Gå til innhold

Laaang flytur....

Rosenrød

Anbefalte innlegg

Skal til Thailand i sommer og dermed blir det jo en lang flytur..... Noen som har gode tips til hva en bør gjøre for å unngå å hovne opp i beina o.l? Er det nødvendig med f.eks støttestrømper? Andre tips for en mest mulig behagelig flytur mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ha på behagelige klær og ta av deg skoene så snart du har satt deg. Unngå sminke på huden. Det er tørr luft i fly og du ser uansett ikke sexy ut etter et halvt døgns flytur. Drikk masse vann (Ta med deg ditt eget. Det de serverer om bord er ikke nok og selv om du får mer hvis du spør, så er det greit å slippe "maset"...). Mat kan det også være så som så med og jeg blir i hvert fall aldri så sulten som ombord i et fly. Ha sjokolade, potetgull eller noe annet næringsrikt i bakhånd! Lydbok på øret og en innsovningtablett er genialt! Da får du i hvert fall slappet av. Oppblåst mage er også et problem som gjerne oppstår og da kan det være greit å ikke haspist erter og kål på forhånd... Vide klær og en liten spasertur løser problemet.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hvor mange måltider en får servert på en slik tur? Er det lurt å ha med matpakke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1
Hvor får jeg kjøpt støttestrømer og hva koster de?

Apoteket og sånn. Jeg betalte 240 for mine, men da skulle jeg ha noen som var hudfargede så jeg kunne bruke se på jobb under skjørt etc. For en reise ala din kan du jo kjøpe hvite. Er forskjellige graderinger på hvor stramme de er, spør de på apoteket hva de anbefaler. De var litt vanskelige når jeg ba om hjelp, men jeg skulle ikke ha det pga reising da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen som vet hvor mange måltider en får servert på en slik tur? Er det lurt å ha med matpakke?

Vanligvis to, men de er små og det går gjerne lang tid både før og etter, så derfor anbefaler jeg å ta med noe ekstra. I varm, tørr luft svetter man en del, så jeg foretrekker noe salt å knaske på, f.eks. baguette med skinke/pølse eller potetgull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Blir alltid litt kald på sånne lange flyturer jeg da. Kler meg derfor alltid komfy og lagvis. Lurt i forhold til tiden før og etter flyturen også.

I tillegg så pleier jeg å ha på en fuktighetsmaske, og ha med masse vann, knaskegulerøtter o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker veldig godt Dr. Hauschka Jet Set Kit, men vet ikke om det er å få i Norge.. Mulig de kan bestille inn på helsekosten. Innholder følgende:

Jet Set Kit

essentials for the holistic traveler

Facial Toner

Rejuvenating Mask

Eye Solace

Hand Cream

Rosemary Leg and Arm Toner

Særlig synes jeg Eye Solace og Facial Toner er deilig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også greit å reise i sko som er lette å få av og på.

deilig å å ta av seg skoene og krype sammen i sette.

men også greit at de er lette å få på seg igjen dersom man skal på toalettet o.l

Ellers klær som ikke gnager er veldig greit å ha på seg på en så lang tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støttestrømper synes jeg hjalp da vi dro til Kina ifjor (10 timers flytur).

På apoteket har de støttestrømper som passer etter skostørrelsen, de er greie å finne str på. (Du skal ikke ha mer enn kompresjonsklasse 1, den med lavest "trykk".) Bruker støttestrømper på jobb siden jeg står mye, og det hjelper VELDIG på hvor mye jeg blir hoven og vondt i bena.

Ellers anbefaler jeg å ha en lett sommerjakke/genser tilgjengelig, det blir ofte kaldt i kabinen. Vi dro i tynne klær, og frøs litt om natta. (Det er ofte tepper til utdeling, da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Vannflaske

Bok/Blader

Ipod

Støttestrømper (kjøpte mine på Plesner i Oslo)

Pute

Løse, ledige klær

Gode sko

Noe å spise

Fuktighetskrem

Ørepropper (et must på lange flyreiser, hjelper meg å sove)

Maske til å ha over øynene

Pashmina-skjerf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

er det lov å ha med egen mat og drikke? på de flyturene jeg har vært så har det aldri vært lov pga"hygienske årsaker" ellerno?? :s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange gode råd her, men alle har glemt det jeg synes er viktigst:

Ringe flyselskapet/reisebyrået for å reservere de setene med best plass til beina! ;) Det er ikke alle selskaper hvor man får gjøre det, men veldig mange. Finn ut hvilken flytype du skal fly med, slå den opp på nettet og finn ut hvilket sete som er best. De beste setene er de som er først i en "avdeling" (ca en meter beinplass!), ytterst på midtraden. Da kan du strekke beina, kan gå opp uten at andre må reise seg, og du må ikke reise deg hvis andre skal ut. Gull verdt, sånne seter gjør at flyturen føles halvparten så lang! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

... og jeg har ikke vært borti at det ikke er lov å ha med egen mat og drikke, så ta det med du :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
er det lov å ha med egen mat og drikke? på de flyturene jeg har vært så har det aldri vært lov pga"hygienske årsaker" ellerno?? :s

Mulig det ikke er lov på charter, men vanlige rutefly kan du ha med selv, skulle bare mangle! Det er veldig viktig å drikke nok vann på lange flyreiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Glem for all del ikke deodorant, tannbørste, tannpasta og en god fuktighetskrem til huden!!! Uten det er man fortapt.

Tips om å ta med ekstra vann er også godt. Reiser man med Charter, blir det gjerne tomt eller de er gniene på det de har. Reiser du rutefly er det noe helt annet, både med tanke på utvalg og service.

Støttestrømper er også lurt. Apoteket har de beste.

Også ville jeg tatt på meg behagelig bukse, og gjerne hatt en ekstra cardigan. Det kan lett bli kaldt på fly. Enten kaldt eller varmt. Og det er hvis det blir varmt at deodoraten kommer inn. Tenk så kjedelig å merke at man lukter, også må man sitte der i fortsatt 8-9 timer og stinke. USJ!!

Lykke til! Det går sikkert bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...