Gjest gjest1 Skrevet 20. mai 2006 #1 Skrevet 20. mai 2006 Tror jeg har spurt før, men fant ikke igjen tråden. Dessuten gjalt det jobb, ikke utflytting så! Har lovet meg selv å flytte ut og klare meg selv når jeg er ferdig med skole/sommerferie. For det første fordi jeg føler jeg begynner å bli voksen, og for det andre ønsker jeg ikke å "snylte" på foreldrene mine mer. Men det virker så utrolig vanskelig! Prøvde å se etter jobb på finn.no men det var vanskeligere enn jeg trodde. Lurer på om man MÅ ha en fast jobb for å klare seg selv. Eller om man får råd ved å jobbe under aetat, eventuelt få støtte fra sosialen til en finner en jobb? Jeg trenger ikke store greiene, bare en liten hybel til meg og kattepus egentlig. Hva gjorde dere da dere flyttet? Gikk det som en lek, eller stresset dere like mye som meg? Hva med møbler da? Det må jo bli svinedyrt det her!
Gjest 1111 Skrevet 20. mai 2006 #2 Skrevet 20. mai 2006 Vel, du vet jo at jeg ikke har flyttet hjemmefra ennå, men gjør det til høsten. Likevel så vet jeg litt om det, da jeg selv har hatt lyst til å flytte hjemmefra en god stund nå. Hvilke planer har du til høsten, skole? For går du på skole vil du jo få stipend og studielån og da har du kommet deg ganske godt på vei. Er du student får du cirka 6000 i måneden i stipend og lån. Som oftest trenger man en deltidsjobb ved siden av studiene, men noen lever på pengene fra Lånekassen alene og da. Hvis du ikke skal studere så må du ha deg jobb ja. Og det må du nok ha før du flytter ut. Bruk sommeren på å finne deg en fast jobb, slik at du har råd til å bo og leve. Det er mye man ikke tenker på at man må ha penger til, og man har oftest ikke helt i perspektiv hvor mye ting koster heller, før man ser tallene. Prøv å regn ut hvor mye du trenger i måneden.. husleie (3000? hvis du bare skal ha noe lite), mat (gjerne noen tusen i mnd), strøm (om det ikke er inkludert i husleien da), busskort, alt innen hygiene, klær osv. Får vondt i hodet bare jeg tenker på alle utgiftene selv jeg Kanskje du kan ta kontakt med Aetat allerede nå, slik at de kan hjelpe deg med å finne jobb til høsten? Mange hybler er allerede møblert eller delvis møblert, så møbler er som oftest ikke det største problemet. Dessuten er det et engangsbeløp du må ut med, og ikke noe du betaler på hvermåned. Og når det gjelder kattepusen.. mange hybler godtar ikke kjæledyr, så pass på at du sjekker det opp.
Gjest gjest1 Skrevet 20. mai 2006 #3 Skrevet 20. mai 2006 Takkitakk for svar Nei nå er jeg skolelei, så jeg tenker om jeg skal ha videre utdannelse får jeg utsette det til jeg har egen plass iallfall. Så jobb må skaffes i sommerferien da? Det kan jo ikke være så ille.. jeg tar hva som helst så lenge det ikke har med hest å gjøre! Så sosialen er ikke brukbar? Jeg mener som siste utvei hvis jeg ikke finner noe annet? (kan ikke tro jeg peser så mye for en katt) (ok ikke bare for katten da, men det er han som har fått meg igang)
Gjest Varg-Menja Skrevet 20. mai 2006 #4 Skrevet 20. mai 2006 Prøvde å se etter jobb på finn.no men det var vanskeligere enn jeg trodde. Lurer på om man MÅ ha en fast jobb for å klare seg selv. Eller om man får råd ved å jobbe under aetat, eventuelt få støtte fra sosialen til en finner en jobb? ← Dersom du ikke har jobbet tidligere så vil du ikke få noe penger fra aetat, men de kan hjelpe deg med å komme i jobb dersom du tar kontakt med dem. Du har krav på penger til husleie og livsopphold fra sosialkontoret, så lenge du ikke har annet inntekt, men de vil normalt sett også stille krav til at du er aktiv arbeidssøker, mange steder arrangerer de også jobbsøkerkurs med obligatorisk oppmøte. Vanligvis trenger man en liten startkapital for å dekke depositum og slike ting når man flytter, så dersom du har det kan du finne deg en hybel og basere deg på sosailstønad frem til du finner en jobb. Hvis ikke kan det være vanskelig å få dekket det fra dem, med mindre du blir direkte kastet ut hjemmefra. Møbler og slike ting bør man ta litt etter litt, og bare starte med å kjøpe det mest nødvendige brukt, eller noe sånt. De fleste får også med seg noen grunnleggende ting hjemmefra, som seng, kjøkkenutstyr og slike ting.
Gjest gjest1 Skrevet 20. mai 2006 #5 Skrevet 20. mai 2006 De har sagt her hjemme at jeg kan bo her så lenge jeg vil, så kastet ut blir jeg ikke (bra det egentlig, men jeg vil jo ha penger ) Har jobbet under aetat da jeg var 15.. i barnehagen.
Gjest 1111 Skrevet 20. mai 2006 #6 Skrevet 20. mai 2006 Hvis du skal ha økonomisk hjelp av sosialen over tid så må du nok dokumentere at du søker på jobber og ikke får napp, det mener jeg er riktig. Så nei, sosialen er nok ikke løsningen for deg. Du kan få deg jobb, det kan du! Bruk sommeren! - Skriv en CV og gå rundt i butikker, spør etter daglig leder og spør h*n om de trenger hjelp. Mest sannsynligvis trenger de ikke det for øyeblikket, men da sier du at du gjerne vil legge igjen CV'en slik at de kan ta kontakt med deg når de trenger hjelp. Gå rundt slik i alle butikkene du kan, da har du bedre sjanse. - Gå innom Ung Aetat og meld deg som arbeidssøker der. De vil hjelpe deg med å få deg jobb, men det er uansett du som må gjøre selve jobben. - Send søknad og CV til alle jobber du finner som du kan søke på på Finn.no og Aetat.no. Det viktigste er å ikke være kresen i oppstarten. Du må kanskje ta deg til takke med en telefonsalgjobb eller å lempe varer på Rema 1000. Det er en start; du får arbeidserfaring, referanse og noe å putte på CV'en din. Du blir automatisk mer attraktiv for de jobbene du helst vil ha. (Dagpenger er heller ikke noe du får av Aetat, selv om du jobbet under dem da du var 15).
Gjest gjest1 Skrevet 20. mai 2006 #7 Skrevet 20. mai 2006 Slike jobber går helt bra for meg, så lenge jeg får en jobb! :-D Men jeg tar og lager meg en bra CV og maser på alle jeg finner. Kanskje jeg kan få jobb i denne barnehagen igjen også? De var veldig fornøyde med meg sist..
Gjest gjest1 Skrevet 20. mai 2006 #8 Skrevet 20. mai 2006 Du bør nok søke jobb før du flytter ut. Søk på aetat.no. Lever ut søknader til masse steder. Nå for tiden er det lett å få jobb på sykehjem. Kanskje du skulle prøve barnehagen du tidligere har jobbet i. I tillegg kan du søke i andre barnehager siden du allerede har erfaring innen det yrket.
Tristessa Skrevet 20. mai 2006 #9 Skrevet 20. mai 2006 Det er ikke så vanskelig å få seg en jobb vil jeg tro. Gå rundt i dagligvarebutikker, klesbutikker, barnehager dersom du kan tenke deg å jobbe med unger (vet at det er ganske lett å få jobb uten utdannelse der) og så videre. Rhiakath gir gode råd. Da jeg flyttet ut stresset jeg som en gal, men det var fordi det var så stress å finne leilighet i en annen by enn den jeg bodde i. Egentlig er du kjempeheldig som har hele sommeren til disposisjon til å finne jobb og hybel. Ville satset på jobb først, så leilighet og alt det andre etterpå. Sosialen er bare til nødstilfeller, så jeg ville ikke tenkt på det som et alternativ en gang. Det er kjekt å flytte ut, lykke til!
Gjest gjest1 Skrevet 20. mai 2006 #10 Skrevet 20. mai 2006 Da leter jeg på aetat.no allerede! Takk forresten til alle som svarer Skal ikke være lett å (prøve å) bli voksen..
Gjest gjest1 Skrevet 20. mai 2006 #11 Skrevet 20. mai 2006 Hmm. Kanskje jeg kan bli Dommerfullmektig eller Tømrer ;D
Tristessa Skrevet 20. mai 2006 #12 Skrevet 20. mai 2006 Heh, den dommerfullmektigjobben må du nok slåss hardt for! Men det jeg egentlig skulle si: hvis det finnes ikea der du bor, har de som regel veldig gode tilbud i august ca. beregnet på studenter som flytter ut. De har for eksempel slike kjøkkensett man kan spare en god del på.
Gjest gjest1 Skrevet 20. mai 2006 #13 Skrevet 20. mai 2006 Kristiansand... tror ikke det er ikea her :-/ Men jeg fant denne https://www.aetat.no/sbl/as/stillingssok/st...e.do?id=1083539 Jeg er pratemenneske, og tror jeg kunne faktisk hatt denne her, sånn for sommeren! Så finner jeg en fulltids etterpå!
Jane How Skrevet 20. mai 2006 #14 Skrevet 20. mai 2006 Let etter jobb på finn og. Hadde jeg vært deg så hadde jeg satset på å få jobb/vikariater/etellerannet så fort som mulig og spart om penger ved å bo hjemme 2-3 mnd til. Så har du penger til depositum, stekepanne, brødkniv og sånt. Møbler hadde ikke jeg stresset med, ta med deg senga og det du evnt har på rommet, så ordner resten seg etterhvert Blir det en hybel, får du ikke plass til så mange møbler uansett!
Gjest gjest1 Skrevet 20. mai 2006 #15 Skrevet 20. mai 2006 Let etter jobb på finn og. Hadde jeg vært deg så hadde jeg satset på å få jobb/vikariater/etellerannet så fort som mulig og spart om penger ved å bo hjemme 2-3 mnd til. Så har du penger til depositum, stekepanne, brødkniv og sånt. Møbler hadde ikke jeg stresset med, ta med deg senga og det du evnt har på rommet, så ordner resten seg etterhvert Blir det en hybel, får du ikke plass til så mange møbler uansett! ← Ja, jeg glemmer jo jeg sitter på et rom fullt av møbler som er mine nå
Tristessa Skrevet 20. mai 2006 #16 Skrevet 20. mai 2006 Ikke for å være gledesdreper, men telefonsalg er aldeles grusomt. Hadde en jobb som det da jeg var 16 eller noe, men holdt ikke ut mer enn en uke eller to. Dessuten jobber du på provisjon, så lønna er som regel noe drit.
Gjest gjest1 Skrevet 20. mai 2006 #17 Skrevet 20. mai 2006 Kristiansand... tror ikke det er ikea her :-/ Men jeg fant denne https://www.aetat.no/sbl/as/stillingssok/st...e.do?id=1083539 Jeg er pratemenneske, og tror jeg kunne faktisk hatt denne her, sånn for sommeren! Så finner jeg en fulltids etterpå! ← Det er helt sikkert ikke noe problem å få den. Men du kommer il å måtte tåle å bli skjelt ut en del av sinte mennesker. Har et inntrykk av at det er en del snusk innenfor telefonsalg-bransjen også. Jeg hadde i alle fall oppsøkt barnehagen du jobba i i tillegg.
Gjest gjest1 Skrevet 20. mai 2006 #18 Skrevet 20. mai 2006 Da gjør jeg det Vet ikke om å bli skjelt ut er så lurt for meg for jeg skjeller gjerne tilbake og det er jo ikke så profft!
Gjest Gjest Skrevet 20. mai 2006 #19 Skrevet 20. mai 2006 For ting til huset går du på loppemarked, finner masse fint der til en billig penge. Og når det gjelder jobb skal ikke det være umulig så lenge du ikke er kresen: dagligvarebutikker, avisbud, postbud, telefonsalg, telefonintervjuer osv. Alt er bedre enn ingenting. Bra endelig å høre om noen som ikke er kredne når det gjelder jobb. Man må prøve å jobbe litt helt nederst på gulvet før man kan få seg en toppjobb. Å gå på sosialen er ingen løsning over tid, ei helelr å bli arbeidsledig etter å ha jobbet lenge nok. Tenk på når du skal søke jobber senere: mye mer positivt å ha en cv som viser at du kan ta deg "drittjobber" enn at du går på trygd/sosialen. Har selv hatt enn "drittjobb" i mange år, og da jeg søkte andre jobber var de veldig positive til meg som hadde klart å holde ut så lenge i en fysisk slitsom rutinejobb. Lykke til
Gjest gjest1 Skrevet 20. mai 2006 #20 Skrevet 20. mai 2006 Jeg tar nesten som helst drittjobb, bare så lenge ikke det innebærer hest :D
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå