Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff da..

Det er jo litt rart at man må være rusmisbruker for å få hjelp her i landet da. Kanskje lille, rike Norge må begynne å tenke på konsekvensene?

Gjest Frøken Dings
Skrevet

Hvis ikke staten kan hjelpe denne gutten, så håper jeg at privatpersoner trår til med en hjelpende hånd, slik det ekteparet gjorde for en alenemor for ett års tid tilbake. (Husker dere?)

Det må da være noen som har en jobb til gutten? Han sier jo at han gjør hva som helst?

Eller kanskje det er noen ensomme mennesker som også trenger selskap i julen som kunne ha invitert ham hjem til seg?

Noen med hjerterom og et ekstra husrom?

Jeg blir skikkelig lei meg når jeg leser slikt. :(

Skrevet

*snufs* hadde jeg hatt muligheten, skulle jeg ha hjulpet han... ingen tvil

Skrevet

Jeg synes det er helt utrolig at en vilken som helst kommune i Norge bare kan avskrive seg annsvar. For det finnes sikkert flere enn han som havner mellom to stoler. det kan være bra med mange regler, men noen ganger må det da gå ann og vise skjønn.

Jeg forstår at kommuner kan ha dårlig øknomi og så videre, men det må da finnes grenser for hva et rikt og ressurssterkt Norge kan tillate.

Skrevet

Jeg ble utrolig og oppriktelig lei meg da jeg leste om denne gutten. :(

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg er veldig skeptisk til oppslag hvor vi ikke får vite hva som ligger bak.

Det kan jo tenkes at han er en jævlig, umoden rampeunge som har plaget resten av familien sin med fest, fyll, bråk, rot osv. Og i så fall får han nok flytte hjem hvis han skjerper seg. .... Men da er det kanskje mer fristende å forsøke å få staten til å sponse leilighet til seg....

Skrevet
Jeg er veldig skeptisk til oppslag hvor vi ikke får vite hva som ligger bak.

Det kan jo tenkes at han er en jævlig, umoden rampeunge som har plaget resten av familien sin med fest, fyll, bråk, rot osv. Og i så fall får han nok flytte hjem hvis han skjerper seg. .... Men da er det kanskje mer fristende å forsøke å få staten til å sponse leilighet til seg....

Også kan det være at mora hans er alkoholiker eller narkoman som drar med seg psykopater hjem, og som banker henne opp gjevnlig.

Vel, vi vet ingenting om dette, men uansett er dette helt for gjævli - det er et menneske vi snakker om. Det ligger å fryser ute i skogen hver natt og har nesten ikke mat. Det er et uverdig liv.

Skrevet

Dersom det ligger an slik det ble fremstilt i dagbladet i går, er dette forferdelig trist og ikke minst forkastelig! Men vi vet ikke hvordan dette virkelig henger sammen, husk på det.

Konsekvensene av hva, Lea???

Skrevet

Konsekvensene av å ikke kunne hjelpe folk fordi de ikke er rusmisbrukere e.l.

Hva skjer med denne gutten hvis han ikke får hjelp?

Jeg vet ikke, men det er mange veier å gå og de fleste ender vel i mer elendighet tror jeg.

(Er sjelden veldig klar og tydelig om morgenen jeg... :evil: )

Gjest Anonymous
Skrevet

Huff. Trodde ikke slikt skulle gå an i velferdsnorge jeg. :-?

Får håpe noen tar tak i problemet nå da, når det har kommet i mediene.

Skrevet

Uff,så trist!!

Håper at noen hjelper ham!

Care: hvis han virkelig er en så "umoden rampunge" at han heller risiker livet ved å ligge ute i kulden,enn å flytte hjem til mamma, så trenger han hvertfall hjelp!

Hvem er det vi har sosialhjelp for,hvis ikke denne gutten får hjelp?

Skrevet

Lov om sosiale tjenester er meget klar på området. Har man ikke muligheter til å selv skaffe mat, klær og tak over hodet har man krav på hjelp. Hvorvidt man er rusmiddelmisbruker eller ikke er i denne sammenheng fullkomment uinteressant; dette er behov man har åkkesom.

Har selv vært sosialkurator i en liten kommune, og det med å skaffe bolig var alltid ganske vanskelig - jeg brukte å sette det på spissen for meg selv med å hevde at av og til bestod det i å prioritere mellom dem som bodde under papp, og dem som bodde under plast. Dog var det slik at hvis vi så noen som var i fare for å havne i en slik situasjon som denne gutten, da la vi dem om nødvendig inn på hotell.

Jeg kjenner ikke til alle detaljene i denne saken, men jeg vet at man i vår kultur har en tendens til å se sjebner opp langs "vel....har han skyld i dette selv, eller er han et offer som ikke har hatt muligheter?"-kriterier. Dette er også fullkomment uinteressant - Lov om sosiale tjenester har svært liten takhøyde for slike betraktninger; det er en lov som er laget for å hjelpe.

Hva som enn har gått svært galt i livet til denne stakkars gutten, lar seg absolutt ikke rette på før han har en fast og trygg base... trygge rammer.

Sosialkuratorene til denne gutten er nok helt sikkert klar over hvor ille det er med gutten, og jeg kan på vegne av fagstanden forsikre om at de nok gjør det de kan, innenfor de rammer som er. Jeg kjenner ikke til denne sakens detaljer.. jeg aner ikke hvorvidt sosialtjenesten er bondefanget i lovparagrafer, men jeg vet at loven faktisk muliggjør ganske raske tiltak, som for eksempel rett og slett skaffe ham et hotelrom i en overgangsperiode, for å så kanskje veldig hektisk snu opp ned på alle steiner for å finne en bopel til ham. Da..og først da....kan man gå inn på de andre elementene i hans liv; jobb, familie......osv.

En tragisk, og svært vanskelig sak.

Milo

Skrevet

Det som irriterer meg storlig med sosial- og helseetaten i Norge er at det ser ut til at man helst burde tatt et kurs i lover og regler før man søker hjelp, slik at man selv vet hva man har krav på og hvor man skal henvende seg.

Venner av meg har av ulike grunner vært nødt til å søke hjelp. Og det har vist seg gang på gang at det er stor forskjell på støtten og hjelpen som blir gitt, og at det i stor grad avhenger av hvem du får til saksbehandler.

Dette blir så feil! Folk som kommer i den situasjon at de må søke hjelp på sosialen er som regel så nedkjørt at de ikke har overskudd til selv å sette seg inn i hva de behøver og har krav på av hjelp. Og de burde også slippe å bli sendt fra kontor til kontor og gå gjennom sine problemer gang på gang med nye mennesker for å få hjelp.

Ikke så rart at enkelte rett og slett ikke orker mer og flytter under en presenning i skogen, som han her. Andre orker kanskje ikke det en gang og avslutter det hele.

Skrevet

En ting til, forresten, når jeg først er igang. Folk generelt er for redd for å hjelpe. Forleden ruslet jeg i byen. Så lå det plutselig en mann tvers over fortauet. Han lå på magen med armene ut fra siden og blødde fra hodet.

Jeg prøvde å snakke til han, men fikk ikke noe svar eller reaksjon. Turte ikke ta i han av frykt for at han brått kunne finne på å slå eller noe. Ringte etter ambulanse. Mens dette pågikk var det en god del mennesker som gikk forbi. De gikk i en sirkel rundt uti gata. Den eneste som stoppet og spurte om jeg trengte hjelp av en innvandrer-kvinne som snakket veldig dårlig norsk og hadde med seg tre små unger som tydelig ble redde av det hele.

Så mye for selvgode nordmenn som snakker nedsettende om innvandrere! Hun damen var den eneste av de som kom der som jeg mener hadde en gyldig grunn til å holde seg unna- hun hadde små unger å passe på.

Hvorfor er vi så redde for å hjelpe? Det hele tok et kvarter - 20 min av min tid, jeg kom ikke til skade og ambulansen tok med seg mannen og hjalp han - det kostet meg ingenting!

Flere aviser, VG og Dagbladet, har testet dette ved at en har lagt seg rundt i Oslo på dagen for å se hvor lang tid det går før en får hjelp. Noen har blitt liggende i timevis uten at noen har brydd seg.

Jeg blir vettskremt av det her! Har samfunnet virkelig blitt så kaldt og lite menneskelig?

Skrevet

I fjor dode en fjern bekjent av min far paa bryggen i Kristiansund, fordi ingen hjalp han......Alle trodde han var full, og gikk bare forbi. Den stakkars mannen hadde et hjerteinfarkt, og ble liggender der ett par timer uten hjelp. Da endelig noen stoppet....var det for sent.

Skrevet

Bridget:

Jeg er enig, men kan også skjønne at folk er redde for å bry seg eller gir blaffen enkelte ganger.

Selv er jeg ikke i Oslo sentrum annet en på vei til eller fra jobben og går da forbi "Plata" og Jernbanetorget. Der ligger det folk hele tiden. Jeg går automatisk utfra at de er dopa når de ligger der. Ofte er det mange av dem også og de ligger hvor som helst..

Jeg går rundt dem hver morgen, stopper aldri opp.

Mest sannsynlig reiser de seg opp etter en liten stund eller får hjelp fra andre narkomane, vektere eller politi (som er i nærheten hele tiden).

Skal ærlig innrømme at jeg ikke stopper opp jeg.

Om det var en gammel dame eller en person som helt tydelig ikke hørte til i dette miljøet, så ville jeg stoppet.

Skrevet

Akkurat på "Plata" er det jo hele tiden hjelpeapparat i form av Politi, vektere m.m. som du sier.

Men man kan da ikke akseptere at mennesker ligger og dør og det er greit fordi de er rusmisbrukere? Alkoholikere, fylliker og narkomane er jo også mennesker - har ikke de like stort krav på hjelp som andre? Man trenger jo ikke involvere seg en gang for å hjelpe - kan bare ringe politi eller ambulanse og si at det ligger et menneske her eller der som trenger hjelp!

Gjest Frøken Dings
Skrevet

Det var utrolig deilig å høre at han har fått hjelp, jeg var en av dem som ringte (etter å ha tatt et par runder med meg selv, det er ikke bare-bare å få et nytt "familiemedlem" i hus!) og tilbød å hjelpe. Om vi ikke har stor plass så har vi barnerom og ekstramadrass og skulle fint ha greid å mette en ekstra munn en liten stund.

Når det er sagt er jeg glad for at de som burde ta ansvar gjorde det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...