Gå til innhold

Hva med 18 åringen i sommer?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Blir 18 åringen med på ferien, eller bruker de sommeren på å jobbe? Hva forventer dere av en ungdom i den alderen?

Hvis de er med på ferie, får de da alle lommepenger av foreldrene, eller forventes det at de har jobbet og opptjent seg lommepenger selv?

Jeg bare spør fordi at min stesønnn ikke gidder å bruke energi på å jobbe, han forventer å være med oss på ferie, å siden han ikke gidder å jobbe, har han heller ikke opptjent seg noen penger å bruke i sommer.

Jeg synes det blir feil at vi skal bruke masse penger på en som er både oppegående og arbeidsfør fordi at gutten bare er lat og vil ha bare godene, å ikke pliktene.

Selv sluttet jeg å være med foreldrene mine på ferie da jeg var 16 år. Ved den alderen hadde både mine søsken og jeg sommerjobb, noe som var forventet at vi brukte sommeren på.

Videoannonse
Annonse
Gjest baby-E
Skrevet

Hadde mine foreldre dratt på ferie, og jeg hadde hatt lyst til å være med, men ikke fikk lov hadde jeg blitt sint. Dere skal vel ikke være borte hele sommeren, og da kan han jo jobb det resterende.

Om han er med på ferie, så er det vel en selvfølge dere betaler for maten hans o.l om han spiser med dere. Øl og andre ting kan dere jo velge å ikke sponse.

Om han skal være hjemme, så hadde han vel fått penger til mat o.l alikevel?

Skrevet

Dersom han vil være med, så bør han vel få lov til det. Da jeg var 18 var jeg fremdeles ikke så "stor" at jeg forsørget meg selv, jeg gikk fremdeles på skolen og bodde hjemme. Om han ikke har noen lommepenger, så kan han vel kanskje jobbe litt for at dere sponser han nå? F.eks hagearbeide eller noe annet forefallent som de fleste hjem har.

Skrevet

Da jeg var 18 så ville jeg ikke være med mine foreldre på sommerferie, og jeg hadde jobbet som ekstrahjelp siden jeg var 15. Men jeg tror jeg hadde blitt litt snurt om de ikke hadde spurt om jeg ville være med på tur.

Det høres ut som denne 18 åringen er ganske lat og forventer å få alt på sølvfat!

Skrevet

Nå er det ikke snakk om at gutten forsørger seg selv.

Men et spørsmål om at gutten ikke gidder å bruke sin tid på å jobbe å opparbeide seg penger sånn at han har til fornøyelser.

Jeg mener at når man er såpass gammel som 18 år så burde man kunne påta seg jobb i helger og ferier for å finansiere egne fornøyelser.

Så noen skreiv at vi ike trengte å sponse penger til øl og fest, men drar vi med oss barn på ferie så er det ikke aktuellt med festing. Det er noen han får gjøre når han ikke er sammen med oss. Vi har tross alt med oss mindre barn også, å vi liker ikke tanken på at gutten skal sitte å feste med oss til stede.

Gjest Gjest
Skrevet

En 18-åring bør få være med på familieferie, og få betalt "det nødvendig" da, slik som mat og litt lommepenger. Men han bør også jobbe resten av ferien. Hjemme hos oss fikk vi være med på ferier til vi flyttet hjemmefra, dvs etter videregående, men vi måtte ha sommerjobber fra vi var gamle nok til å få det (dvs 16 - 18 år).

Er helt enig med deg i at dere ikke skal betale for at en 18 åring skal ha det moro hele sommeren, så ville ikke gitt ham mer penger om sommeren enn det han får resten av året. Litt ansvar får han ta selv også.

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Så lenge han bor hjemme, synes jeg han skal få være med på ferie hvis han har lyst til det. Da gjelder vel samme regler på ferie som hjemme, spiser han sammen med familien så gjør han selvsagt det på ferie også. Men dere kjøper vel ikke sprit/øl til ham og sender ham på fest hjemme? Samme regler på ferie -det er i hvert fall min mening.

Hadde en kamerat som ble regelrett satt igjen hjemme mens familien dro på ferie da han var 18 - de fikk en gratis ferie for hele familien, faren fikk til og med betalt døgnet rundt fordi det var en slags jobbtur for ham, og likevel fikk ikke sønnen på 18 lov å være med. Han ville gjerne han. (skal sies at dette er en MERKELIG familie, da.)

Skrevet

Hvis han ikke GIDDER å jobbe, så må han vel få godt med penger hjemmefra da?? Altså, han har det så bra økonomisk at han ikke TRENGER å slite og jobbe.

Jeg ville tro at dersom han fikk minimalt med penger hjemme, så ville motivasjonen til å jobbe være sterkere slik at han fikk penger til å gjøre det han ville. Konserter, aktiviteter m venner og sånn.

Skrevet (endret)

Syns han skal få være med og at dere betaler for han på turen.

Så får dere prøve å overtale han til å få en jobb. Men ikke mas, prøv å lure han til å ha lyst selv. Nå skal det sies at det ikke alltid er enkelt å få en jobb selv om man er over 18 og kan jobbe i kasse på butikk så om han ikke får seg noe i sommer til tross for at han prøver, må ikke du bli oppgitt ovenfor han. De fleste sommerjobber bør man søke tidligere enn nå, det er jo mange om beinet.

Push han litt men vinkle det til å bli for hans egen del, "mer lommepenger og arbeidserfaring, nå som du er så og si voksen", framfor at dere er lei av å forsørge han.

Så får dere la være å gi penger til konserter og slikt om han maser. Hvis dere ikke gir penger, så blir det ikke penger til fornøyelser heller, ikke sant? Da har han jo et valg, jobbe eller være med på mindre. Jeg syns forøvrig ikke dere skal kutte ALLE penger han evnt har fått tidligere, det kan oppfattes veldig feil. (han= en plikt, ikke en glede)

Jeg hadde følt meg veldig uvelkommen om jeg hadde fått følelsen av at foreldrene mine ikke ville ha meg med på ferie første sommeren etter jeg ble myndig. En ferie skal være hyggelig for familien, ikke bare for "mor, far og barn de har forsørgeransvar for".

Endret av Jane How
Skrevet

Jeg sluttet å være med på den faste familieferien fra jeg var 15-16. Hadde allltid så mange andre ting jeg skulle, som turneringer, og sommmerjobb. Selv om jeg sluttet å være med fast på den tiden, har jeg senere blitt med på kortere turer. Det har aldri vært noen motsigelser mot det, selv om jeg er over 20. Familien har da betalt både transport og mat for meg.

Når jeg var hjemme alene fikk jeg alltid penger til mat fra mamma og pappa. Nå er jeg student og bor borte, men når jeg resier hjem i sommerferien og familien er på ferie får jeg fremdeles penger til å kjøpe mat og slikt. Jeg sier det ikke er nødvendig, men de mener at hadde de vært hjemme så hadde de spandert mat på meg uansett.

Jeg har aldri vært lat, og jobbet hver sommer siden jeg var 16-17. Men lønningene for sommerjobber kommer ofte i juli-august, og skal gjerne vare hele året om en er student. Sommeren er lang, og han har vel tid til både å bli med dere på ferie, og jobbe litt i sommer?

Gjest Gjest
Skrevet
Hvis han ikke GIDDER å jobbe, så må han vel få godt med penger hjemmefra da?? Altså, han har det så bra økonomisk at han ikke TRENGER å slite og jobbe.

Jeg ville tro at dersom han fikk minimalt med penger hjemme, så ville motivasjonen til å jobbe være sterkere slik at han fikk penger til å gjøre det han ville. Konserter, aktiviteter m venner og sånn.

Han får minimalt med penger hjemme, kun det han trenger. Dette fordi at han skal se at det kan lønne seg å jobbe, å at han tydelig kan se at andre som jobber har muligheter til å gjøre ting han ikke kan.

Vet ikke om han får penger av sin mor, for det han får av oss dekker på langt nær røyk, fest og moro.

Gjest Gjest
Skrevet
Syns han skal få være med og at dere betaler for han på turen.

Så får dere prøve å overtale han til å få en jobb. Men ikke mas, prøv å lure han til å ha lyst selv. Nå skal det sies at det ikke alltid er enkelt å få en jobb selv om man er over 18 og kan jobbe i kasse på butikk så om han ikke får seg noe i sommer til tross for at han prøver, må ikke du bli oppgitt ovenfor han. De fleste sommerjobber bør man søke tidligere enn nå, det er jo mange om beinet.

Push han litt men vinkle det til å bli for hans egen del, "mer lommepenger og arbeidserfaring, nå som du er så og si voksen", framfor at dere er lei av å forsørge han.

Jeg hadde følt meg veldig uvelkommen om jeg hadde fått følelsen av at foreldrene mine ikke ville ha meg med på ferie første sommeren etter jeg ble myndig. En ferie skal være hyggelig for familien, ikke bare for "mor, far og barn de har forsørgeransvar for".

Vi har da snakket masse om jobb med han, han hadde t.o.m en jobb som han ikke gadd å fortsette med. Da bare kuttet han ut den.

Vi har aldri sagt ett ord om at vi er lei av å forsørge han, men vi har snakket om at han får mye større muligheter til å være med venner på ting hvis han har egne penger, for vi har ikke muligheter til å finansiere alt han har lyst til å være med på eller kjøpe.

Dette med jobb har vært et tema hjemme os oss såpass lenge at han fint hadde hatt muligheten til å skaffe seg jobb i sommer.

Nå som han er 18 år, så ser han bl.a at mange av vennene hans har begynt på sertifikat, og vi hadde en avtale med han om at vi skulle betale dette for han hvis han ikke begynte å røyke. Gutten røyker, å må finansiere lappen selv. Vi har da sagt at det blir ikke sertifikat på hanhvis han ikke jobber, å at det lureste han kan gjøre er å ta sertifikat mens han bor hjemme å ikke har utgifter til mat og husleie. Når han flytter for seg selv så vil han få så mange utgifter at han skal tjene godt for å finansiere sertifikat i tillegg til å bo og leve.

Skrevet
Han får minimalt med penger hjemme, kun det han trenger. Dette fordi at han skal se at det kan lønne seg å jobbe, å at han tydelig kan se at andre som jobber har muligheter til å gjøre ting han ikke kan.

Vet ikke om han får penger av sin mor, for det han får av oss dekker på langt nær røyk, fest og moro.

Hva er problemet da? Er det økonomien eller arbeidsmoralen du bekymrer deg for? Vil faren hans ha han med på ferie da? Hvis gutten faktisk vil være med dere på tur, de fleste tror jeg hadde foretrukket å ha huset for seg selv, så bør du være glad han vil være med familien. Anbefaler deg å godta han er med, sannsynligvis vil du slippe han flere somre.

Skrevet
Så lenge han bor hjemme, synes jeg han skal få være med på ferie hvis han har lyst til det. Da gjelder vel samme regler på ferie som hjemme, spiser han sammen med familien så gjør han selvsagt det på ferie også. Men dere kjøper vel ikke sprit/øl til ham og sender ham på fest hjemme? Samme regler på ferie -det er i hvert fall min mening.

Jeg er enig.

Selv om gutten har fylt de magiske 18 så syns jeg ikke dere skal dra på familietur uten han. Han bor da tross alt fortsatt hjemme, og jeg vet selv hvor sårt det ville føles om hele familien her dro på ferie og nektet meg å være med fordi jeg er blitt myndig og nå må jeg jammen meg klare meg selv. Syns det er hårreisende at noen i det hele tatt kan gjøre slikt.

Jeg er 18 nå og skal bruke ferien på jobbe. Jeg skal et år på folkehøyskole som må finansieres og det er dit lønningene mine kommer til å gå. Det er heldigvis et valg jeg har tatt og ikke noe min mamma har tvunget meg til.

Gjest Gjest
Skrevet
Hva er problemet da? Er det økonomien eller arbeidsmoralen du bekymrer deg for? Vil faren hans ha han med på ferie da? Hvis gutten faktisk vil være med dere på tur, de fleste tror jeg hadde foretrukket å ha huset for seg selv, så bør du være glad han vil være med familien. Anbefaler deg å godta han er med, sannsynligvis vil du slippe han flere somre.

Det er arbeidsmoralen som er bekymringsverdig for både hans far og meg.

Vi har ingen problemer med at han skal være med på tur å få det samme som han får hjemme.

Det jeg lurte på var hva man kan forvente av en på 18 år. De forventer selv og bli behandlet som voksne, men gidder ikke løfte en finger selv for at de faktisk fortjener det.

Det er jo også grenser for hvor lenge man skal drive å betale ut lommepenger til såkalte "voksne" barn. En dag skal de ut i samfunnet å klare seg selv, å hvis de har lært hjemme at de får alt puttet i hendene så tør jeg ikke tenke på hvordan de vil klare seg den dagen.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg er enig.

Selv om gutten har fylt de magiske 18 så syns jeg ikke dere skal dra på familietur uten han. Han bor da tross alt fortsatt hjemme, og jeg vet selv hvor sårt det ville føles om hele familien her dro på ferie og nektet meg å være med fordi jeg er blitt myndig og nå må jeg jammen meg klare meg selv. Syns det er hårreisende at noen i det hele tatt kan gjøre slikt.

Jeg er 18 nå og skal bruke ferien på jobbe. Jeg skal et år på folkehøyskole som må finansieres og det er dit lønningene mine kommer til å gå. Det er heldigvis et valg jeg har tatt og ikke noe min mamma har tvunget meg til.

Det er IKKE snakk om at han skal klare seg selv nå som han er 18 år. Men han har ett helt annet pengeforbruk og forventninger på hva han vil være med på, å hva han vil bruke penger på.

Det det er snakk om er om ikke en 18 åring burde ut i jobb å tjene de pengene han skal bruke på seg selv. Mat og bo osv er det ingen problemer med, det er alt det andre som han vil gjøre som koster masse penger som vi mener at han fint kan jobbe å tjene til selv.

Når det er sagt så er han på skoleturer og turer med foreninger der vi betaler både tur, opphold og lommepenger, å han er på tur mye oftere enn det andre barnet er avgårde. Samboer å jeg har enda ikke vært på så mye som en helgetur sammen i løpet av de 4 årene vi har bodd sammen. Så jeg vil ikke ha det på meg at vi ikke prioriterer han eller at han blir skuflet bort og glemt.

Skrevet
Det er arbeidsmoralen som er bekymringsverdig for både hans far og meg.

Vi har ingen problemer med at han skal være med på tur å få det samme som han får hjemme.

Det jeg lurte på var hva man kan forvente av en på 18 år. De forventer selv og bli behandlet som voksne, men gidder ikke løfte en finger selv for at de faktisk fortjener det.

Det er jo også grenser for hvor lenge man skal drive å betale ut lommepenger til såkalte "voksne" barn. En dag skal de ut i samfunnet å klare seg selv, å hvis de har lært hjemme at de får alt puttet i hendene så tør jeg ikke tenke på hvordan de vil klare seg den dagen.

Okey, da forstår jeg deg bedre. Det jeg mener, er at du kan ikke forvente at han går fra slaskete tenåring til ung voksen mann over natta. Siden dere ikke betaler han masse ekstra penger, går nok dette bra. Kanksje han velger å være fattig og ha fri, framfor jobbe og ikke fri? Det er jo gjerne slik i den alderen, man er veldig glad i fritiden sin.

Noe av greia med å ha en tenåring, er jo konfliktene om hva man må gjøre og hva man vil ha. Krev at han rydder etter seg og hjelper til i huset, så får han heller finne ut selv hvor mye lommepenger han vil skaffe seg. Men om han prøver hardt, og ikke får noen jobb, kan dere kanskje finne noen jobber han kan gjøre hjemme, hogge ved etc mot litt lønn?

Gjest Gjest
Skrevet
Okey, da forstår jeg deg bedre. Det jeg mener, er at du kan ikke forvente at han går fra slaskete tenåring til ung voksen mann over natta. Siden dere ikke betaler han masse ekstra penger, går nok dette bra. Kanksje han velger å være fattig og ha fri, framfor jobbe og ikke fri? Det er jo gjerne slik i den alderen, man er veldig glad i fritiden sin.

Noe av greia med å ha en tenåring, er jo konfliktene om hva man må gjøre og hva man vil ha. Krev at han rydder etter seg og hjelper til i huset, så får han heller finne ut selv hvor mye lommepenger han vil skaffe seg. Men om han prøver hardt, og ikke får noen jobb, kan dere kanskje finne noen jobber han kan gjøre hjemme, hogge ved etc mot litt lønn?

Kan faktisk ikke si at han prøver å finne jobb i det hele tatt. Det er det som er så frustrerende. Likevel så forventer han at vi skal finansiere alt han vil være med på, noe vi har gjort til nå med skole og fritidsaktiviteter. Men vi har begynt å stramme inn på lommepenger å penger til konserter og fornøyelser sånn at han kan kjenne det på kroppen at det ikke bare er å komme å be om penger til alt mulig. Det koster faktisk å ha det moro, noe vi voksne faktisk må bortprioritere for å ha råd til alt ungene skal være med på. Men i sommer hadde vi faktisk tenkt at vi skulle reise på ferie vi voksne også, å da mener vi faktisk at gutten som sikkert vil være med på ting som koster så kan han faktisk jobbe å tjene til sitt forbruk av fornøyelser selv.

Gjest Gjest1
Skrevet
Kan faktisk ikke si at han prøver å finne jobb i det hele tatt. Det er det som er så frustrerende. Likevel så forventer han at vi skal finansiere alt han vil være med på, noe vi har gjort til nå med skole og fritidsaktiviteter. Men vi har begynt å stramme inn på lommepenger å penger til konserter og fornøyelser sånn at han kan kjenne det på kroppen at det ikke bare er å komme å be om penger til alt mulig. Det koster faktisk å ha det moro, noe vi voksne faktisk må bortprioritere for å ha råd til alt ungene skal være med på. Men i sommer hadde vi faktisk tenkt at vi skulle reise på ferie vi voksne også, å da mener vi faktisk at gutten som sikkert vil være med på ting som koster så kan han faktisk jobbe å tjene til sitt forbruk av fornøyelser selv.

Har dere prøvd å sette dere ned og snakke med han? Dere kan sette opp en plan dere dere forteller hva dere forventer at han skal dekke selv, og hva dere er villige til å dekke. Og om han ikke dekker det han skal selv så står han uten. Dette virker jo ikke som det gjelder bare et ferieproblem, men et generelt problem.

Skrevet

Jeg synes dere skal være glade for at han vil være med dere på ferie jeg,

Ikke alle på 18 vil det!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...