Gå til innhold

Hvilken greske øy er din favoritt?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Månestråle_*
Skrevet

Jeg har vært på Samos, Skopelos, Milos, Santorini, Skiathos og Kreta.

Når jeg skal tilbake skal jeg helt klart til Milos igjen.

Samos, Skopelos og Skiathos er herlige steder. Santorini synes jeg også var litt oppskrytt selv om det var veldig facinerende med geologien, landskapen ++

Når det gjelder Kreta vil jeg absolutt IKKE anbefale nordsiden. Man Reiser da ikke til Kreta for å spise "dansk flæskesteg"?? Men sørsiden derimot - helt perfekt!! Samariaravinen, øde strender, få turister... Herlig!

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Antiparos!

Helt enig, vært der 8 ganger :)

Skrevet
hvor er dette hen? samaria ravinen? har vært på elaphonissos, er det i nærheten? hvem har turer hit?

Alle turoperatører arrangerer turer dit. Jeg er så dårlig på himmelretninger og sånn, men mener å huske at det ligger på sørsiden ja! Nordsiden er jo ødelagt av turisme, desverre! Så hold deg på sørsiden!!

Det er en LANG tur, så ha med gode gåsko, som er gått inn, for å unngå gnagsår. Selv om det er mange som drar dit er det så lang strekning at man dunker ikke i kø hele veien. Man velger tempo helt selv, raskt eller treigt og kan bare nyte og suge til seg alle inntrykkene!

Det er en helt fantastisk opplevelse!!!

Gjest Aloha
Skrevet

Lesvos! Lite turisme, stor øy med flott natur, rimeligere enn andre øyer.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har vært på Skiathos og syntes den øya var kjempflott, men etter å ha besøkt Chios, tror jeg ikke jeg kommer lenger. Enda jeg har vært der 5 ganger er det fortsatt mye "uoppdaget" og vi har nytt på ting-å-gjøre-listen hver gang vi er der. Det er veldig barnevennlig, trygt og mange vennlige mennesker.

Det stemmer at Chios ikke er så turistifisert som enkelte andre øyer er. Det kommer mindre enn 10 chartfly dit i uken, i motsetning til naboøyene Samos og Lesvos som, om jeg ikke tar helt rivruskende feil, over 50 fly i uka. Chios sin næring består i hovedsak av skipsfart (over 30% av den greske handelsflåten hører til her på øya), mastik og deretter kommer turismen på en god 3. plass. Dette gjør at befolkiningen tar alt i sitt eget tempo og du finner ikke hundretalls suvernirbutikker med blinkende lys som er åpent til alle døgnets tider! Grekerne, og spesielt Chiotene er også meget trendy og motebevisste. Så hva shopping byr på, er det stort utvalg i moteriktige klær, sko, vesker, møbler, interiør, etc. Og når butikkene stenger finner du det meste av mennene på en av de mange kaffebarene langs havnegaten inne i Chios by. Her kan det til tider være mye liv og røre, uten at det virker stressende av den grunn.

Vi trives aller best i Megas Limnionas hvor vi finner det vi trenger av taverna, minimarked, scooterutleie og bilutleie. Samtidig som det går regelmessig buss inn til byen. Her kan vi gå fra luftmadrassen og håndklærne på stranden når vi vil ha oss en matbit, og vi finner det igjen, på akkurat samme plassen når vi kommer tilbake.

Kambos-området er nok et av mine favorittsteder. Å kjøre scooter gjennom trange gater og kjenne luktene av timian, oregano, basilikum, sitrusfrukter og blomster om en annen er helt vidunderlig. Også Prigi (den malte by) er veldig spesiell og på torget er det en helt spesiell atmosfære. I Armolia finner du et rikt utvalg av keramikk (jeg har ennå til gode å IKKE handle når jeg kjører forbi her ;) )

Chios er øyen i mitt hjerte! Og om 1 uke sitter jeg nok en gang på Agyra og koser meg med gresk mat, gode venner og kjær familie rundt meg! :)

Skrevet

Var på øyhopping 1mnd i fjor sommer, hadde en helt fantastisk tur med mange flotte opplevelser. Hellas anbefales! Vi var på Santorini, Naxos, Ios, Paros og Antiparos.

Santorini var desidert den vakreste og mest romantiske øya( dessverre var ikke kjæresten med :sur: ) men jeg syntes at 3- 4 dager på øya er nok (pga pris, strender). Naxos var og nydelig, passer for alle! Ios var partyøya, men følte at vi slapp mye av den fjortisfylla du finner andre steder, her var det og rom for å slappe av å kose seg. Paros var frodig(men mygg :forvirret: )og herlig for avslappning og romantikk. stranda vi dro til hadde det klareste vannet på turen! (vi dro med badebåt dit, ikke bystranda). Antiparos hadde den greske sjarmen og høy avslappningsfaktor :)

Drømmer meg tilbake allerede! :briller2:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...