Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en katt som vi tok til oss da vi flyttet hit. (Datteren min slapp katten inn og den fødte 5 kattunger i kjelleren, så vi tok like godt hånd om dem.)

Plutseig en dag ramlet den og sjanglet, og er nå blitt skjev. Dyrlegen fant ikke ut av hva det var, men mente at så lenge den spiste normalt så hadde den det bra.

Nå er 1 år gått siden det, og katten er plutselig blitt veldig stresset. Den hoster mye, og går ut og inn i ett sett. Først vil den ut, og like etter vil den inn. Dette har pågått i et par uker nå. Er det noen som har peiling på hvorfor?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Hoste kan være et tegn på innvollsorm, eller på noen smittsomme kattesykdommer (er den vaksinert?). Den kan evt ha hårballer den prøver å få opp - den har jo sikkert røytet nå og kan dermed ha slikket i seg en god del hår. Kanskje den vil ut for å kate opp hårballene? Har du ulgt med på hvor ofte den tisser/prøver å tisse? Hvis den prøver veldig ofte har den trolig en urinveisinfeksjon eller nyrestein.

Skrevet

Høres ut som jeg får ta en ny sjekk. Den er sterilisert og fikk noe vaksine, men jeg husker ikke for hva. Får ta en ny tur til dyrlegen. Et par tusen til ut. :forvirret: Håper de kan fine ut litt mer denne gangen, da.

Sist gang fant de ikke ut hvorfor katten var blitt skjev og falt overende, men 1400,- skulle de ha uansett. :klø: (Og jeg gikk ut like klok som jeg gikk inn)

Gjest Miloine
Skrevet (endret)
Har en katt som vi tok til oss da vi flyttet hit. (Datteren min slapp katten inn og den fødte 5 kattunger i kjelleren, så vi tok like godt hånd om dem.) 

Plutseig en dag ramlet den og sjanglet, og er nå blitt skjev. Dyrlegen fant ikke ut av hva det var, men mente at så lenge den spiste normalt så hadde den det bra.

Nå er 1 år gått siden det, og katten er plutselig blitt veldig stresset. Den hoster mye, og går ut og inn i ett sett. Først vil den ut, og like etter vil den inn. Dette har pågått i et par uker nå. Er det noen som har peiling på hvorfor?

:fy_fy: Først vil jeg si at jeg håper dere prøvde alt for å få tak i den opprinnelige eieren da dere tok til dere katten, men det gjorde dere sikkert :)

Når katten din oppførerer seg sånn, er det rart dyrlegen ikke fant noe ut av det.

Er katten gammel? En katt som sjangler og blir skjev har da kanskje fått hjerneslag!

Hvis den ikke sjangler og er skjev lenger er det vel å bra, men det sier du ingenting om.

Det er viktig at katten din har fått alle grunnvaksinasjonene, og har du gitt den ormkur når den skal ? Ormkur kjøper du på apoteket.

Katter som har orm, kaster mye opp å vil ikke ta til seg næring. Den blir veldig pjusk av det.

Drikker katten din usedvanlig mye, kan det være nyresvikt.

Bestill time hos vetten sånn at katten din kan bli undersøkt bla. ved at vetten framprovoserer hosterefleksen, kikker ned i svelget, lytter på hjerte og lunger evt. blodprøve.

En vanlig undersøkelse trenger ikke være så veldig dy, kr.1400; var veldig dyrt, men katten din er jo kanskje syk så da må det vel være verdt det.

Endret av Miloine
Gjest Gjest
Skrevet

Katter som har orm, kaster mye opp å vil ikke ta til seg næring. Den blir veldig pjusk av det.

Bare tenkte å si at det er ikke alltid man legger merke til om katten kaster opp selv om den har orm. Katten vår har hatt både spolorm og bendelorm uten at han hostet eller kastet opp (som vi så), men vi oppdaget orm/egg bak... Symptomene kan variere fra katt til katt, men om den har blitt pjuskete er i hvert fall det et symptom, ja. Hvis det er lenge siden den har fått ormekur ville jeg gitt den det uansett - dere vil merke bedring i løpet av få dager om det er orm.

Ellers kan det være så mye - et gress i halsen/nesa, hårballer, alvorligere sykdommer. Jeg ville ikke sett det an for lenge i hvert fall. Synes 1400 for en undersøelse var litt dyrt, vi har vært hos dyrlegen èn gang og betalte ca 1000 kr for vaksine/kastrering/øremerking OG undersøkelse og utskriving av resept for regnbuehinnebetennelse (bra timing, kan man vel si). Nå er det på tide med revaksinasjon av pusen vår, så da får vi se hva DET koster:-)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg vet ikke om det gjelder katter, men en hund som får hjerteproblemer, mister "følelsen" i bakbena og kan nesten ikke stå. Jeg er usikker på hvilke hjerteproblemer dette dreier seg om, men en sjekk hos dyrlegen kan være på sin plass?

Ofte må man selv spørre dyrlegen om muligheten for evt. hvilke sykdommer det kan være dessverre...

Gjest Miloine
Skrevet
Bare tenkte å si at det er ikke alltid man legger merke til om katten kaster opp selv om den har orm. Katten vår har hatt både spolorm og bendelorm uten at han hostet eller kastet opp (som vi så), men vi oppdaget orm/egg bak... Symptomene kan variere fra katt til katt, men om den har blitt pjuskete er i hvert fall det et symptom, ja. Hvis det er lenge siden den har fått ormekur ville jeg gitt den det uansett - dere vil merke bedring i løpet av få dager om det er orm.

Ja, helt enig i det du skriver ;)

Gjest gjesta
Skrevet (endret)

Det er jo ikke sikkert at alle symptomene katten din har henger sammen. Det at den flyr ut og inn for tiden kan være av helt andre grunner enn det andre o.s.v. (Min hunkatt flyr også ut og inn hele tiden. Gjør nærmest ikke noe annet enn å åpne dører for henne om dagen. I hennes tilfelle tror jeg det har noe med årstiden å gjøre ;) Hun er frisk som en fisk.)

Men det med ormkur, hørtes for øvrig ut som en god idé! Det går jo alltids an å teste! Håper du finner ut hva som feiler katten din! Slitsomt med en katt som åpenbart ikke har det så godt :tristbla:

Endret av Sprilla

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...