Gå til innhold

Alder på kattunger...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vurderer å skaffe oss en liten kattunge til høsten (beg. av august sannsynligvis), og lurer på hvor gammel kattungen ideelt sett bør være når den skifter hjem? :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Varg-Menja
Skrevet

Ideelt sett 12 uker, minimum 10 uker. Veldig mange tror at det er 8 uker, siden det gjelder for valper, men katter trenger noen uker ekstra hos moren sin, for å få utviklet seg godt nok sosialt. Vet at mange gjerne vil bli kvitt kattungene sine så tidlig som mulig, men dersom du venter til den er 12 uker vil du få en mye tryggere katt.

Gjest Gjest
Skrevet

Skrev innlegg ang dette i en annen tråd:

her

Dvs: MINIMUM 12 uker.

Hvis folk ikke er villig til å ta seg av kattungene i de 12 ukene det er nødvendig vil de ikke ungenes beste, og da finner dere dere heller noen andre som har kattunger til omplassering. Nå er det nok av kattunger til salgs, du kan også oppsøke dyrebeskyttelsen.

:)

Skrevet

Vi fikk våre etter ti uker, og de var helt klare da. Noen katter er ikke klare i det hele tatt etter ti uker, og da bør de få være hos mamman sin noen uker til.

Vi tok to stykker fra samme flokk vi da, så de hadde jo hverandre. Det gjorde dem nok litt tryggere.

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg har planer om å ha mine i 12 uker før de gis bort, men har fått mye pes ang dette fra mennesker som mener de kan alt om katter bare fordi de har hatt ørten kull, og som er overbevist om at 12 uker er alt for gammelt.

Naboen fikk kattungen sin da den var bare 5 uker gammel, men heldigvis har det gått bra. Andre som har fått for unge kattunger har endt opp med utrygge katter og innimellom "suttekatter". Har hatt en suttekatt selv, som siden den ble tatt fra moren for tidlig aldri ble avvent med suttinga si og suttet på klær, tepper o.l. hele livet.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg har planer om å ha mine i 12 uker før de gis bort, men har fått mye pes ang dette fra mennesker som mener de kan alt om katter bare fordi de har hatt ørten kull, og som er overbevist om at 12 uker er alt for gammelt.

Naboen fikk kattungen sin da den var bare 5 uker gammel, men heldigvis har det gått bra. Andre som har fått for unge kattunger har endt opp med utrygge katter og innimellom "suttekatter". Har hatt en suttekatt selv, som siden den ble tatt fra moren for tidlig aldri ble avvent med suttinga si og suttet på klær, tepper o.l. hele livet.

Ja, både slike suttekatter og urenslighet kan være en konsekvens av å ta kattungen for tidlig fra mora. Kattungene lærer seg jo å bli renslige av mora.

I tillegg kan adfersproblemer oppstå senere: kattungen lærer grensesetting av mora, og i forhold til kullsøsken. Det er viktig at kattungen får mulighet til å lekesloss en del med søsken, så den kjenner på kroppen hvordan det er å få litt juling, og at noen tar igjen.

Og i forhold til andre katter er det viktig at katten lærer seg kattespråk. For hvordan skal den lære det når den kun omgås mennesker?

Ja, det kan gå bra. Men virkningene av for tidlig separasjon vil man gjerne ikke oppdage før etter lang stund. Og så skjønner jeg ikke at folk vil ta til seg en så ung kattunge, med tanke på at de er mye mer skjøre. Kattunger er mer utsatte for sykdom og er generelt mer skjøre. Det er jo den første tida de svakeste blir luka ut. Jeg ville derfor aldri turt å ta til meg en så ung katt og knytte meg til den, for så å oppleve at den kanskje dukket under for sykdom. :tristbla:

Det beste er at kattungen er så lenge hos mora at den enten blir vaksinert før den blir levert, eller at dere vaksinerer den med en gang dere overtar den. Pass også på at tidligere eier har gitt nødvendig ormekur, dette skal bli gitt mens kattungen er liten, siden den fpr spolorm via melka fra mora.

men hvis man finner en morløs kattunge eller kattemor dør er ikke alt håp for kattungen ute. Men da er det beste at den vokser opp sammen med en annen katt.. Jeg ville selv aldri tatt sjansen på å skille kattungen før 12 uker. Hvorfor skal man gå imot det alle adferdseksperter og oppdrettere sier om dette?

:)

Gjest Varg-Menja
Skrevet

Tror dette er gammel-vane prinsippet, og at dersom man bare overtaler folk til å prøve, så vil de se fordelene med det. Jeg gav vekk en kattungen til familie, og de mente at 8 uker burde holde, siden det var det de var vant med. Men jeg holdt på ca 12 uker, og etterpå har de sagt at dette fungerte mye bedre, og at de gjerne venter de ekstra ukene neste gang også. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...