Gå til innhold

Maling av vinuskarmer

Malou

Anbefalte innlegg

Skal til å male vinduskarmer i min nyoppussede stue, men har et lite dilemma. Skal jeg bruke maskeringstape eller male med 'fri hånd', dvs uten maskeringstape?

Maskeringstape:

Fordeler; ikke noe maling på vinuet og en rett 'linje'

Ulemper: Vanskelig å sette tapen sånn at malingen dekker alt

Uten maskeringstape:

Fordeler: Malingen dekker alt

Ulemper: Maling på vinduet :x (er ikke så stødig på hånda, noe som kanskje skyldes min dårlige tolmodighet???)

Fint hvis noen har et eller annet smart tips jeg ikke har tenkt på....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I de fleste maleforretninger eller byggevvarehus (iallefall "min" Byggmakker) har de noe som heter maskeringsblad som er utrolig greie og bruke :D Disse er heller ikke så dyre - rundt 30kr og den kan jo brukes mange ganger... :D

Det er et litt bredt "blad" som er nokså tynt, med et lite håndtak på...ikke lett og forklare, men...

Poenget med denne er at du holder den inntil karmen og maler...da dekker den over glasset i vinduet og du bare tørker av maskeringsbladet før du fortsetter...uten maling på vinduet og uten merker der tapen kunne ha sittet...

Så jeg synes egentlig ikke du skal bruke noen av dine alternativ,jeg :oops:

...men om du alikevel vil det synes jeg personlig det er penest resultat om du bruker tape...

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du maler uten tape, så bør du kjøpe en glassskrape til å fjerne søl på vinduet med. Fåes i byggvarehus og i jernvare.

Maskeringsblad fungerer fint så lenge du er nøye med å tørke av den innimellom. Tape er nok det beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ikke maskeringstape når jeg maler vinduskarmer. Malingen er enkel å få vekk fra glassruta dersom du bruker en vindusskrape. Det vanskeligste er i grunnen å unngå gummilisten som ligger mellom treverket og ruta.

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Takk for gode råd. :D Jeg tror jeg både investerer i maskeringsblad og malingsskrape til vinduer jeg så får jeg se hva som fungerer best for meg. Pensel og maskeringstape har jeg allerede hvis alt skulle gå helt galt.

:D Jennifer :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for gode råd.  :D Jeg tror jeg både investerer i maskeringsblad og malingsskrape til vinduer jeg så får jeg se hva som fungerer best for meg. Pensel og maskeringstape har jeg allerede hvis alt skulle gå helt galt.

:D Jennifer :D

Ups, glemte å logge inn..... Tusen takk for hjelpen i allefall.....

Jennifer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...