Gå til innhold

Puberteten?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Mamma_*
Skrevet

Min datter på 9 år fortalte meg i dag at hun hadde stikkinger/smerter på overkroppen. Dette skjedde etter jul sa hun.

Jeg spurte henne: På begge sider?

Hun sa: Ja, på begge stedene.

Hun fortalte at det var en liten klump under huden under brystvortene.

Jeg fikk bakoversveis. For jeg trodde ikke dette ville skje før om ett par år.

Pga jeg ikke opplevde det før jeg var ca 11-12 år..

Jeg viste henne ikke min reaksjon eller noe altså.

Ikke at jeg reagerte noe altså.

Jeg ble bare litt paff. For jeg trodde at dette ville skje om ihvertfall 2-3 år.

Hehe.

Det er bare så utrolig at min lille baby begynner å bli så pass stor.

Det er helt merkelig å tenke på.

Ja , jeg vet det er naturlig. Men tiden har flydd og alt kommer bare så plutselig. :overrasket:

Noen som vil dele erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Datteren til beste veninna mi, er der datteren din er. I starten av og få bryst og hun er faktisk bare 7 år, blir 8 i år da.

Så det er jo veldig store forskjeller på når de kommer i puberteten.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg hadde hår under armene og på tissen da jeg var 9,5 år.

Var heldigvis for tynn til at jeg fikk mensen med en gang, og puppene begynte ikke å komme før jeg var ca 11,5.Før den tid hadde jeg allerede begynt å barbere meg under armene, og måtte bruke truseinnlegg pga utflod.

Så det er ikke bare forskjell på når puberteten begynner, det er stor forskjell på hva som kommer først og hvor lang tid det tar også.

Men det var ikke noe gøy å være først til at ting begynte å synes. Jeg ble heldigvis spart litt for det i og med at puppene ikke kom med en gang. Det var jenter som fikk ting i omvendt rekkefølge av meg, og de som fikk pupper da vi var 10-11, ble ertet av guttene. Jeg kom som nr to eller tre, så da hadde nyheten til en viss grad mistet sin interesse.

Gjest Gjest
Skrevet

tendensen er jo at barn kommer tidligere i puberteten i dag enn for 30 år siden. Det er jo tildels genetisk betinget når de kommer i puberteten, i tillegg må man ta i betraktning at barna blir tidligere utviklet i dag. Så at ungen din kommer i puberteten 1-2 år tidligere enn det du gjør er ikke noe rart. Selv kom jeg ikke i puberteten før jeg var 14-15, mens min mor som var født på 40-tallet kom i puberteten i 16-17 års-alderen.

Og hvis du ikke har innsett det før nå, så er det jammen på tide: ungen din er ikke en baby mer, men et fritt tenkende individ. Det verste jeg visste da jeg var på alder med din datter var disse som ikke hadde fått med seg at jeg ikke lenger var en baby. :forvirret:

Gjest Gjest
Skrevet

Takker for svar. Jeg kalte henne baby pga jeg syns ikke det er så lenge siden hun var det. Sier ikke at hun er det enda. Slutt å overdrive da.

Jeg er ihvertfall glad at hun kunne komme til meg så åpen og fortelle meg dette. Det viser jo at hun stoler på meg og føler seg trygg.

Gjest gjest1
Skrevet

Tror jeg var på samme alderen ja. Og var livredd hver gang brystvortene var stive - det var jo ikke normalt! Trodde jeg hadde kreft jeg :ler:

Gjest Gjest
Skrevet

Nå skal ikkke jeg skremme deg altså, men datteren til en venninne av meg fikk også disse klumpene veldig tidlig (7). Det viste seg at hun hadde for mye hormoner og hun fikk medisiner for å utsette mentrasjonen. Tror også det har noe med veksten å gjøre dvs hvis de får menen tidlig kan veksten stoppe opp.

Så jeg ville hørt med helsesøster, for å være på den sikre siden

Gjest Gjest
Skrevet

Dette varierer veldig.

Jeg var sen, fikk ikke mensen før jeg var 14 tror jeg.

Da jeg gikk på barneskolen fikk jeg helt angst for de som hadde mens, bryster og sånn..de så så voksne ut, jeg var bare en liten dritt :ler:

Skrevet

Jeg fikk mensen da jeg var 11, og puppene begynnte så smått å komme litt før det, da var jeg ca 10. Men ting tok lang tid så jeg hadde ikke ordentlig pupper før jeg var ca 13.

Gjest gjest1
Skrevet

Vi fikk mensen da vi var 11, både mamma og den ene søsteren min og jeg. Er jo fryktelig individuelt dette, så dette er normalt for din datter :)

Gjest Gjest
Skrevet

En jeg kjenner fikk mensen da hun var åtte år. Jeg fikk mensen da jeg var 12, og puppene begynte å komme da jeg var 11 men var ikke riktige pupper før jeg var over tretten. Jeg trodde også det var kreft, og måtte gå til legen. Det var flaut da legen sa at det var puppene som var på vei...

Men førpuberteten opplevde jeg. Jeg forandret oppførsel og ville gjerne sminke meg og ha alene-hjemme-fester, men fikk ikke lov som tiåring.

Gjest Gjest
Skrevet

Vår datter på 10 har allerede litt hår under armene og kjønnshår, svetter en del og begynner såvidt å få "pupper". Dette kom allerede for et års tid siden. Hun er lita av vekst og tynn, så jeg tror nok det ennå blir litt tid før hun får mensen. Men hun sier at det er et par jenter i klassen som har fått mensen nå.

Broren på 12 er ikke kommet så langt i utviklingen, så det er forskjell å ungene. Guttene er vel også noe senere utviklet enn jentene.

Gjest Hippopotamus
Skrevet
Nå skal ikkke jeg skremme deg altså, men datteren til en venninne av meg fikk også disse klumpene veldig tidlig (7). Det viste seg at hun hadde for mye hormoner og hun fikk medisiner for å utsette mentrasjonen. Tror også det har noe med veksten å gjøre dvs hvis de får menen tidlig kan veksten stoppe opp.

Så jeg ville hørt med helsesøster, for å være på den sikre siden

Nå er jo denne jenta her ni, da, og ikke sju. Det er vel ingen grunn til å utsette en pubertet som kommer til normal tid, vel.

Gjest Gjest
Skrevet
Nå er jo denne jenta her ni, da, og ikke sju. Det er vel ingen grunn til å utsette en pubertet som kommer til normal tid, vel.

Ja hun fyller 10 år i høst.

Nei dette er jo normalt, så hun trenger nok ikke noen medisiner eller noe vil jeg tro.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...