Gå til innhold

SPOILER! Sett Da Vinci-koden? Hva syns du?

Anbefalte innlegg

Gjest Lille Solstråle
Skrevet (endret)

Jeg så den altså i går, og må si jeg ble skuffet. Nå skal det sies at jeg har lest boken, og syntes den var helt ok, i så måte at handlingen og spenningen var bra lagt opp, selv om språket og "inn med teskje"-retorikken var elendig.

Filmen ble bare enda mer inn med teskje... Hun franske skuespilleren så fullstendig malplassert ut, og scenene så utrolig laget ut.

Men det verste syntes jeg var sprikene fra originalhistorien. At Sauniere ikke var bestefaren i filmen, det var jo noe av hovedpoenget i boken. Også at hun ikke hadde en bror osv. Hvorfor i all verden har de gjort det sånn når resten av filmen er så bok-tro...? :forvirret:

Endret av Lille Solstråle
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

fordi en film aldri tar allt fra boken...Bare tenk på dette i boken Ringenes herre så er det ikke Frodo som er hovedpersonen.

Gjest gjest1
Skrevet

Ringen er jo hoved"personen" i både bok og film.

Har ikke sett/lest da vinci-koden da :( men vil!

Skrevet

Kan du please merke tråden med spoiler? :forvirret:

Gjest Lille Solstråle
Skrevet
Kan du please merke tråden med spoiler?  :forvirret:

Unnskyld, nå er det gjort.. Men når det står "sett filmen?" må du vel gå ut fra at man sier noe om hva som skjer der...?

Skrevet

Tja, men synes nå godt man kan merke med spoiler når man skriver mye om handlingen.

Jeg gikk inn for å se om andre var fornøyde, og om det var verdt å bruke penger på den. Er ikke alltid vurderinger sier noe om handlingen.

Takk for at du merket.

Gjest gjesta
Skrevet

Jeg likte både boka og filmen jeg. Syntes også det var rart at det var så mye annerledes i slutten, men som noen sier over her er det jo ganske vanlig at filmen ikke er 100% tro mot boka.

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg likte både filmen og boka godt jeg, selv om de hadde endret noe på handlingen. Og jeg kjeder meg ofte på kino. Det var bra underholdning for meg.

Gjest Lille Solstråle
Skrevet

Jeg likte forresten de par skikkelige skvettescenene... Da Silas kom hoppende inn i stua og da lastebilen kjørte rett inn i bilen til Sophies familie. Det var ikke et sete i salen som ikke hoppet, tror jeg :ler:

Skrevet

Jeg likte filmen veldig godt, gikk med en forventning om at den uansett ikke kan måles mot boken. Boken er genial, filmen er bare laget etter boken.

Nå er det over ett år siden jeg leste boken og husker derfor ikke hvordan de konkluderte med at hun var en etterkommer. I filmen var det liksom at Saunier ikke var bestefaren som gjorde at det ble tankegangen, og da falt andre biter på plass. Men jeg synes også at det var en dum ting å gjøre om på, da det ikke har noe å si for resten av handlingen. Men de gikk jo glipp av noe. For grunnen til at bestefar og bestemor flyttet fra hverandre var at der var to etterkommere, en søster og en bror, på den måten kunne de minimere risikoen for at begge ville bli tatt av dage av Opus Dei for eksempel.

Skrevet

Jeg synes filmen var knallbra. Jeg ble ikke skuffet i det hele tatt selv om slutten var litt forandret i forhold til boka. Jeg tror faktisk jeg skal se den en gang til jeg :sjenert:

Skrevet

Jeg synes filmen manglet en del i forhold til boken, men skulle den hatt med alt, måtte det jo blitt en 1,2 og 3'er omtrent. Savnet mye om symbolikken ( sånt fasinerer meg), men jeg skjønner jo at dette kunne blitt veldig tungt i en film.

Jeg er særlig skuffet over fem ting når det gjelder filmen. 1) at det bare er med en kryptex i filmen og at de da valgte eple og ikke den med Sophie. 2) at vi ikke fikk se hva sjåføren døde av, 3) at vi ikke fikk innblikk i det overvåkingssystemet som Leigh hadde i låven(?) sin, 4) at vi ikke fikk se at Langdon snakket med bestemoren til Sophie og fikk de siste brikkene han trengte for å finne Maria Magdalena og 5) at de ikke stoppet der boka stopper. Tenker da på at boka antyder at hun ligger under den omvendte pyramiden, men de sier det ikke rett ut. Filmen burde stoppet da han knelte.

I tillegg synes jeg filmen mister noe når broren ikke nevnes og bestemoren ikke er bestemoren som flere har nevnt over her.

MEN bevares det var en helt ok film, men gode skvette scener og med helt greit forløp. Synes filmen var langt bedre enn det jeg hadde trodd ut fra kritikken. Den kunne jo vært bedre, men helt ok. Sophie var alt for ung og det vakke helt den glødende kjemien mellom henne og Langdon.

Min kjæreste, som ikke har lest boken, begynte å kjede seg sånn ca etter at de hadde besøkt grava til Newton.

Tror jeg fikk med det meste nå.

Gjest Chrizzy
Skrevet

Likte filmen kjempe godt. Synes hun franske var nydelig og flink. Forventet ikke at filmen skulle være bedre enn boka, noe den heller ikke var. Men i begynnelsen av filmen var jeg litt forvirret, fordi jeg blanda handlingen med "Engler og demoner", jeg leste begge bøkene rett etter hverandre. Samboern min gjorde akkurat det samme. Var positivt overrasket over hank Williams også, for jeg syntes det var rart at han skulle være Langdon. Han var kjempe god i den rollen :)

Skrevet
Var positivt overrasket over hank Williams også, for jeg syntes det var rart at han skulle være Langdon. Han var kjempe god i den rollen  :)

Kan ikke si at jeg fikk med meg ham, men derimot gjorde Tom Hanks en grei opptreden ;)

Gjest gjest1
Skrevet
Jeg så den altså i går, og må si jeg ble skuffet. Nå skal det sies at jeg har lest boken, og syntes den var helt ok, i så måte at handlingen og spenningen var bra lagt opp, selv om språket og "inn med teskje"-retorikken var elendig.

Filmen ble bare enda mer inn med teskje... Hun franske skuespilleren så fullstendig malplassert ut, og scenene så utrolig laget ut.

Men det verste syntes jeg var sprikene fra originalhistorien. At Sauniere ikke var bestefaren i filmen, det var jo noe av hovedpoenget i boken. Også at hun ikke hadde en bror osv. Hvorfor i all verden har de gjort det sånn når resten av filmen er så bok-tro...? :forvirret:

Jeg har ikke sett filmen ennå, men dersom han ikke er bestefaren i filmen er jo det helt latterlig! :overrasket:

Det jeg reagerte mest på i boken var at de løste hele dette mysteriet på så kort tid - her har folk gjennom århundrer klart å holde dette skjult, også løser de det på null komma nix :forvirret:

Skrevet (endret)

De fikk jo hjelp fra selveste stormesteren da. Det har jo mye å si. Sophie har jo fått hint i hele oppveksten sin.

Endret av Cherie
Gjest Chrizzy
Skrevet
Kan ikke si at jeg fikk med meg ham, men derimot gjorde Tom Hanks en grei opptreden ;)

:ler::ler::ler::ler::ler: Var veldig trøtt da jeg skrev det :ler:

Skrevet

Så filmen i går. Synes den var helt ok. Spennende siden jeg ikke har lest boka, men likevel hang det ikke alltid på greip. Måtte holde meg for ikke å le innimellom. :ler:

Kunne tenkt meg andre skuespillere. Tom Hanks ser jeg ikke på som den mest intelligente personen liksom... Hadde vært kult med Nicholas Cage i den rollen...

Men ellers synes jeg det var bra at de snakket fransk innimellom. Synes det blir for dumt med sånne filmer der alle nasjonaliteter plutselig snakker engelsk til hverandre. :roll:

Skrevet

Nicholas Cage i en intelligent rolle? :ler:

Sorry, jeg har ikke sett filmen en gang jeg...

Skrevet

Jeg synes både boken og filmen var veldig bra!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...