Montezuma Skrevet 20. mai 2006 #1 Skrevet 20. mai 2006 Har det noe for seg, eller er dette en kamp jeg uansett er nødt til å tape??????
loffen Skrevet 20. mai 2006 #2 Skrevet 20. mai 2006 Neida, det er veldig enkelt! Ta en gammel kniv eller kjøp en 'ugresspinne'. Den stikker du ned i jorda tett inntil planten, vipper litt, tar forsiktig tak i løvetannen og drar oppover, og du får med hele rota. Det er lett og fort gjort. Gjør det før de frør seg, og du får nabolagets flotteste plen på nulltime.
Smørblomsten Skrevet 20. mai 2006 #3 Skrevet 20. mai 2006 Uff - at det er lett er jeg ikke enig i. Så jeg dro på Plantasjen og kjøpte en fantastisk oppfinnelse - hva skal man kalle d? Produsert av Fiskars, en 'stav' med 3 spisser som man setter over løvetannen (eller annet ugress), tråkker ned med foten og vipper opp på 1-2-3. Enklere kan det umulig bli! Kostet 300 kr og den har du for alltid
Gjest splæsj Skrevet 20. mai 2006 #4 Skrevet 20. mai 2006 Litt OT, men jeg har faktisk tenkt å frivillig plante løvetann i balkongkassa. Jeg synes de er flotte! Nydelig, vakker farge. De ferske skuddene kan man bruke i salat. Man kan lage løvetannvin. Og under krigen lagde tippoldefar "kaffe" av løvetannrota. Nei, jeg synes ikke løvetann er ugress.
Gjest Gjest Skrevet 21. mai 2006 #5 Skrevet 21. mai 2006 Litt OT, men jeg har faktisk tenkt å frivillig plante løvetann i balkongkassa. Jeg synes de er flotte! Nydelig, vakker farge. De ferske skuddene kan man bruke i salat. Man kan lage løvetannvin. Og under krigen lagde tippoldefar "kaffe" av løvetannrota. Nei, jeg synes ikke løvetann er ugress. ← Sant nok at løvetann er spiselig. Og lettstelt. Men jeg anbefaler deg å knipe av blomstene før de setter frø. Jeg tror forresten ikke de blomstrer hele sommeren, så du vil trolig få en haug grønne blader i kassa, men om formålet er at du skal spise bladene er det jo helt ok.
Gjest Gjest Skrevet 21. mai 2006 #6 Skrevet 21. mai 2006 hvis du planter løvetann alene blir det sikkert bra, men husk at løvetann skiller ut stoffer som hindrer veksten til planter rundt seg.
Gjest Gjest Skrevet 21. mai 2006 #7 Skrevet 21. mai 2006 Løvetann har røtter som går i forgreninger langt nede i jorda, cirka 20 meter ned. En løvetanns rot er forbundet med naboens løvetenners røtter osv. Men løvetann er viktig for næringsinnholdet i jorda fordi når de visner så tilfører de jorda viktige stoffer som de henter nede i dybden og så er de jo pene å se på.
Cherie Skrevet 21. mai 2006 #8 Skrevet 21. mai 2006 Jeg hadde en skikkelig runde bak i/på plena her jeg bor nå da jeg flytta hit for 6 år siden og enda har ikke løvetannen kommet tilbake. Dette til tross for at det e er skokkvis av dem bare på andre siden av hekken. Jeg sliter derimot med svalderkål, men det hjelper liksom ikke å kjempe mot det når naboen gir faen i at h*n har en eng med nevnte skvalderkål. Bah
Gjest Gjest_montepulciano_* Skrevet 21. mai 2006 #9 Skrevet 21. mai 2006 Neida, det er veldig enkelt! Ta en gammel kniv eller kjøp en 'ugresspinne'. Den stikker du ned i jorda tett inntil planten, vipper litt, tar forsiktig tak i løvetannen og drar oppover, og du får med hele rota. Det er lett og fort gjort. Gjør det før de frør seg, og du får nabolagets flotteste plen på nulltime. ← Takk for tipset! jeg tok en runde igår og igjen idag. Det går forholdsvis greit, ja... men jeg har ikke heeelt teknikken inne. Nå er mottoet mitt "10 om dagen"! Da skulle det vel bli bra ettehvert!
Gjest Gjest Skrevet 22. mai 2006 #10 Skrevet 22. mai 2006 Løvetann er lettest å fjerne når det er fuktig i jorda, dvs etter regn. De "slipper" bedre. Lykke til! Selv har jeg resignert...
Gjest Gjest Skrevet 22. mai 2006 #11 Skrevet 22. mai 2006 Kjøp en sau - de elsker løvetann (eller saueblomst som de kalles her!)
Montezuma Skrevet 22. mai 2006 Forfatter #12 Skrevet 22. mai 2006 Kjøp en sau - de elsker løvetann (eller saueblomst som de kalles her!) ← Ehemm..... Tror kanskje det vil gi meg nye og heeelt andre utfordringer....... I min arkitekttegnede og nybeplantede hage.....! hehe
~Bridezillah~Killah~ Skrevet 23. mai 2006 #13 Skrevet 23. mai 2006 Takk for tipset! jeg tok en runde igår og igjen idag. Det går forholdsvis greit, ja... men jeg har ikke heeelt teknikken inne. Nå er mottoet mitt "10 om dagen"! Da skulle det vel bli bra ettehvert! ← 14 millioner løvetenner (det både føles og ser sånn ut) delt på 10 om dagem skulle bli ca 1,4 millioner dager... Jeg tror jeg går for ei tønne plenrens i stedet. Eller Roundup og ny plen?
Montezuma Skrevet 23. mai 2006 Forfatter #14 Skrevet 23. mai 2006 Hørte tips på radioen idag: Et kosteskaft, fest en svamp på, dynk svampen i tynn roundupblanding og trykk ned over hver løvetann. Noen som vil teste det og rapportere???
~Bridezillah~Killah~ Skrevet 23. mai 2006 #15 Skrevet 23. mai 2006 Den har jeg trua på. Men først må det bli oppholdsvær, og deretter må vi vente i to uker så Roundupen får virke. Vet du noe om blandingsforholdet? Skal Roundup på sprayflaske (som ju er uttynna) tynnes ut?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå