Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal si opp leiligheten vår, og jeg aner ikke hva jeg skal skrive i oppsigelsen. Noen som har gjort dette før som kan hjelpe meg litt i gang? På forhånd takk for hjelpen. :)

Hvis denne er postet i feil forum, feel free to move it..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skrev oppsigelse på vårt leieforhold for noen uker siden og da skrev jeg enkelt og greit følgende:

VEDR. EIENDOMMEN XXX (Gnr. xx/Bnr. xx)

- OPPSIGELSE AV LEIEKONTRAKT

Ovennevnte leiekontrakt av xx.xx.xx sies med dette opp f.o.m. 30. april d.å. med utflytting senest 31. mai d.å.

Med vennlig hilsen

Xxxxxx Xxxxxxx

Perioden mellom oppsigelse og utflytting avhenger selvfølgelig av hvilken oppsigelsesfrist som fremgår av husleiekontrakten.

Skrevet

Tusen takk. :klem:

Et lite spørsmål til, er det greit at jeg ber om en bekreftese på at huseier har mottatt oppsigelsen, slik at vi slipper noe tull når vi skal flytte? Huseier har ikke vært verdens enkleste person å forholde seg til, slik at jeg vil være sikker på at jeg har mitt på det tørre hvis det skulle dukke opp en konflikt.

Skrevet

Jepp, det er helt ok. Vi sendte oppsigelse på mail, og ba om bekreftelse tilbake. Det fikk vi, og den har jeg beholdt. (Vi har enda ikke flyttet ut enda.) Selv om vi har hatt verdens hyggeligste utleier har jeg dessverre tidligere erfaringer med håpløse utleiere..

Skrevet

Helt greit å be om bekreftelse på at den er mottatt! Da skriver du bare til slutt at "Jeg ber om at det bekreftes skriftilg innen to uker at oppsigelse er mottatt. Dersom dette ikke skjer, tillater jeg meg likevel å betrakte den som mottatt".

Vil du være helt sikker, skriver du ikke ovennevnte, men sender hele brevet rekomandert. Det er kanskje det greieste hvis vedkommende er av den vanskelige sorten...

Skrevet

Har tenkt på at det kan være lurt å sende det rekomandert, så kommer nok til å gjøre det. Er det ikke nødvendig å be om en bekreftelse da?

Skrevet
Har tenkt på at det kan være lurt å sende det rekomandert, så kommer nok til å gjøre det. Er det ikke nødvendig å be om en bekreftelse da?

Nei, da må den du har sendt brevet til signere på posten for å få det utlevert og den bekreftelsen får du tilsendt.

Skrevet

OK, jeg er helt grønn på dette området så trenger all hjelp jeg kan få, vil gjøre dette riktig. Teoretisk, hvis jeg sender oppsigelsen rekomandert, og motageren ikke henter det før si den 2. juni, vil min oppsigelse alikevel være gyldig fra 01.06? Har ikke lyst til å måtte bo her enda en måned på grunn av noe slik..

Skrevet

Sender du den rekomandert vil du også få kvittering på at du faktisk har sendt vedkommende et brev. Innholdet sier kvitteringen selvfølgelig ikke noe om, men det er likevel rimelig "vanntett".

Vil du være helt, helt sikker kan du i tillegg sende en kopi av brevet fra en telefaks som gir deg kvittering som viser et utsnitt av faksforsiden sammen med klokkeslett og dato faksen ble sendt.

Uansett vil du ha ditt på det tørre og skulle utleier komme med krav i etterkant og, i verste fall, sende kravet om ekstra husleie til inkasso, kan du bare vise til brevet ditt og bestride kravet. Inkassoselskapet har da ikke lov til å gå videre med saken. (Betalingsanmerkninger etc. trenger du ikke tenke på. De kommer ikke før du evt. har tapt saken i forliksrådet og det gjør du jo ikke når du kan dokumentere at du har sendt oppsigelse).

Har du dokumentasjon på at du har sendt oppsigelsen til den adressen utleier oppgir i leiekontrakten, har h*n ingenting å stille opp med og du kan la vedkommende "herje" så mye h*n vil etter at du har flyttet!

Skrevet

OK. Da sendes oppsigelsen rekomandert i morgen. Tusen takk for all hjelp! :)

Gjest Gjest
Skrevet
OK. Da sendes oppsigelsen rekomandert i morgen. Tusen takk for all hjelp!  :)

Husk å skrive navnet og adressen din på baksiden av konvolutten. Så er det ikke noe tvil om hvor den skal returneres hvis mottager nekter å motta sendingen.
Skrevet

Bare hyggelig! Jeg har et mildt sagt anstrengt forhold til folk som må "prøve seg"! Vår utleier prøver seg han også (Og jeg skrev en del mer enn jeg siterte i foregående innlegg...), men jeg sier bare at jeg ikker er interessert og at vi får møtes i forliksrådet. (Kontrakten er i strid med Husleieloven på nær sagt alle punkter...) Han truer med inkasso, men jeg henviste bare til inkassoloven og bestemmelsen om omstridte krav... Artig at fyren har noe holde på med!

Skrevet

Uff, slikt er slitsomt.. Håper det går roligere for seg i mitt tilfelle.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...