FrøkenHobart Skrevet 20. mai 2006 #1 Skrevet 20. mai 2006 En 8 årig jente er blitt voldtatt i skolegården på SFO! Hva skal man tro og gjøre for å forebygge en sånn horribel utvikling? Man vil gjerne tro at ens barn er trygge for sekuellovergripere i den norske skolegården? Og hvor var de voksne på SFO?
~Bridezillah~Killah~ Skrevet 20. mai 2006 #2 Skrevet 20. mai 2006 Denne jenta og ei til skulle ut sammen med en voksen. På veg ut måtte den voksne løse et problem. Dette er et spesielt tilfelle, fordi overgriperen også er et barn. Overgriperen er for øvrig tatt og sendt hjem til foreldrene sine i påvente av at barnevernet finner tiltak for ham.
FrøkenHobart Skrevet 20. mai 2006 Forfatter #3 Skrevet 20. mai 2006 (endret) Ja jeg vet at dette lar seg gjennomføre på SFO. Jeg er bare mildt sagt rystet og sjokkert! Jeg har selv erfart hvor enkelt det er å hente mine egne barn uten at de voksne har vært der (i skolegården) Jeg har ved et par anledninger hentet uten bevist å si ifra. Ingen ringte meg etterpå for å fortelle at mitt barn var borte. Det er nok ofte sånn at "h*n er sikkert hentet, det går sikkert bra!" Endret 20. mai 2006 av FrøkenHobart
Gjest Gjest Skrevet 20. mai 2006 #4 Skrevet 20. mai 2006 I Norge er loven så snill at gutten slipper unna, selv om han er under kriminell lavalder. Foreldrene til jenta burde kunne få søke erstatnign fra foreldrene til gutten - som tydeligvis er dårlig oppdratt.
Gjest gjest1 Skrevet 20. mai 2006 #5 Skrevet 20. mai 2006 stakkers jente må indrømme at jeg blir sittende å lure på åssen denne gutten har det hjemme og hva slags oppvekst han har hatt....
Gjest Gjest1 Skrevet 20. mai 2006 #7 Skrevet 20. mai 2006 I Norge er loven så snill at gutten slipper unna, selv om han er under kriminell lavalder. Foreldrene til jenta burde kunne få søke erstatnign fra foreldrene til gutten - som tydeligvis er dårlig oppdratt. ← Må si du kan dra konklusjoner uten særlig mye bakgrunnsmateriale! Poenget når man er under kriminell lavalder er at det er barnevernet og ikke politiet som har ansvaret for oppfølgingen. Han hadde vel neppe blitt noe bedre menneske av å bli satt inn sammen med andre kriminelle, voksne. Grusomt trist historie, men jeg synes ikke vil kan kalle det en tendens. Det er et enkelttilfelle.
Gjest Gjest Skrevet 20. mai 2006 #8 Skrevet 20. mai 2006 I Norge er loven så snill at gutten slipper unna, selv om han er under kriminell lavalder. Foreldrene til jenta burde kunne få søke erstatnign fra foreldrene til gutten - som tydeligvis er dårlig oppdratt. ← Du mener vel FORDI han er under kriminell lavalder?
mallina Skrevet 21. mai 2006 #9 Skrevet 21. mai 2006 Jeg håper at han blir sendt til psykolog, og foreldrene hans i tillegg. Er jo ikke sikkert at han har det dårlig hjemme, kanskje det har skjedd et eller annet i livet hans som gjør at han har fått psykiske skader, og det er ikke nødt til å være foreldrenes feil.
Gjest Gjest Skrevet 21. mai 2006 #10 Skrevet 21. mai 2006 (endret) Slettet. Misty(mod) Endret 21. mai 2006 av Misty
Gjest Gjest Skrevet 21. mai 2006 #11 Skrevet 21. mai 2006 det er en svært svært tragisk sak med bare tapere. syntes forferdelig synd på jenta, på venninna som skulle si i fra (det er en "lang" bakke å løpe fra ballbingen og opp til skolen) tenk så redd hun må ha vært.... og de ansatte på sfo de må jo ha det helt forferdelig de også. og gutten, han må jo være syk. han får hjelp. tenk at dette skulle skje på lille trygge løten.
Pilar Skrevet 22. mai 2006 #12 Skrevet 22. mai 2006 Dette er en tragisk sak for alle involverte, både hun som ble voldtatt og den 13 år ganle overgriperen.
Gjest Gjest Skrevet 22. mai 2006 #13 Skrevet 22. mai 2006 det som en derimot kan reagere på er at det tok så lang tid før det kom ut hva som faktisk hadde skjedd!?! mange visste at det hadde skjedd en kriminell handling, men politiet ville ikke si hva. huff og huff!
Gjest Piper Skrevet 22. mai 2006 #14 Skrevet 22. mai 2006 Ja jeg vet at dette lar seg gjennomføre på SFO. Jeg er bare mildt sagt rystet og sjokkert! Jeg har selv erfart hvor enkelt det er å hente mine egne barn uten at de voksne har vært der (i skolegården) Jeg har ved et par anledninger hentet uten bevist å si ifra. Ingen ringte meg etterpå for å fortelle at mitt barn var borte. Det er nok ofte sånn at "h*n er sikkert hentet, det går sikkert bra!" ← Rett og slett en tragisk historie FrøkenHobart Hvorfor henter du ditt eget barn, uten å gi beskjed til de voksne? Hva om alle skulle gjøre det, hvem skulle da passet på de barna som fortsatt var der når SFO-ansatte måtte sitte i telefonen for å ringe til foreldre som ikke har begrep på hva et godt samarbeid er. Det er ditt ansvar å sørge for at du får gitt beskjed til de ansatte at ditt barn er hentet, og så enkelt er det bare. Så beklager, men du får virkelig ikek noe sympati fra meg.
T.S Skrevet 22. mai 2006 #15 Skrevet 22. mai 2006 Det er oftest langt mer kontroll av voksne på en sfo enn det barna har når de leker ute hjemme... Barn skal få være i fred og slippe ha en voksen over seg hele tiden. Da kan slike ting skje. Dersom de ansatte skulle være vaktbikjer i stedet for å gjøre jobben sin forøvrig (som består av et utall pedagogiske og sosialped. oppgaver), da hadde sfo blitt oppbevaring, ikke et sted barna kan lære. Det være seg sosialt eller noe annet. Om voksne ikke ser barna når de hentes.. vel. Man drar vel ikke uten å ha sagt ifra til en voksen vel. Det er jo uansvarlig.... Men det de ansatte kan gjøre da, er jo å spørre litt rundt, og man finner da fort ut hvem som har hentet hvem. Da ringer man heller ikke....
Gjest Varg-Menja Skrevet 22. mai 2006 #16 Skrevet 22. mai 2006 (endret) det som en derimot kan reagere på er at det tok så lang tid før det kom ut hva som faktisk hadde skjedd!?! mange visste at det hadde skjedd en kriminell handling, men politiet ville ikke si hva. huff og huff! ← Det er da som regel av hensyn til etterforskningen, og det er nokså normalt,og jeg tipper det var grunnen her, siden de ventet med å gå ut med noe, til etter de var sikre på at de hadde gjerningsmannen. Jeg skjønner heller ikke hva problemet med det skulle være. Endret 22. mai 2006 av Varg-Menja
FrøkenHobart Skrevet 22. mai 2006 Forfatter #17 Skrevet 22. mai 2006 Rett og slett en tragisk historie FrøkenHobart Hvorfor henter du ditt eget barn, uten å gi beskjed til de voksne? Hva om alle skulle gjøre det, hvem skulle da passet på de barna som fortsatt var der når SFO-ansatte måtte sitte i telefonen for å ringe til foreldre som ikke har begrep på hva et godt samarbeid er. Det er ditt ansvar å sørge for at du får gitt beskjed til de ansatte at ditt barn er hentet, og så enkelt er det bare. Så beklager, men du får virkelig ikek noe sympati fra meg. ← Den ene gangen fant jeg ingen voksne verken i skolegården eller inne, den andre gangen h*n ble med hjem uten at jeg ga beskjed fant jeg først ikke barnet mitt på skolen i det hele tatt.To forskjellige voksne kunne fortelle at h*n ikke var på sfo akkurat da. Et annet jevngammelt barn kunne dermed fortelle at h*n var blitt med en gruppe til gymsalen. Jeg dro i retning gymsalen (som er på en annen skole ca 600 m unna) der gikk barna i retning sfo, uten voksne i nærheten. Mitt barn ble med meg i bilen. Det var ikke min hensikt i utgangspunktet å ta med barnet uten å si ifra, men i ettertid synes jeg det var ekkelt at det i mine to tilfeller ikke var noen voksne der. Ja jeg kunne ringt sfo etterpå, men det gjorde jeg ikke. Det gjorde heller ikke de. Jeg forstår at verken jeg som forelder eller SFO noen gang kan bli helt perfekt. Men det er en trist utvikling at det er blitt mulig å forgripe seg seksuellt på barn i skolegården. Som mor vil man så gjerne tro at skolegården er trygg. Piper, jeg har ikke akkurat bedt om din sympati, så den trenger jeg ikke
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå