Gå til innhold

En trist julehistorie


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest trist mann

Hele denne juletida gjør meg så trist! Min kone er gravid i syvende måned, jeg selv er sykmeldt med for lite inntekt i forhold til utgifter. Jeg må si det gjør grusomt vondt å ikke kunne gi min kone en fin jul, vår første jul sammen. Jeg har ikke penger igjen til å kunne kjøpe mat eller presanger. Slikt kan være litt vanskelig å forklare til de rundt deg, stå med luen i hånda og bare beklage at de ikke får noen pakker fra deg i år. Kan ikke få sagt hvor mye jeg gruer meg til julaften, og bare skulle sitte der å få fra andre. Jeg tenker på min kone, hun har bare bodd her i norge i et knappt år med familien på andre siden av verden, og hun har ingen rettigheter økonomisk,- og ja jeg har prøvd vårt flott sosialsystem! Velferdssamfunnet har jeg mistet troen på. Jeg har mest lyst til å gi opp, men selvfølgelig kan jo jeg ikke det. Så om ikke det er nok så mister jeg min trygd 1. januar. Hvordan skal dette ende!!

Noen som vil dele noen tanker eller har noen tips??

God Jul :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette var ikke noe kjekt.

Det er forferdelig at det skal være slik i dette såkalte velferds-Norge.

Det eneste jeg kan foreslå er å lage julegavene dine selv. Det er utrolig hvor mye fint en kan lage, bare man setter fantasien i sving.

Gå ut i naturen, plukk med deg det du måtte finne. Du kan lage fine dørskilt med en plankebit o.l. Ta deg en tur på biblioteket og hent tips og ideer i hobbybøker om hva du kan lage.

Lag en skjønt og romantisk kort til din kjære, legg litt arbeid i det. Fortell hvor mye du elsker henne, og setter pris på henne.

Det er ikke alltid så mye som skal til, og når man har laget det selv og lagt arbeid i det, blir gavene tusen ganger mer verdifulle enn upersonlige gaver på tusenvis av kroner i butikkene.

Lykke til og stå på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke helt hva sykemeldingen har med inntekten å gjøre, dvs hvis du ikke har vært sykemeldt i over et år da. Man har rett til sykepenger tilsvarende full lønn ved sykemelding inntil et år.

Er det sykemeldingsperioden din som går ut 1 januar? Er dette tilfelle så vil du få utbetalt rehabiliteringspenger inntil du kommer deg over i et attføringstiltak. Trygdekontoret sender ut brev med melding om dette når det er gått 38-39 uker av sykemeldingsperioden. Rehabiliteringspenger og attføringspenger utgjør ca 66% av lønna, noe som ofte medfører at man må justere litt i forhold til inntekter og utgifter. Er det ikke realistisk å attføre deg tilbake til arbeidslivet, kan du søke om uføretrygd. Man blir uansett ikke stående uten noen form for inntekt.

Holder du jevnlig kontakt med fastlegen din, arbeidssted, trygdekontor og Aetat? De har plikt til å informere deg om hva som skjer, men det er en klar fordel om du tar litt initiativ selv også.

Mht jula, så ser jeg Lindis har noen gode råd til deg. Ikke fokuser så mye på det materielle, forsøk heller å fange opp stemninger og den gode følelsen av varme og nærhet til familien din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uf for mig får helt tåre i øjnen har selv været der engang, året som jeg blev sepreret måtte jeg gå på mødrehjælpen fik lidt penge til at købe gaver til mine tøsser og jeg måtte stå i kø hos kirkens nødhjælp for at få mad det var triste sager dette var på island ved ikke om der findes en hjælpe apparat her i norge for folk som virkelig trænger. men måske det var lurt at prøve at ringe kirkens nødhjælp og spørge om de deler mad pakker ud til dem som trænger, det kom sig godt det året hvor jeg var så fattig som en kirkerotte.. I dag da jeg har kommet mig på fode igen giver jeg altid væk ting til dem som trænger det var dejligt at vide at der var andre som gjorde dengang jeg trængte så nu føler jeg det er min pligt ( måske forkert ordvalg) at kunne give tilbage til andre som sidder i suppen..

kære trist mand jeg er selv gravid for 4 gang og skal ha en lille gutt, først troede jeg det blev et jente som mine ander 3 så jeg har strikket det søde sætte som jeg skulle bruge til hjemkomsten fra hospitalet i lyserødt, men da det nu bliver en gutt så kan jeg jo ikke bruge det til noget, så hvis dere ved hvad det bliver og det bliver en jente så skal jeg med stor glæde sende dig det sættet som du så kan forære din kone i julegave, bare send mig en mail eller privat melding det ville være mig en stor glæde at kunne hjælpe....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært i samme situasjon selv en gang, men det varte i bare to år. Jeg forklarte tilstanden til familien og mine nærmeste, og selv om det var kjempeeekkelt, så er det beste å forklare det til dine nærmeste.

Men jeg er enig i tips fra Lindis. Det betyr så mye å få gitt noe selv om det ikke koster noe. Og det er slike presanger man husker best av alle de fine man får.....

Jeg vet det kan se mørkt ut, men du må bare stå på videre! Og fortsett å søk informasjon videre om du har mulighet til mer støtte. Men jeg vet at det er mer en en gang man kan glippe mellom to stoler i det norske velferdssystemet... :(

Klem til deg, og håper du får en fin jul likevel. vinke.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ble så kjempetrist, og samtidig blir jeg forbannet på det norske systemet! Du har fått noen gode råd og jeg har ikke noe tips å komme med. Synes du først og fremst får forklare situasjonen dere er i til nærmeste familie og venner. Det å lage noen julegaver selv er en fin ide. Det er ikke det materielle tanken, men tanken bak gaven som teller.

Sosialkontoret gir jeg ikke fem flate øre for. Jeg har selv vært der, og det gjør jeg aldri mer.

Jeg ønsker deg og din kone alt godt, og jeg håper dere skal få en fin jul likevel.

Prøv å skriv et leserinnlegg til en avis, og du kan være anonym. Jeg gjorde det en gang, og jeg fikk hjelp av en 9 år gammel jente. Hun gav meg penger slik at jeg skulle få kjøpt ransel til min yngste. Gjett om jeg gråt, for på den tiden var jeg langt nede. Lykke til. :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil først og fremst gi deg en Klem for det trenger du.

Ble trist da jeg leste innlegget ditt :cry: ,men som mange andre før her har skrevet.Lag dine egne julegaver.Det er tanken som teller.

Du skriver vidre at du ikke har penger til mat og at de på sosial kontoret ikke vil hjelpe deg.De er nødt til å gi deg til livopphold,dvs penger til mat.

Finnes Frelesarmen i nærheten av der du bor?De kan kanskje hjelpe deg.

Håper du finner en løsning og at julen blir slik du ønsker deg.

*klem* Koldbruna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære medmenneske...

Det gjør meg så vondt og jeg blir så oppriktig fortvilet når jeg leser din historie, og jeg vet ikke hvordan skal hjelpe deg. Men fortvil ikke, dette kommer til å ordne seg, tro meg... Jeg skal gjøre alt som står i min makt, for at dere iallefall skal ha julemat på bordet og kanskje noen gaver under treet... Men gaver er ikke det viktigste, men jeg forstår hvordan du tenker, og hvorfor...

En av mine selvalgte plikter er å hjelpe, hjelpe de som er dårliger stilt enn meg selv. Jeg har ikke mye, men vil og skal hjelpe til med det jeg kan. Jeg mener at en del av det å være menneske, innebærer å ha medmenneskelige ansvar og omtanke... Det vil si at man skal hjelpe hverandre når det trengs...

Jeg, jeg vil hjelpe, men er du villig til å ta imot?

Hvis nei, hvorfor ikke?

Hvis ja, så må du hjelpe meg å finne ut hvordan vi gjør dette... Jeg vet ikke hvordan reglene på KG er mtp bytting av internett adr osv...

Okey, skal prøve å finne det ut, så hører du fra meg så fort jeg vet noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, det hørtes ikke bra ut. Det er synd at jula bare handler om julegaver for tiden! Alt skal være så dyrt og flott! :evil:

Det er irriterende. Du kan vel lage noe sikkelig fint? Sånt som er blitt foreslått fra før, syntes det var fine forslag jeg... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Nå er jeg fått litt info av moderator Hege her inne. Det du kan gjøre er å mld deg inn på kvinneguiden, (du kan fortsatt være anonym) og hvis du har e-mail adr så kan du la den være tilgjengelig.

Så venter jeg bare på å få litt tilbake-melding fra deg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Dette var sørgelig! Ser du har fått mange gode tips som jeg håper kan være til nytte. Og, har du et OK forhold til familien eller har noen gode venner så si til dem hvordan det står til!

Hvis du helst vil klare deg uten økonomisk hjelp fra venner og familie så ta kontakt med Frelsesarmeen på hjemstedet ditt. Så et program på TV forleden om Frelsesarmeen i Oslo som hjelper folk som har kommet i krise med mat og gaver. Sjekk om de har noe tilsvarende der du bor! Men ingenting er som en egenlaget gave - det ligger mye mer tid, omtanke og kjærlighet bak en gave noen har laget selv enn noe som er kjøpt :kgsmil:

Håper du og dine får en fin jul tross alt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...