Gjest Gjest1 Skrevet 21. mai 2006 #1 Skrevet 21. mai 2006 http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=117005 Dette kunne like gjerne vært i Norge. Og foreldrene hadde heller ikke visst noe.
Gjest Gjest_Stemor_* Skrevet 21. mai 2006 #2 Skrevet 21. mai 2006 Dette er ille, å det kan like gjerne skje her i Norge. Jeg var på møte på ungdomsskolen når stedatter hadde begynt der, å vi voksne fikk beskjed om at vi ikke skulle gi ungdommen den belastningen det var med å ha hjemmet for seg selv med alt det tilsier av alene hjemme fester. Nå var det vel ikke snakk om at de barna/ ungdommene i denne saken hadde fest, men noen visste tydeligvis at de var hjemme alene å slo til da. Det er helt forferdelig at de ikke kan være trygge i sitt eget hjem selv om de er alene. Vi har avtale med naboen om at hvis ungdommen her i huset er hjemme alene, og det blir mye trafikk til huset, så kan naboen gå inn å sjekke hva som skjer. Dette er noe de unge er klar over, og vi bytter på å gjør det samme hos naboen. Det gir en liten trygghet til både oss voksne og til de unge om at skulle noe skje så vet de at de kan kontakte naboen. Men vi kan ikke sikre oss 100% på at ting kan skje. Vi kan jo heller ikke frata ungdommen all mulighet til å prøve seg hjemme alene heller.
Gjest Gjest1 Skrevet 21. mai 2006 #3 Skrevet 21. mai 2006 Dette er ille, å det kan like gjerne skje her i Norge. Jeg var på møte på ungdomsskolen når stedatter hadde begynt der, å vi voksne fikk beskjed om at vi ikke skulle gi ungdommen den belastningen det var med å ha hjemmet for seg selv med alt det tilsier av alene hjemme fester. Nå var det vel ikke snakk om at de barna/ ungdommene i denne saken hadde fest, men noen visste tydeligvis at de var hjemme alene å slo til da. Det er helt forferdelig at de ikke kan være trygge i sitt eget hjem selv om de er alene. Vi har avtale med naboen om at hvis ungdommen her i huset er hjemme alene, og det blir mye trafikk til huset, så kan naboen gå inn å sjekke hva som skjer. Dette er noe de unge er klar over, og vi bytter på å gjør det samme hos naboen. Det gir en liten trygghet til både oss voksne og til de unge om at skulle noe skje så vet de at de kan kontakte naboen. Men vi kan ikke sikre oss 100% på at ting kan skje. Vi kan jo heller ikke frata ungdommen all mulighet til å prøve seg hjemme alene heller. ← Nei det ble litt misvisende med ordet "fest" i overskriften det er sant. Men poenget kom frem likevel synes jeg. Jeg synes uansett at en trettenåring er alt for ung til å være alene hjemme en hel kveld.
Gjest Gjest_Stemor_* Skrevet 21. mai 2006 #4 Skrevet 21. mai 2006 Nei det ble litt misvisende med ordet "fest" i overskriften det er sant. Men poenget kom frem likevel synes jeg. Jeg synes uansett at en trettenåring er alt for ung til å være alene hjemme en hel kveld. ← Sier meg enig i at en hel kveld er lenge å være hjemme alene for en på 13, å ihvertfall uten tilsyn av voksne. Noen ting som er viktig å lære barna er at de ikke må si til noen at de er alene hjemme, å at de må unngå å åpne døren om noen skulle ringe på, å at døren skal være låst. Det er også greit å ha tlf nr til f.eks en nabo så de kan ringe om det skulle være noe. Skjønner at det i disse tilfellene det her er omtalt ikke hadde nyttet å ringe noen da de sikkert ikke har fått muligheten til det.
Gjest StoreSky Skrevet 21. mai 2006 #5 Skrevet 21. mai 2006 Det har da vært flere tilfeller av fester som har gått over styr her i Norge også. Politiet gikk for en stund ut og sa at de fleste tilfellene av bråk faktisk var på "beste veskt-kant" (holmenkollen/ullern/bygdøy) der ungdommer var alene hjemme også kom det andre uinviterte til og huset ble ramponert for flere hundretusen...
Gjest Bodillen Skrevet 21. mai 2006 #6 Skrevet 21. mai 2006 Det merkelige er at folk aldri ser ut til å lære! Jeg tror veldig mange er utrolig naive i forhold til sine egne barn...
Gjest Gjest1 Skrevet 21. mai 2006 #7 Skrevet 21. mai 2006 Det merkelige er at folk aldri ser ut til å lære! Jeg tror veldig mange er utrolig naive i forhold til sine egne barn... ← Og andre barn.
Krista83 Skrevet 21. mai 2006 #8 Skrevet 21. mai 2006 Blir litt feil å gre alle 13 åringer under samme kam, jeg var da alene hjemme jeg når jeg var 13 år. Så en film og gikk å la meg. Nå skal det sies at jeg kommer ikke fra noen by og vi var veldig snille som barn... Det skal litt til for en 13åring å godta barnevakt...
Gjest Gjest1 Skrevet 21. mai 2006 #9 Skrevet 21. mai 2006 Blir litt feil å gre alle 13 åringer under samme kam, jeg var da alene hjemme jeg når jeg var 13 år. Så en film og gikk å la meg. Nå skal det sies at jeg kommer ikke fra noen by og vi var veldig snille som barn... Det skal litt til for en 13åring å godta barnevakt... ← Det var ikke trettenåringene som var skyld i det som skjedde. Det var nok at noen visste at det ikke var voksne i huset.
Gjest Gjest Skrevet 21. mai 2006 #10 Skrevet 21. mai 2006 Det var ikke trettenåringene som var skyld i det som skjedde. Det var nok at noen visste at det ikke var voksne i huset. ← Men så var det trettenåringene som slapp disse "noen" inn...
Gjest Gjest1 Skrevet 21. mai 2006 #11 Skrevet 21. mai 2006 Men så var det trettenåringene som slapp disse "noen" inn... ← Nei. Det sto at guttene brøt seg inn i huset.
Gjest 2324 Skrevet 21. mai 2006 #12 Skrevet 21. mai 2006 Det skal litt til for en 13åring å godta barnevakt... ← Javel?? Jeg har vært barnevakt for mange 13-åringer jeg. Det er foreldrene ikke barnet som bestemmer vet du.
Gjest Gjest Skrevet 21. mai 2006 #13 Skrevet 21. mai 2006 http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=117005 Dette kunne like gjerne vært i Norge. Og foreldrene hadde heller ikke visst noe. ← Jeg er faktisk ikke så sikker på at dette like gjerne kunne vært i Norge. Sverige har flere og større byer, og større gjengproblemere osv enn hva vi har her i Norge. Det er mange trygge plasser her i Norge hvor det ikke er farlig å la tenåringer være alene hjemme. Det kommer helt ann på miljøet man bor på.
Gjest Gjesta Skrevet 21. mai 2006 #14 Skrevet 21. mai 2006 Det skal litt til for en 13åring å godta barnevakt... ← Javel?? Jeg har vært barnevakt for mange 13-åringer jeg. Det er foreldrene ikke barnet som bestemmer vet du. ← Helt enig, det er da ikke opptil et barn å bestemme dette *rister på hodet*
Far til 2 Skrevet 21. mai 2006 #15 Skrevet 21. mai 2006 Problemet er at dette like gjerne kunne skjedd når "barnet" var 18 år, 20 år, 25 år, ..., men det er klart at en er et lettere offer når en er 13. Jeg håper det er en del foreldre som tenker seg om og ikke lar så unge mennesker være hjemme alene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå