Gå til innhold

Levere inn gamle resepter?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har endel gamle resepter som apotekene gjerne vil ha... Til Trygdekonteret tror jeg de sa det var. Hvorfor skal de ha gamle resepter? Hvorfor ikke bare kaste/makulere dem? Skal det overvåkes hvilke medisiner man bruker, eller hva da?...:klø:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skulle tro trygdekontoret har oversikt over dette allerede, om du bruker blå resept. Dessuten kan du ikke bruke resepten mer enn ett år, så den kan jo ikke misbrukes. Rart..

Det loggføres hvilke resepter man tar ut, men det blir ikke knyttet til navnet ditt, men til et nummer (hvilken nummer som er hvilket navn, lagres et annet sted)

Men dette er vel resepter du ikke har brukt opp?

Skrevet

Nei, ikke nødvendigvis, men også de som ikke er oppbrukt. :Nikke:

Og dette gjelder ikke bare noen apotek, men alle apotek jeg har vært på, i Oslo og Akershus. Får liksom ikke noen god forklaring på hvorfor heller, annet enn at de går til Trygdekontoret. :klø:

Gjest Gjest1
Skrevet

Hva med å ringe trygdekontoret?

Gjest Fantus
Skrevet

Det er bare de "blå" reseptene som apoteket vil ha for å sende inn til trygdekontoret. Dette er fordi kunden bare har betalt en egenandel av det medisinene kostet mens trygdekontoret har betalt resten. Og dette utgjør mye penger, så det bør helst gå helt etter boka.

To ganger i måneden blir alle ekspedisjoner på blå-resepter overført elektronisk til trygdeverket. I tillegg sender man med reseptene som bilag pr post. Dette er fordi trygdeverket skal ha mulighet til å sjekke at reseptene har vært korrekt utfylt fra legens og apotekets side og at ikke reseptene har blitt ekspedert etter at de hadde gått ut på dato.

Det er ikke alle resepter som sendes inn som kontrolleres så nøye, bare en brøkdel av dem egentlig, men apoteket er pliktig til å sende inn slik at trygdeverket kan kontrollere hvis de vil.

Gjest Hippopotamus
Skrevet
Det er bare de "blå" reseptene som apoteket vil ha for å sende inn til trygdekontoret. Dette er fordi kunden bare har betalt en egenandel av det medisinene kostet mens trygdekontoret har betalt resten. Og dette utgjør mye penger, så det bør helst gå helt etter boka.

To ganger i måneden blir alle ekspedisjoner på blå-resepter overført elektronisk til trygdeverket. I tillegg sender man med reseptene som bilag pr post. Dette er fordi trygdeverket skal ha mulighet til å sjekke at reseptene har vært korrekt utfylt fra legens og apotekets side og at ikke reseptene har blitt ekspedert etter at de hadde gått ut på dato.

Det er ikke alle resepter som sendes inn som kontrolleres så nøye, bare en brøkdel av dem egentlig, men apoteket er pliktig til å sende inn slik at trygdeverket kan kontrollere hvis de vil.

Men det er jo ikke vanlig å levere fra seg en blåresept etter å ha fått medisinen. De gjelder jo som oftest for flere ganger.

Gjest Fantus
Skrevet
Men det er jo ikke vanlig å levere fra seg en blåresept etter å ha fått medisinen. De gjelder jo som oftest for flere ganger.

Ja, jeg forklarte meg litt uklart... Reseptene må sendes inn når det ikke er mer igjen på dem eller de har gått ut på dato. Hvis det er flere ganger igjen på dem blir dette notert i den elektroniske overføringen slik at trygdeverket vet at resepten fortsatt er i omløp.

Gjest Hippopotamus
Skrevet
Ja, jeg forklarte meg litt uklart... Reseptene må sendes inn når det ikke er mer igjen på dem eller de har gått ut på dato. Hvis det er flere ganger igjen på dem blir dette notert i den elektroniske overføringen slik at trygdeverket vet at resepten fortsatt er i omløp.

Ok, da skjønner jeg.

Husker ikke hva som er blitt gjort med mine blåresepter tidligere, men den jeg hentet ut siste dose på i forrige uke ligger i jakkelomma mi. Så helt konsekvent er det tydligvis ikke.

Gjest Fantus
Skrevet
Ok, da skjønner jeg.

Husker ikke hva som er blitt gjort med mine blåresepter tidligere, men den jeg hentet ut siste dose på i forrige uke ligger i jakkelomma mi. Så helt konsekvent er det tydligvis ikke.

Så sant de på apoteket husker det ber de om å få resepten for å sende den inn. Men de kan jo glemme ting de som alle andre :)

Skrevet

Hmm, jeg har da mange resepter liggende som er gått ut på dato. Jeg har aldri blitt bedt om å gi disse til apoteket (eller å gi dem den etter siste gangs henting for den del)

Da snakker jeg om de blå altså. Får ikke flere blå lenger da, men jeg haddei mange år allergimedisiner på blå resepter, og har en del av dem, reeptene altså, liggende enda jeg.

Burde jeg tusle til et apotek og levere dem inn da? De har jo aldri bedt meg om dem, noen gang...

Gjest Gjest1
Skrevet
Hmm, jeg har da mange resepter liggende som er gått ut på dato. Jeg har aldri blitt bedt om å gi disse til apoteket (eller å gi dem den etter siste gangs henting for den del)

Da snakker jeg om de blå altså. Får ikke flere blå lenger da, men jeg haddei mange år allergimedisiner på blå resepter, og har en del av dem, reeptene altså, liggende enda jeg.

Burde jeg tusle til et apotek og levere dem inn da? De har jo aldri bedt meg om dem, noen gang...

Jeg også har slikt liggende. Eller har kastet noe. Jeg har ikke tenkt å lever inn noe av det. Jeg tror de bare hadde sett rart på meg i så fall.

Skrevet

Tror de hadde sett rart på meg, og deretter kastet det når jeg gikk ja....

Jeg har kastet en del, og neste gang jeg rydder i lommeboka hadde jeg planer om å kaste resten... (brenne eller i alle fall rive i stykker, ikke kaste i papirinnsamling)

Gjest Fantus
Skrevet

Hvis reseptene er flere år gamle er det ikke no vits å levere dem inn akkurat. Trygdeverket sjekker ikke så langt bak i tid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...