Gjest Gjest Skrevet 18. mai 2006 #1 Skrevet 18. mai 2006 Har fått noen gule flekker på skjorta mi av lin. Hvordan får jeg det bort?
Spirito Skrevet 18. mai 2006 #2 Skrevet 18. mai 2006 Har du noen idé om hva flekkene kan være? Det er jo ofte forskjellig behandling etter hva slags flekk det er. Har du vasket skjorten uten at flekken har gått vekk, eller har du ikke vasket den enda? Flekker er mye vanskeligere å få av etter vask, så det lønner seg heller å gnukke litt for mye før vask nummer 1. Vanlig forbehandlerspray fungerer som regel på vanlige, ufarlige flekker. På vanskeligere flekker kan man ta litt vaskepulver og gni oppå den sprayede flekken. Har hørt tips om å gni inn med nylonvask, men har ikke prøvd det selv. Man skal aldri bruke klor på bunadskjorter, da blir stoffet skjørt og kan revne eller smuldre. Dette skjedde en bekjent av meg for kort tid siden, skjorteermet hennes revnet i vaskemaskinen etter to timer i klor. Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2006 #3 Skrevet 19. mai 2006 Det er deodorantflekker + noen andre svakere gule områder. Renseriet har prøvd å få vekk flekkene, men måtte gi opp. (Det er et veldig bra renseri, og de har fått bort flekker tidligere). Har hørt at det skal hjelpe å henge skjorta i sola eller legge den i surmelk!?!?! Noen som har erfaring på det?
Spirito Skrevet 19. mai 2006 #4 Skrevet 19. mai 2006 Surmelk har jeg aldri hørt om, men det skal gå an å bleke den i sola. Men den må ikke henge for lenge, da sola svekker fibrene.
Aster Skrevet 19. mai 2006 #5 Skrevet 19. mai 2006 Jeg hadde gule flekker på skjorta mi, særlig under armene. Jeg leverte bunadskjorta på vaskeri/renseri og den ble som ny ! Etter det har jeg aldri vaksa skjorta mi selv, jf. en annen tråd her inne.
Amanlis Skrevet 19. mai 2006 #6 Skrevet 19. mai 2006 Prøv å vaske den med OMO tabletter, det bleknet de gule lekkene på skjorta mi. Ikke bruk det hver gang du vasker den, da kan du ødelegge den, men en gang i blant går bra sa damen i husfliden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå