Stjernesludd Skrevet 19. mai 2006 #1 Skrevet 19. mai 2006 Sitter her å lurer på hvor mye vin jeg skal beregne pr person... :klø: Vet jeg har sett det et sted men husker ikke hva det sto... Vi blir ca 40 stk på festen men regner vel bare med at halvparten drikker vin. Vi skal ha spekemat-bord... Hva bør jeg beregne mest av? Rød eller hvit? :klø: Til de som ikke liker vin har vi øl. Det tror jeg at jeg har nok av... Har ellers bedt gjestene ta med drikke til utover kvelden. Orker ikke å ha brennevinen flytende da blir alltid folk sørpe fulle siden drikken er gratis... Jeg orker ikke å ta fatt på en møkkajobb dagen derpå...
Brudesløret Skrevet 19. mai 2006 #2 Skrevet 19. mai 2006 Her kan du se Vinmonopolets anbefalinger: http://www.vinmonopolet.no/is-bin/INTERSHO...rt?id=55&key=72
miss77 Skrevet 19. mai 2006 #3 Skrevet 19. mai 2006 Vi skal ha 3-retters meny, så det blir jo litt annerledes. Beregner 1 glass hvitvin til forrett og 3 glass rødvin til hovedrett. Selv om vi vet at en del kommer til å drikke alkoholfri drikke tar vi de med i beregningen for å være på den sikre siden. Det som evt. blir til overs tar vi med opp i baren. Det er vanlig å beregne 6 glass hvitvin per flaske og 5 glass per flaske rødvin. Jeg er sikkert ikke den eneste som er glad i øl til spekemat, så dere bør kanskje ta i litt ekstra der. Ellers ville jeg beregnet minimum 3 glass vin til de som drikker det.
Gjest Pet Skrevet 19. mai 2006 #4 Skrevet 19. mai 2006 Siden dere skal ha spekemat, ville jeg ihvertfall sørget for å kjøpe inn mye øl!
Stjernesludd Skrevet 19. mai 2006 Forfatter #5 Skrevet 19. mai 2006 Takker for gode tips! At jeg ikke tenkte på å gå inn på polets sider! Det falt meg ikke inn... Har kjøpt inn boksøl... Tror jeg har bortimot 6 øl til hver så der tror jeg at jeg er safe Når det gjelder vin tror jeg at jeg satser på pappvin. Enklest å ha med å gjøre. Om noen har gode pappviner og anbefale tar jeg gjerne i mot forslag...
miss77 Skrevet 19. mai 2006 #6 Skrevet 19. mai 2006 I følge vinkjennere er disse typene vin de beste til spekemat: RØDVIN: - Dolcetto-vin fra Piemonte (får de så vidt jeg har klart å finne ut av ikke i kartong) - Beaujolais - her har polet en 3 liter les Bécots Beaujolais til 387,-, men aner ikke om den er god - Valpolicella - f.eks. Santa Justina Valpolicella 2003 til 320,- HVITVIN: Du bør visstnok velge hvitviner som er laget på druene pinot blanc, sauvignon blanc eller sylvaner. Chardonnay er visstnok fy, fy - og det som er så godt..... De ansatte på vinmonopolet skal dessuten kunne jobben sin og kunne anbefale deg hva som passer til maten. Er forøvrig MYE bedre utvalg om du velger flaskevin. Dyrere er det heller ikke (dreier seg i såfall bare om ett par kroner per liter). Har jo også fått en del viner med skrukork, slik at de er enkele å åpne. Liker personlig ikke at man skal bruke skrukork på vin, men siden en av favorittvinene mine har fått skrukork biter jeg i det sure eplet og kjøper allikevel.
Elise_ Skrevet 19. mai 2006 #7 Skrevet 19. mai 2006 6 øl til hver bør holde ja. Vi regner "noen" øl på hver og en halv flaske vin på de vi vet drikker vin. Også har vi litt diverse sterkere saker til etterpå og noen ekstra kasser øl. Til spekemat er det øl som "skal" serveres.
Laini Skrevet 19. mai 2006 #8 Skrevet 19. mai 2006 Øl og akevitt bør du ha til maten;-) Og mer hvitvin enn rødvin, rødvin passer ikke så godt til spekemat. Kan anbefale deg en god hvitvin "Domdechant Hockenheimer" tror det skrives sånn, den er tysk. En frisk vin med litt sødme, litt sødme bør du ha siden maten er så salt. Det er også grunnen til at øl går godt, øl med litt sødme i;-) Det finnes mange hvite som passer, den jeg nevnte er oppunder 100 kr så mulig det er for dyrt når du skal ha såpass mye.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå