Isowen Skrevet 19. mai 2006 #1 Skrevet 19. mai 2006 Har noen noen gode middagstips til en pescetarianer med melkeintoleranse (dvs. tåler ikke melkeprodukter)?
Gjest agjest Skrevet 19. mai 2006 #2 Skrevet 19. mai 2006 Om jeg har forstått det riktig piser en pescetarianer fisk? I så fall vil jeg foreslå bacalao. Om man ikke har anledning til å kjøpe klippfisk kan vanlig seifilet brukes, men da kokes den mye kortere tid og du må huske på å ha i salt.
Gjest piaf Skrevet 19. mai 2006 #3 Skrevet 19. mai 2006 Det finnes masse deilige middager med fisk og grønnsaker uten melkeprodukter! Et greit og enkelt utgangspunkt er å steke eller foliebake fiskefilet, og servere med grønnsaker du liker og evnt ovnsbakte potetbåter. Jeg har feks nettopp spist stekt flyndrefilet med sitronbåter, bakte tomater og en blanding av stekt kongeøsterssopp og braisert spinat med hvitløk og et lite dryss ristede pinjekjerner - kjempegodt! En annen av mine favorittkombinasjoner er stekt brosmefilet, ovnsbakte potetbåter, grillet asparges og romesco, en kald saus laget av ristede mandler og grillet paprika (jeg kan legge ut omtrentlig oppskrift om du vil ). Og så kan du jo lage bacalao! Her er to oppskrifter i tillegg. Laks med tomat/linsesalat pleier jeg å servere med matyoghurt, men det kan du fint droppe. Torskefilet med kikerter og spinat (2 pers) 500 fersk filet av torsk eller hyse 1/2 sitron i skiver 1-2 boks(er) kikerter (eller legg i bløt og kok selv) 1 stor pakke frisk spinat 1 rødløk i tynne båter 1 rød chili 2 fedd hvitløk olivenolje 5-6 middelhavsansjos salt og pepper liten smørklatt extra virgin olivenolje Salte og pepre fisken, legg den på et stort stykke aluminiumsfolie smurt med litt olivenolje, dekk med tynne sitronskiver og pakk inn. Stek ved 200 grader i 8-10 min. Stek imellomtiden rødløkbåter, hakket chili og hvitløk i 1-2 min i litt olivenolje. Åpne et lite hjørne på foliepakken til den ferdigbakte fisken, og hell ut sitron- og fiskekraften gjennom en sil og ned i panna. Tilsett kikerter og evnt middelhavsansjos, og la småkoke under lokk 2-3 min, til kikertene er varme. Tilsett spinaten, og rør rundt til den faller sammen. Rør evnt inn en liten smørklatt, og smak til med salt og pepper. Fordel fisk og kikert/spinatblanding på to tallerkener, og sprinkle litt extra virgin olivenolje over både fisk og grønnsaker. Laks med tomat- og linsesalat (2 pers) 400-500 gram lakseskiver eller laksefilet saltes og pepres, dekkes med tynne sitronskiver og bakes i foliepakke i ovnen ved 200 grader i 15-20 min. Linsesalat: 2 dl Puy-linser (dvs. små grønne) 1/4 presset sitron (eller mer, smak til) 1 stor ts fransk sennep 3 ss extra virgin olivenolje 1 fedd hvitløk (most med litt salt, bruk knivbladet) salt og pepper 1 finhakket rødløk 4 hakkede tomater 1 stor bunt hakket bladpersille Kok linsene møre (ca. 20 min) i usaltet vann. Lag sennepsvinaigrette og ha i en bolle sammen med hakket rødløk, hvitløk og tomater. Ha i de varme linsene så snart de er ferdigkokte, og rør tilslutt inn persillen. Salaten kan gjerne få stå ca. 10 min så smakene blander seg bedre. Server linsene og laksen med litt matyoghurt, og gjerne en ekstra sitronbåt.
Gjest Gjesta Skrevet 19. mai 2006 #4 Skrevet 19. mai 2006 Den lakseoppskriften er helt super. Brosme er ikke mat.
Gjest piaf Skrevet 19. mai 2006 #5 Skrevet 19. mai 2006 Brosme er ikke mat. ← Skift fiskehandler, Elphaba, eller ta et oppgjør med fordommene dine!
Gjest Gjesta Skrevet 19. mai 2006 #6 Skrevet 19. mai 2006 Skift fiskehandler, Elphaba, eller ta et oppgjør med fordommene dine! ← Ikke fiskehandlerens skyld, men bestemors. Og hun har vært død i åtte år. Ikke liker jeg makrell, heller.
Gjest piaf Skrevet 19. mai 2006 #7 Skrevet 19. mai 2006 Vel, som du sikkert har skjønt banker mitt fiskehjerte hardt for brosmen! Brosme er etter mitt syn et av våre mest underkjente fiskeslag - men den må tilberedes riktig, og den må være skikkelig fersk (derfor jeg skyldte på fiskehandleren din ). Lettsaltet brosme har jeg smakt en gang og aldri mer - fersk ryggfilet av brosme kan derimot sammenliknes med breiflabb, med den hyggelige forskjellen at den bare koster halvparten. Tykke, saftige, såvidt gjennomstekte brosmestykker... Makrell spiser jeg forresten kun hvis den er garantert dagsfersk (men da er det godt!) - eller hvis den ligger i en nyåpnet boks med tomatsaus! (Men nå bør jeg vel ikke kuppe tråden helt her med fiskesnakket mitt ).
Isowen Skrevet 29. mai 2006 Forfatter #8 Skrevet 29. mai 2006 Jeg liker ikke makrell eller sild, jeg heller. De fleste av fiskemiddagsrettene er jeg selvsagt kjent med, det blir mye fiskemat når kjæresten griner på nesa av vegetarmat.
Isowen Skrevet 29. mai 2006 Forfatter #9 Skrevet 29. mai 2006 Glemte å si at jeg ikke tåler paprika heller. Og så liker jeg ikke asparges, men elsker blomkål og brokkoli, f. eks. Indisk, thai og italiensk står høyt i kurs.
AnonymBruker Skrevet 18. april 2014 #10 Skrevet 18. april 2014 Drar opp denne gamle tråden igjen jeg, istedenfor å lage ny Har noen gode middagstips til en pescetarianer? I likhet med trådstarter spiser jeg heller ikke melkeprodukter. Anonymous poster hash: a344e...478
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå