Gå til innhold

tørrfor til hund og katt

Anbefalte innlegg

Gjest Gjesta
Skrevet (endret)

Jeg leser flere her inne som skriver at å gi hunde/ katte -mat kjøpt på dagligvare er det samme som å ete på mac donalds. Altså, IKKE bra.

Jeg har snakket litt samboer om evt å bytte for, men han mener det er like bra som diverse for kjøpt på dyrebutikken.

Jeg har prøvd å google litt og søke her inne, men jeg finner ingen linker til tester av hunde- og kattefor . Så det jeg lurer på er hvor dere har det fra? Jeg trenger linker!

Endret av Binna
Videoannonse
Annonse
Skrevet

har dessverre ingen linker men du kan jo si til han vår opdagelse :)

vi brukte butikkfor før og det resulterte i store krystalldannelser i urinrøret på vår kastrerte hannkatt så han måtte flere ganger til vet for å stikke opp så han fikk tisset, tror vi var der 3 ganger på to måneder før vi fant ut hva årsaken var.

gikk over til hills c/d (spesialfor til kastrerte hankatter)og har ikke sett problemet igjen, dette var 12 år siden.

vi har 4 katter i huset, inntil nylig også en hunkatt og alle fikk dette foret med hell.

kjøper inn i 10 kilos sekker som koster ca 560 kroner men vår oppdagelse var at de spiser mindre av hills foret (pga næringsinnhold kontra mengde tror jeg) så det ble faktisk ikke noe dyrere en butikkfor.

i tillegg så vi ganske kjapt forskjell i pelskvalitet (mye blankere og finere, mindre røyting), holdet på kattene og energien deres :)

Skrevet

Jeg stoler ikke helt på testene heller... De har stort sett alltid pris som et viktig kriterium. Har aldri brukt billigfor over lengre tid, men de gangene jeg har prøvd ser jeg umiddelbart resultater i form av dårligere pels og, bokstavelig talt, utrolige mengder dritt! Er ikke så sikker på at det blir så mye billigere over tid heller fordi hunden spiser mer for å kompensere for manglende næringsinnhold.

Hunden min er nå 10 år gammel, men fremdeles like slank, frisk og aktiv som en ung hund og det tror jeg bl.a. skyldes at han alltid har fått godt for. Jeg kjøper ikke for hos veterinæren, men hun sa at hun ser stor forskjell på hunder som har fått kvalitetsfor og andre når de kommer litt opp i årene.

Jeg bruker Royal Canine og har stort sett gjort det siden hunden min var valp. Sikkert mye annet for som er like bra, men jeg liker konseptet med at de har for spesielt tilpasset den enkelte rase/størrelse! Hunden min får nå spesialforet for gamle dachser og later til å trives med det.

Gjest Gjest
Skrevet
har dessverre ingen linker men du kan jo si til han vår opdagelse :)

vi brukte butikkfor før og det resulterte i store krystalldannelser i urinrøret på vår kastrerte hannkatt så han måtte flere ganger til vet for å stikke opp så han fikk tisset, tror vi var der 3 ganger på to måneder før vi fant ut hva årsaken var.

gikk over til hills c/d (spesialfor til kastrerte hankatter)og har ikke sett problemet igjen, dette var 12 år siden.

vi har 4 katter i huset, inntil nylig også en hunkatt og alle fikk dette foret med hell.

kjøper inn i 10 kilos sekker som koster ca 560 kroner men vår oppdagelse var at de spiser mindre av hills foret (pga næringsinnhold kontra mengde tror jeg) så det ble faktisk ikke noe dyrere en butikkfor.

i tillegg så vi ganske kjapt forskjell i pelskvalitet (mye blankere og finere, mindre røyting), holdet på kattene og energien deres :)

Din oppdagelse stemmer helt overens det jeg også vet om forskjellen mellom friskies ol og dyrebutikkfor. Det er nemlig det høye mineralinnholdet i "billig"-foret som kan forårsake urinkrystaller. Du var heldig at det gikk bra med katten din, for dette kan være dødelig i tillegg til å være svært smertefullt. Og hunnkatter kan også bli rammet, selv om det er mer sjeldent (pga str på urinrøret). Kjenner en hunnkatt som ble avlivet pga dette for ikke lenge siden. Særlig magnesium er skadelig å så måte. Bare sjekke magnesiuminnholdet på begge variantene for å bli overbevist.

Og jeg har sett stor forskjell når det gjelder utviklingen hos kattunger når de har fått hill kattunge i stedet for whiskas junior. Det er vel taurininnholdet som ikke er like høyt i dagligvareforet.

Vi fora også med dagligvarefor for en 10 år siden. kattene var friske og raske. Men jeg har aldri fått høre så mange komplimenter ang bløt pels som med de kattene jeg har nå.

Jeg synes ikke det er så dyrt med veterinærfor. Kjøper 10 eller 15 kgs sekker, og de holder i lang tid. Man tror kanskje det er billigere å kjøpe 1 kgs bokser en gang i uka, men det er kun fordi kostnaden blir kamuflert i det store matbusjettet. Hvorfor skal det nest beste være bra nok for kattene, når dere kan forebygge dødelig skdom ved å skifte for?

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg vil gjerne ha linker, ikke bare påstander..

Jeg sier ikke at jeg ikke tror på dere, jeg vil bare ha det svart på hvitt, da samboern min mener at det ikke spiller noen rolle.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg sier ikke at jeg ikke tror på dere, jeg vil bare ha det svart på hvitt, da samboern min mener at det ikke spiller noen rolle.

Kan du ikke bare sjekke magnesiuminnholdet i det tørrforet du gir nå, og sammenlikne med et for fra dyrebutikken?

Og du kan ringe en veterinær og høre? Da jeg kastrerte kattene mine fikk jeg med et skriv der det sto svart på hvitt at jeg ikke skulle gi tørrfor med for mye magnesium og heller ikke for mye fisk.

Når det i tillegg ikke er noe særlig dyrere å kjøpe tørrfor på dyrebutikk, skjønner jeg ikke at du trenger flere argumenter? Mener samboeren din at Friskies er bedre enn Hills?

Du kan jo også søke litt på google etter artikler om urinkrystaller.

hvis katten din har tendens til overvekt bør den uansett ha et slankefor, og det produserer ikke friskies meg bekjent.

Gjest Gjesta
Skrevet (endret)

Jo, men hvorfor finner jeg ikke noen artikler om det? Det burde jo ikke være så vanskelig..

Jeg ser at kattematen(friskies)inneholder 0,12%magnesium. hvor mye inneholder et kattefor fra dyrebutikkensånn ca?

På Pedigree tørrforet til bikkjene står det ikke magnesium..

Og er det mest pga magnesiumet at det i dyrebutikken er best?

Jeg må da få lov til å spørre her, selv om det er fysisk mulig for meg å ringe rundt, og ta bussen inn til byen (ikke i dag) og sjekke selv..

Siden det er så mange og sterke meninger rundt for, så skulle en jo tro det var noen som hadde lest noen artikler om det..

Endret av Binna
Gjest Gjest
Skrevet
Jo, men hvorfor finner jeg ikke noen artikler om det? Det burde jo ikke være så vanskelig..

Jeg ser at kattematen(friskies)inneholder 0,12%magnesium. hvor mye inneholder et kattefor fra dyrebutikkensånn ca?

På Pedigree tørrforet til bikkjene står det ikke magnesium..

Og er det mest pga magnesiumet at det i dyrebutikken er best?

Jeg må da få lov til å spørre her, selv om det er fysisk mulig for meg å ringe rundt, og ta bussen inn til byen (ikke i dag) og sjekke selv..

Siden det er så mange og sterke meninger rundt for, så skulle en jo tro det var noen som hadde lest noen artikler om det..

Her har jeg søkt fram for deg ang FLUTD:

søkeresultat google

Det avgjørende er altså:

-lavt magnesiuminnhold

-ikke fisk

-at katten drikker nok vann

-ikke stress

Her kan du lese hvordan det anbefales å orientere seg som forbruker for å velge kattemat:

hvordan velge for

hills sine sider kan du laste ned pdf-filer som inneholder næringsinnholdet i de ulike fortypene.

i Hillsforene er det ca 0,07% magnesium. Men: siden katten spiser mindre av dette enn av dagligvareforet, vil den få i seg enda mindre magnesium enn friskies-foret. Du må altså regne på hvor store porsjoner som anbefales i løpet av en dag (en egen kolonne hvor de har regnet ut det i de pdf-filene su kan laste ned)

Nå må jeg fortsette å lese til eksamen, så noen andre kan sikkert hjelpe deg hvis du trenger å søke mer på nettet ;)

Gjest Gjesta
Skrevet (endret)

Angående hundefor så har jeg funnet denne. På canis sitt forum så krangles det om den stemmer eller ikke..

Og denne

Kan ikke si at jeg blir overbevist til å kjøpe annet for til bikkjene mine enn Labb faktisk..

Angående katter og magnesium skal jeg sjekke det ut.

Ellers vet jeg at man kan velge forskjellig for etter dyrets alder/ aktivitet/ vekt/ ol fra forskjellige merker, men takk for hjelpen :)

Jeg får legge til at dyrene mine er friske og raske og blanke i pelsen..

Jeg har en multiallergisk hund som jeg har fått veiledning av dyrlegen om, den er ikke allergisk mot noe for, men mot mye annet.

Endret av Binna
Gjest Gjesta
Skrevet (endret)

Takk for linkene Pilar! På sidene til Eucaneba fant link til jeg det jeg lette etter, nemlig test av dyrefor :)

I testene kommer både pedigree(hund) og friskies(katt) godt ut, men ikke best. Og jeg vil påstå at man ikke kan sammenligne det med med å ete på mac donalds, om man ikke velge de sunne alternativene deres..

Endret av Binna
Gjest Gjest
Skrevet
Takk for linkene Pilar! På sidene til Eucaneba fant link til jeg det jeg lette etter, nemlig test av dyrefor :)

I testene kommer både pedigree(hund) og friskies(katt) godt ut, men ikke best. Og jeg vil påstå at man ikke kan sammenligne det med med å ete på mac donalds, om man ikke velge de sunne alternativene deres..

Er det denne testen du referer til:

test av kattemat

Der er jo ikke friskies med i testen en gang...Og alle billigmerkene kommer dårlig ut. Hills har begynt å tilsette fiskeolje i maten sin nå, så de har nå bedre omega-3 nivå enn det foret som ble testa.

Om man sammenlikner det med macdonalds eller ikke betyr jo ingenting. Man vil jo katten det beste foret, ikke sant?

det ble gjort en test i Norge også, der noen av billigforene kom bra ut. Men da hadde de lagt altfor mye vekt på kiloprisen for foret. Dette er jo helt irrelevant, når man må se hvor mye katten spiser pr dag, samt næringsinnholdet. Så jeg tar noen disse testene med en klype salt, og ser heller på hvordan forene har kommet ut mtp på næringsinnhold (og ikke pris).

Gjest Gjesta
Skrevet (endret)
Er det denne testen du referer til:

test av kattemat

Der er jo ikke friskies med i testen en gang...Og alle billigmerkene kommer dårlig ut. Hills har begynt å tilsette fiskeolje i maten sin nå, så de har nå bedre omega-3 nivå enn det foret som ble testa.

Om man sammenlikner det med macdonalds eller ikke betyr jo ingenting. Man vil jo katten det beste foret, ikke sant?

Det ble gjort en test i Norge også, der noen av billigforene kom bra ut. Men da hadde de lagt altfor mye vekt på kiloprisen for foret. Dette er jo helt irrelevant, når man må se hvor mye katten spiser pr dag, samt næringsinnholdet. Så jeg tar noen disse testene med en klype salt, og ser heller på hvordan forene har kommet ut mtp på næringsinnhold (og ikke pris).

Ser at jeg har blandet Whiskas og Friskies,; når du sier det. De testene jeg har sett på har forresten vært danske.

Jeg har tenkt til å prøve å gi kattene et annet for enn de får idag, fordi de er litt på kanten mot for store. Og pga magnesiuminnholdet.

Angående å sammenligne maten med macdonals mat synes jeg man kaqn, men da bør det gjelde det foret som kommer middels eller dårlig ut, ikke bra.

Foreksempel på hundeforet er de beste karakterene midt mellom god og veldig god, det foret jeg bruker ligger på god. Prisforskjellen på 20 kg hund på et år er 2500,- I og med at hundene mine veier tilsammen 60kg blir det 7500,- mer i året. Da de har det fint med det foret de får nå ser jeg ingen grunn til å bytte akkurat nå.

Men jeg skal hvertfall kjøpe omega3 til dyrene mine og gi i tillegg. Og evt prøve å bytte hundefor litt senere.

Endret av Binna
Gjest Kattus
Skrevet

Men om han ikke tror det spiller noen rolle, hvorfor ikke da bare kjøpe "dyrebutikk"-fôr?

Er det prisen han reagerer på?

Da kan du fortelle ham at det slett ikke blir noe dyrere å kjøpe f.eks. Hills eller Royal Canin, fordi dette fôret er mye mer næringsrikt enn f.eks. Whiskas, og katten trenger derfor mindre volum.

Gjest Gjesta
Skrevet
Men om han ikke tror det spiller noen rolle, hvorfor ikke da bare kjøpe "dyrebutikk"-fôr?

Er det prisen han reagerer på?

Da kan du fortelle ham at det slett ikke blir noe dyrere å kjøpe f.eks. Hills eller Royal Canin, fordi dette fôret er mye mer næringsrikt enn f.eks. Whiskas, og katten trenger derfor mindre volum.

Vi skal jo bytte katteforet nå. Når det gjelder kattemat er prisen ganske lik har jeg sett i testene.

Skrevet

Jeg bruker for fra dyrebutikken fordi det er det foret hunden min fungerer godt på. Det ser man på pelsen og avføringen.

Hvis hunden din er frisk og vel på butikkforet er det ikke noe i veien for at det kan spise det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...