Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært hos legen pga av at jeg er litt bekymret pga at jeg har ustabil og ofte veldig kort lutealfase, og har lest mange steder at dette er et problem når man prøver å bli gravid. Jeg var hos legen min i går med dette, og hun reagerte ingenting på at lutealfasen min var kort/ustabil. Hun sendte meg kun videre på utredning fordi jeg sa at vi ikke har brukt prevansjon på 3 år. (Vi har ikke det altså, så det var ikke bare noe jeg sa ;) ) Hun noterte heller ingenting om det på dataen når hun skrev om syklusen min der. Så jeg lurer på, er det virkelig sånn at det er HELT sikkert at en for kort lutealfase (helt ned i 6 dager) kan gjøre at man får problemer med å bli gravid? Synes liksom det var litt rart at legen min ikke brydde seg noe om det (og sikkert ikke hadde hørt om det før).Er det noen som vet av noe litteratur/nettsted med info om dette? Og hva sa legen deres når dere dro dit?

Føler liksom at det går litt fort i svingene her nå, siden vi har jo ikke prøvd aktivt i tre år, men hatt det litt åpent på en måte (har prøvd aktivt siden i høst). Og dersom dette med lutealfasen ikke er et problem, så kan det jo hende vi kan få barn likevel. På legen min virka det som om det ikke var noe å mase om....

Hmmm.. litt forvirra. :forvirra:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det var da rart at legen din ikke tok det alvorlig, for dette ER et problem. Under ti dager kalles "defekt" for en grunn, nemlig at egget ikke rekker feste seg skikkelig for det skylles ut med mensen, og slikt blir det jo ikke baby av.

Les f.eks http://www.pernille.info/lutealfase.htm

Skrevet

Hmm...:klø: ... Når det står at progesteronproduksjonen trappes gradvis ned (og stoppes til slutt) de siste dagene før mensen, betyr det også at temperaturen skal gå gradvis ned? Det gjør hvertfall ikke min...

Skrevet

Nei, det gjør den normalt ikke. Det vanlige er et fall enten dagen før menen, den dagen menen kommer eller i løpet av blødningsdagene.

Skrevet

Fastlegene er stort sett ikke så gode på sykluser, barnløshet osv. Jeg har forståelse for at de ikke kan ha like mye dybdekunnskap om alt, kroppene våre er tross alt ganske omfattende, og synes da det er meget bra at de henviser videre til spesialister.

Jeg kan faktisk mer enn fastlegen min om sykluser, hormonnivårer osv., man blir "ekspert" etter en stund med prøving og utredning. Prøvde en gang å diskutere progesteronnivået mitt med fastlegen, men han måtte slå opp i en bok, og der stod det ikke noe om det jeg lurte på ;)

Så kort lutelafase som du har er ikke gunstig når du skal bli gravid, men ikke uro deg over fastlegen, når du kommer videre til spesialist vil lutealfasen nok bli tatt alvorlig og utredet ordenlig med boldprøver osv.

Skrevet

Ja, jeg syntes det bare var litt rart pga at det var en dame. Hadde skjønt det bedre hvis det var en mann egentlig. Jeg har jo også forståelse for at de ikke kan alt om alt, men det var mer opplevelsen av å ikke helt bli tatt på alvor når jeg sa at jeg hadde lest flere steder at det kunne være problem med for kort lutealfase når man ville bli gravid. Da sa hun bare at alle hadde forskjellig syklus og at slikt var individuelt. Så hvis jeg ikke hadde kunnet vise til at vi ikke hadde brukt prevansjon på 3 år, så hadde jeg ikke blitt henvist videre. Det er jo litt synd da, siden det sikkert er flere som finner ut dette med lutealfasen og som IKKE har "prøvd" i 3 år, og dermed ikke blir sendt videre til tross for at dette er et problem..

Men jeg skal ta noen blodprøver på legekontoret før jeg ble henvist videre, der de bl.a skal sjekke hormonverdiene og ALT mulig andre ting også... jern, kalsium, diabetes... you name it...

Skrevet

Jeg har opplevd det samme, fastlegen brydde seg ikke noe om å se på lutealfasene mine (som er litt korte). Hans svar var at så lenge jeg har regelmessig mens, så har jeg sikkert eggløsning (!). Det var jo ikke det jeg var bekymret for, da! :murvegg:

Men jeg er heldigvis henvist videre til en privat fertilitetsklinikk, så jeg håper de ser mer på det der. Akkurat nå driver jeg med blodprøver på dag 3, 10 osv, og skal først ha time der etter at jeg er ferdig med dem.

Skrevet

Tror det er lurt med spesielister ja, for det virker ikke som om fastleger vet så mye om dette her.

Det er liksom, HELT PÅ SIDEN AV TEMA, en grunn til at jeg ikke har mamma meg avsted til legen med mine uregelmessige sykluser da. Jeg sluttet med p-piller for over et år siden, men er ikke i nærheten av en stabil syklus. (men jeg har en helt fin lutealfase på 14 dager da. Det er bare det at EL gjerne kommer etter halvannen til to måender i stedet for to uker...) Men jeg har ikke bruk for en fertilitetsekspert, jeg vil ikke ha noen utredning for ufrivillig barnløshet, det er jo ikke DET som er mitt problem. Og ettersom det ikke er et så stort "problem" i det hele tatt, dropper jeg hele legebesøket og håper det ordner seg. Så får jeg evt ta kontakt dersom jeg føler at en fertilitestutredninger på sin plass etterhvert. Men nå har jeg jo slett ikke bruk for det. Og siden fastleger ofte ikke kan så mye om dette, føles det dumt å gå dit, når jeg ikke har noe ønske om en fertilitetsutredning...

Men jeg satser på at de mange blodprøvene kanskje gir noen svar, som i alle fall spesialisten skjønner selv om fastlegen din ikke har så god peiling på dette.

Skrevet (endret)

postet denne i feil traad....

Endret av Holly Hobbie
Skrevet

Jeg skal bytte lege (og når jeg har gjort det kanskje jeg går til legen med mitt "problem" også) men vi skal flytte i løpet av året så jeg avventer.

Anser det ikke som noe som haster for min del likevel.

(hvordan jeg rotet meg inn i denne tråden når jeg ikke har vært til legne, ikke har tenkt meg dit og ikke har lirt lutealfase er egentlig et godt spørsmål, men jeg følte at jeg visste litt om tema likevel....)

Skrevet
Akkurat nå driver jeg med blodprøver på dag 3, 10 osv, og skal først ha time der etter at jeg er ferdig med dem.

Tar du disse prøvene på legekontoret eller hos spesialisten? Jeg ska ta blødprøve på legekontoret, men bare èn gang.... :forvirra:

Skrevet
Tar du disse prøvene på legekontoret eller hos spesialisten? Jeg ska ta blødprøve på legekontoret, men bare èn gang.... :forvirra:

Jeg tok først en blodprøve hos fastlegen bare på dag 20. Den viste lite progesteron, men han trodde det kunne komme av at jeg har korte sykluser og fikk mensen bare et par dager etterpå.

Så hensviste han meg til en privat klinikk (litt tilfeldig, egentlig). De har bedt meg om å ta blodoprøve på dag 3, 10, 20 og 24, evt tilpasse de to siste dagene til min korte syklus. Det ser ut som om jeg har hatt EL på dag 10 i denne syklusen, så da tar jeg de siste to blodprøvene på dag 15 og 19 cirka. Jeg har fått henvisning på blodprøvene (skjemaer hvor det er krysset av hva jeg skal ta) tilsendt i posten fra den private klinikken. Blodprøvene kan jeg ta hvor jeg vil, så jeg gjør det hos fastlegen for det er nærmere der jeg bor. Jeg bare går innom med henvisningen, så tar de blodprøven uten noe særlig ventetid. Det koster 82 kroner, og så sender de svaret til klinikken siden det er fra den jeg har henvisning.

Gjest doktor-gjest
Skrevet

Det varierer nok hvor store kunnskaper fastlegene har om hormoner og sykluser. Men du har fått riktig behandling - det er vanlig å utrede folk som ikke er blitt gravide når de ikke har brukt prevensjon på et år. Og dette er en spesialistoppgave - bortsett fra en del blodprøver som tas på legekontoret.

Selv om du har påvist selv med el-tester at det går kort tid fra EL til mens, så ville det jo være helt feil om fastlegen hadde gitt deg progesteron for å forlenge denne tiden uten å sende deg videre til utredning. Det er langt fra sikkert at det ville løse problemet, og det er ikke sikkert at det er dette som er problemet en gang. Vi ser i hvertfall at folk med både korte og lange sykluser, og uregelmessig mens som bare det blir gravide uten problem. En skikkelig utredning er derfor på sin plass.

Ang. uregelmessig syklus etter p-pilleslutt, så er det fornuftig å se dette an hvis man ellers føler seg frisk. Det er jo ikke noe å gjøre med dette - annet enn å begynne på p piller igjen. Og det løser jo ikke problemet. SOm regel går det seg til, men noen kvinner har ikke regelmessig mens annet enn når de går på p piller. Gå til legen for vanlig celleprøve og rutinesjekk, og eventuelt når/hvis du trenger fertilitetsutredning hvis du ikke blir gravid når/hvis du ønsker det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...