Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei !

Selv om de aller fleste føder rundt temin og alt går greit, er det av og til noen "småttinger" som har det litt for travelt med å komme til verden. Selv fikk jeg ei lita jente som ble født 12 uker før termin, og veide vel 800 gram da hun kom til verden. Alt har gått helt fint etter den første kritiske tida, og hun har nå, 4 år etter, ingen mèn etter den tidlige starten.

Jeg erfarte imidlertid at det var lite støtte å hente ut over det som gikk på det rent medisinske, og jeg måtte selv lete meg fram til alt fra trygderegler til hvilken type morsmelkerstatning som var den beste for premature barn. Personalet på helsestasjonen hadde heller lite å bidra med når det gjalt oppfølging 1. leveår, og jeg opplevde å måtte lete meg fram til alt fra litteratur til fagfolk.

Så derfor: er det noen som skulle komme i samme situasjon som meg, så er jeg behjelpelig med informasjon og de erfaringer jeg selv har fått de siste fire årene.

Videoannonse
Annonse
Gjest Zalomine
Skrevet

Og da min mor for 21 år siden fikk min bror 10 uker for tidelig (han er helt "normal" nå) fikk hun beskjed på klesbutikken om at så små klær fantes ikke... "Gå på en lekebutikk og kjøp dukkeklær!" sa de!

Dette har forhåpentligvis endret seg de siste 20 åra. Men det virker altså som om verden fortsatt ikke har kommet så veldig langt med å ta vare på de minste av de minste, etter at de kommer ut av kuvøsen....

Skrevet

takk hubro dejligt at vide, min lille knott skal måske forløses 6 uger før tiden da han ikke er så flik til at vokse, det er ikke helt sikkert endnu får svar den 23 dec men skal huske at kontakte dig hvis det bliver nødvendigt for jeg har aldrig født før tiden før har altid gået flere uger over *G*

har fundet tøj helt ned i str 38 på borgerud så de har for småtasser som vil ud før tiden

Skrevet

Hei til dere begge.

Dette med klær til premature barn er ikke helt enkelt i dag heller, og fortsatt er det noen som faller for fristelsen til å handle klær til baby-born el.l. Det er imidlertid ikke så lurt, fordi dukkeklær ofte er sydd med nylontråd eller annen hard tråd (som gir harde sømmer9 som absolutt ikke er å anbefale for så små barn.

Imidlertid har velassorterte baby-butikker ofte er godt utvalg av slike klær. Jeg ser også at noen av Coop-butikkene (som også har en klesavdeling) fører slike klær.

Ellers får dere begge ha lykke til.

Skrevet

Jeg fikk en liten gutt 13 uker for tidlig han veide 965g og var stor og fin. de var veldig flinke til og innformere på avdeligen. dessverre ble han ikke mer enn 23 dager så døde han etter at de hadde operert og funnet ut at alt av tarmer var ødelagt, da fikk jeg han på fanget der han sovnet inn etter 50min.

vi fikk info fra sykehus og helsestasjon etter dette, men det ble noen missforståelser også, så det er noe de bør forbedre seg på, for man klarer ikke og spørre de rette spørsmålene rett etter at barnet ditt dør i armene dine.

Skrevet

Kjære Linemor !

Jeg føler så inderlig med deg. Det er nok ingen som ikke har vært gjennom det samme som deg som virkelig vet hvilke følelser en slik opplevelse fører med seg.

I slike situasjoner blir det ofte mye medisinske og tekniske ting, og for lite støtte til mor og far over tid. Jeg håper det har gått bra med deg og at du har fått hjelp og støtte til å bearbeide dette på en måte som gjør at du har klart å komme videre.

Klem til deg fra meg.

Gjest KATTAstrofe
Skrevet

Så trist Linemor! Jeg har tre søskenbarn som er født altfor tidlig, men det har heldigvis gått bra med alle sammen, bortsett fra at de har hatt litt problemer med vann i mellomøret da de vokste opp.

Til det Fredagsbarn skrev: Da mitt eldste premature søskenbarn ble født for 17 år siden måtte tanta mi kjøpe dukkeklær og kle jenta i :)

Gjest Zalomine
Skrevet

Til ene dukka mi hadde jeg en slakgs sparkedress som hadde tilhørt min bror. Den var litt stor til dukka, men ikke mye. Han hadde aldri på seg dukkeklær da. Min bror altså. Mamma kjøpte vel det minste hun fant, og ellers trur jeg kanskje hun lagde en del klær til ham. Mamma og symaskina har alltid hørt sammen. Den vesle minigutten hennes måtte jo ha noe på seg. Stor var han slett ikke. Men nå har han blitt det :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...