Gå til innhold

Maling

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet hvordan man får kjøpt samme malingsfarge som man har fra før på stueveggene når man ikke vet fargekode el.l? Har ingen mulighet til å kontakte tidligere eier...

Går det an å 'skrape' av litt av malingen og ta med som en slags prøve til analyse i malingsbutikken tro??? :roll:

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

hva med å samle en del fargeprøver i butikken og så gå hjem og sammenlikne? husk at farger varierer i hvilket lys du har, sammenlikne i nærheten av et vindu i dagslys. men tviler på at du klarer å få tak i nøyaktig samme farge.

Gjest gjest1
Skrevet
men tviler på at du klarer å få tak i nøyaktig samme farge.

Enig.. En venninne av meg hadde malt halve veggen når hun klarte å velte malespannet. I tillegg til at hun måtte tørke opp sølet fra gulvet, så måtte hun male hele veggen igjen fordi det andre spannet ikke hadde nøyaktig samme farge (noe hun først oppdaget etter at malingen hadde tørket). Hun var ikke mye blid :)

Gjest Gjesta
Skrevet

Du vil nok klare finne tilnærmet lik farge som du har fra før, ved å ta med prøver hjem og se i forskjellige lys..

Derfor bør du male hele vegger når du først setter igang.

Skrevet

Du kan skrape av et lite flak og ta det med deg til en malingsbutikk som har utstyr for fargeanalyse. (Ser du bor i Oslo og Jernia på Skillebekk har i hvert fall). Da får du nøyaktig samme farge. Det samme kan du gjøre med f.eks. gardiner etc. som du ønsker å matche!

Skrevet
Du kan skrape av et lite flak og ta det med deg til en malingsbutikk som har utstyr for fargeanalyse. (Ser du bor i Oslo og Jernia på Skillebekk har i hvert fall). Da får du nøyaktig samme farge. Det samme kan du gjøre med f.eks. gardiner etc. som du ønsker å matche!

1000 takk, akkurat det svaret jeg ønsket meg, hehe :)

Det er nemlig snakk om å tette igjen en døråpning!

Gjest Gjesta
Skrevet

Wow! Det visste jeg ikke at var teknisk mulig en gang..

Skrevet
Wow! Det visste jeg ikke at var teknisk mulig en gang..

Har maling i nesen og i håret og dessuten "malermesterrabatt" (Kjøpt myyye maling, ja :sjenert: ) hos den lokale forhandleren, så man lærer... :ler:

Skrevet

Du bør forresten uansett male hele veggen når du først maler siden fargen alltid vil endre seg over tid, men er det samme farge kan du nøye deg med å først male der det er umalt og ta med resten på siste strøket.

Gjest gjest1
Skrevet

Dette har vi gjort flere ganger og det går fint :)

Skrevet
Enig.. En venninne av meg hadde malt halve veggen når hun klarte å velte malespannet. I tillegg til at hun måtte tørke opp sølet fra gulvet, så måtte hun male hele veggen igjen fordi det andre spannet ikke hadde nøyaktig samme farge (noe hun først oppdaget etter at malingen hadde tørket). Hun var ikke mye blid :)

Dette kan komme av flere grunner.

1. Det heter seg at man skal blande maling av ulik produksjonsnr for å unngå at fargen blir ulik. Så det kan hende at hun hadde 2 spann som hadde blitt laget på forskjellig tidspunkt. Men jeg har prøvdt dette selv.. og jeg har ikke sett forskjell.

2. De hadde blanda 2 forskjellige farger. Eller f.eks tatt i for lite eller for mye maling. (f.eks blandet brekkfarge beregnet på 3 liter i et 1 l spann)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...