi får det vi har blitt lovet. Evt. prøveperiode - hvordan fungerer det i praksis? Skrive en kontrakt med innlagt prøveperiode på f.eks. 3 måneder?
Gjest camillo Skrevet 21. mai 2006 #5 Skrevet 21. mai 2006 Hun er 1 år (dermed ikke tenåring). Vi har blitt lovet alle vaksineringsbevis og stamtavle fra oppdretteren de kjøpte den fra. Tar ikke hunden hvis ikke vi får det vi har blitt lovet. Evt. prøveperiode - hvordan fungerer det i praksis? Skrive en kontrakt med innlagt prøveperiode på f.eks. 3 måneder? ← Jeg kaller ikke ett år gamle hunder for fullvoksne - de er jo normalt midt imellom de to modningsperiodene, og dermed ikke ferdig utviklet. Prøveperiode blir avtalt dere imellom, med kontrakt, ja. Enten får dere en avtale på at dere kan levere den tilbake uten grunn, eller så må det være at det er opplagt at den bryter noen krav. Jeg, for eksempel, skulle ha min igjennom en test, og hadde kontrakt på å få levere ham tilbake hvis han fikk dårlige karakterer på denne.
Gjest vimse Skrevet 21. mai 2006 #6 Skrevet 21. mai 2006 Jeg ville også forlangt en sjekk hos dyrlege.
Gjest Varg-Menja Skrevet 21. mai 2006 #7 Skrevet 21. mai 2006 Hun er 1 år (dermed ikke tenåring). ← Hunder er ikke fullt utvokst før de er to år gamle, før dette får de to "trassaldre" hvor de skal utfordre omgivelsene. Den første kommer vanligvis mellom 7-12 mnd alder, den andre mellom 18-24 mnd alder, så det kan godt hende at det er pga dette hun skal omplasseres.
Gjest Gjest1 Skrevet 21. mai 2006 #8 Skrevet 21. mai 2006 Den vanskeligste perioden min hund har vært gjennom så langt var rundt ettårsalder. Nå er han to år og en helt annen hund. Når han var ett vurderte jeg sterkt å omplasser han siden han ødela alt vi eide, bjeffet så hele nabolaget hørte det og ellers drev oss til vanvidd.
Edie Skrevet 21. mai 2006 Forfatter #9 Skrevet 21. mai 2006 (endret) Jeg kaller ikke ett år gamle hunder for fullvoksne - de er jo normalt midt imellom de to modningsperiodene, og dermed ikke ferdig utviklet. ← Og til dere andre som har kommentert.. Sorry, jeg misforstod - trodde du mente tenåring i menneskealdertelling.. altså en hund på 13-14 år, som solgte fordi den var gammel... til meg selv... Blir vel mange solgt på den alderen (halvt år til året) fordi det er vel da man har oppdaget allergien og har prøvd ulike ting for å overvinne allergien (tabletter, sprøyter osv), men som ikke har fungert.. Endret 21. mai 2006 av Aricept
Gjest camillo Skrevet 21. mai 2006 #10 Skrevet 21. mai 2006 Blir vel mange solgt på den aldere (halvt år til året) fordi det er vel da man har oppdaget allergien og har prøvd ulike ting for å overvinne allergien (tabletter, sprøyter osv), men som ikke har fungert.. ← Ja, det kan jo godt hende det stemmer, jeg ville bare forhørt meg litt mer rundt det, og ikke godtatt det helt uten videre. Men skulle det være en annen grunn så merker du jo forhåpentligvis det i løpet av prøveperioden.
Edie Skrevet 21. mai 2006 Forfatter #11 Skrevet 21. mai 2006 Ja, det kan jo godt hende det stemmer, jeg ville bare forhørt meg litt mer rundt det, og ikke godtatt det helt uten videre. Men skulle det være en annen grunn så merker du jo forhåpentligvis det i løpet av prøveperioden. ← Det håper vi på også. Så takk for tipset! Er det noen oppførsel som er uakseptabel - altså noe vi kan oppdage når vi hilser på hunden for første gang?
Cherie Skrevet 21. mai 2006 #12 Skrevet 21. mai 2006 Jeg ville testet den på matagresjon og sjekket hva den gjør om du løfter hånden og later som du skal slå. Om hunden da reagerer med å ynke seg..kan den ha hatt en tøff start i verden. Hvordan den funker med kloklipp? Hvordan er det å bade den? Hvirdan oppfører den seg til dyrlege? Er den mattyv? Rir den på folk/unger? Får du snu den på rygg? ( kanskje ikke like enkelt med en 1-åring som med en valp. Bare noen tanker jeg slenger ut i løften. Kan hende mye av det bare er vås. Har ingen erfaring med å overta hund.
Gjest Gjest Skrevet 21. mai 2006 #13 Skrevet 21. mai 2006 Kan den være alene hjemme? Det kan du teste når dere besøker den. Du og eierne og alle kan forlate huset. Begynner den å ule eller bjeffe når dere er utenfor døra så har den ikke lært å være alene. Gnager den på tepper, sko og møbler når den er alene? (vær utenfor huset og fjern dere hvis den er stille. Bli borte en halv time og se om den har ommøblert hele huset når dere kommer tilbake...) Er den vant til bilkjøring? Er den vant til barn? Tåler den at du ser på tennene dens? Be eieren vise at den godtar det. Er den vant til andre hunder? Prøv å gå en runde i nabolaget med den. Jeg vet om en som fikk en omplasseringshund på prøve. Den var visst helt "håpløs" men den forrige eieren tok aldri telefonen når de prøvde å få tak i han...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå