Gå til innhold

Sønnen min skal bli storebror......

Anbefalte innlegg

Gjest Cevilia
Skrevet

Sønnen min skal bli storebror. Jeg fikk vite det i dag, at til høsten skal pappa og pappas kone få en baby.

Sønnen min går i fjerde klasse, og har ikke sett faren på to år.

Skal jeg fortelle han noe?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg ville lagt det frem litt forsiktig. Før eller siden får han greie på det alikevel. Og søsken finner gjerne hverandre når de når tenårene uansett.... ;)

Gjest Gjest1
Skrevet

Et helt umulig spørsmål å svare på uten å vite mer om bakgrunnen for at de ikke treffer hverandre.

Gjest Piper
Skrevet

Blir han såret og lei seg bare du nevner faren, ville jeg ventet en stund. Men er han "likegyldig", ville jeg fortalt det til han. Ville også forklart hvorfor de eventuelt ikke kan ha kontakt til å begynne med, for det kan jo være han ønsker.

Vanskelig situasjon. Det er du som kjenner sønnen din best, og har kanskje en følelse av hvordan han vil reagere.

Skrevet

Blue pill, red pill. I'll take the blue, thankyouverymuch.

Gjest Piper
Skrevet
Blue pill, red pill. I'll take the blue, thankyouverymuch.

Tror du har tatt litt for mange blå, for du har nok mistet litt vett på veien :sjenert:

Skrevet

Jeg tror jeg ville tatt kontakt med faren for å høre om han ikke kan fortelle sønnen det selv.

De fleste foreldre ønsker jo å fortelle barna sine om nye søsken selv, og de fleste barn ønsker å føle at de blir inkludert i slik informasjon. Så jeg synes igrunn ikke det er din rolle å si noe - Vel og merke om det er en mulighet for at faren kan gjøre det selv.

Nå vet jeg ikke hvorfor de ikke har kontakt. Om det er hans ønske, eller ditt ønske. Om det er det beste for barnet eller om skyldes en konflikt mellom dere voksne.

Men det kan jo være at faren ville fortalt det om han hadde hatt kontakt.

Hva tenker du om fremtiden da, og ditt barns forhold til søskenet sitt?

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har selv en biologisk far jeg ikke har kontakt med. Han fikk nye barn med ny kone etter en stund. Dette fikk jeg greie på av min farmor, siden jeg fortsatt hadde kontakt med min fars familie.

Har sønnen din kontakt med farens familie? I så fall kan det være en idé å få de til å fortelle det, eller så ville jeg fortalt det til sønnen min selv.

Du kjenner best til sønnen din. Savner han pappaen mye så bør du fortelle det skånsåmt, det kan fremkalle mer savn. Hvis ikke hadde jeg bare fortalt det.

Vi som voksne skal ikke underslå at det er mye vi ikke tenker på som et problem som kan skape "traumer" hos barn og unge.

Gjest Gjest
Skrevet

Min sønn har ikke kontakt med faren fordi faren ikke greier å samarbeide, laaang hisorie.

Jeg vil ikke at det skal være sånn at han tror at jeg holder ting skjult for han. Men jeg vet også at hvis jeg begynner å snakke om faren så blir han lei seg. Han vil gjerne til faren men faren kan som sagt ikke samarbeide, og sier mye stygge ting til sønnen min om meg, så det er vanskelig uansett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...