Gå til innhold

Bare en testikkel er kommet ned

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

En venn av meg har en hannhund på åtte år. Det er en liten rase, så hunden kan godt bli både 15 år og eldre. Han er blitt far til tre fine valpekull, men kun den ene testikkelen hans er kommet ned, mens den andre ikke er langt inne, men like innenfor huden i lysken.

Veterinæren har ment at hunden bør kastreres, og siden den er så vilter mener dyrlegen at hunden ikke vil forandre seg særlig.

Men jeg lurer på HVOR stor fare det er for at hunden skal utvikle kreft pga den ene testikklen, og går det ikke an å bare fjerne den ene testikkelen uten å kastrere hunden?

Veterinæren har også sagt at faren for kreft er liten pga. at at testikkelen ikke sitter langt oppe i lysken men er rett under huden.

Er det noen som vet noe om dette? Eieren har ikke lyst å kastrere hunden og er redd den skal oppføre seg annerledes etter en evt. kastraksjon. Dyrlegen sa at dette med endring av oppførsel stort sett gjelder raser som golden retriver osv.

Hvem har rett og hva er riktig å gjøre?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Det heter kryptokisme når testiklene ikke detter ned. Det er arvelig, og kan forekomme hos de fleste arter. Det sies at Ludvig Holberg hadde dobbel kryptokisme.

I de aller fleste andre land enn i Norge er det helt vanlig å kastrere hundene sine. Personlig kan jeg ikke se ulemper med det:

.man hindrer at hunden klarer å bli opphav til uønskede valper

-mindre problemer i fohold til andre hannhunder

I Norge er det jo forbud å kastrere hunder. Men den enkelte veterinær gir dispensasjon, og når han anbefaler det pga medisinske årsaker er det ingen tvil om at det er i henhold til lovgivningen (forøvrig ikke noe problem å få utført kastrasjon uten direkte medisinsk grunn)

Hvis din venn er redd for at hunden skal legge på seg, kommer jo det utelukkende an på eieren. Det er eieren som regulerer hvor mye mosjon hunden får gjennom å gå tur.

I dette tilfellet ville jeg fulgt dyrlegens råd :)

Gjest Gjest
Skrevet

Hunden er vilter og morsom og full av energi og får masse turer, men er hissig mot andre hannhunder. Vil en kastraksjon føre til at han blir mindre hissig?

Veterinæren mente at faren for kreft var grunnen til at eier bør kastrere hunden, men eieren er redd for å bli sittende med en hund han ikke kjenner igjen mht oppførsel...

Det er en liten blandingshund, så de valpene han har fått vil aldri bli brukt i avl.

Skrevet

Jeg har en 6 år gammel tervueren som har bare en stein, og er testosteronbombe, har blitt verre de senere årene. Jeg hadde gutten hos dyrlegen i januar for å høre om kasterasjon.

Jeg ble ikke anbefalt å kasterere ham fordi det var et større inngrep når en også skal fjerne den andre steinen, og at det var risiko med alderen hans.

Kasterering i seg selv vil ikke føre til adferdsendring.

Dyrlegen nevnte kreft, men hunden min var utenfor faresone, ingen grunn til bekjymring.

Hvis eier er usikker, vil jeg anbefale å ringe en annen dyrlege og høre hva den tenker om saken.

Skrevet

Hunden vil kanskje bli litt roligere, men er ellers seg selv. Og aggresiviteten mot andre hunder vil bli mindre..

• 5 uker senere...
Skrevet (endret)

Det som er problemet når bare den ene steinen har kommet ned er at sødkvaliteten blir dårligere pga det varme miljøet inne i kroppen. grunnen til at testiklene henger på utsiden av kroppen er at den produserer sæd best ved en temperatur på 36 grader. Hvis man ikke har tnekt å avle med bikkja er det ingen grunn til bekymring. Men hvis man skal det bør man få den opperert ned...

Å kastrere hunden vil føre til at du får en roligere hund. Den vil ikke være så ivrig og vil ikke ha den irriterende atferden som å "jokke" på beinet ditt og lukte deg i rumpa. Jeg opplevde at etter kastrasjonen så gikk min hund bedre sammen med andre hunder. Han har selv alltid gått bra sammen med andre hunder men problemet var at mange andre hanbikkjer var agressive på han. Nå som han er kastrert blir han tatt for å være tispe og alle er mye roligere rundt han.

Men en ting du må være obs på er at hunden din ikke blir overvektig.... dette er svært vanlig og kommer antagelig av at hunden er mye roligere og ikke så ivrig... Kutt gjerne ned litt på maten eller start med Slankefòr hvis man ser antydninger til overvekt... :sjenert:

Endret av Vedvik86

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...