Plonk Skrevet 18. mai 2006 #1 Del Skrevet 18. mai 2006 Ruslet tilfeldig på plenen i ettermiddag og fikk øye på noen små snegler som jeg av gammel vane fjernet. Helt til jeg oppdaget at hele plenen var stappende full av de små svinene... &%/#%/)!!! Vi har hatt hagen i fire år og sluppet unna snegleplagen helt til nå, så det var vel bare et spørsmål om tid, her på Vestlandet har vel de fleste snakket om snegler nå. De fleste var bittesmå ennå. Hva er det smarteste å gjøre? ...bortsett fra å klippe plenen så snart regnet gir seg (vi har latt det gro for å bekjempe mose, men av mose og snegl er jeg ikke i tvil om hva jeg foretrekker...) Plukke dem for hånd? Snegledreper? Eller først som sist bare gi opp og kjøpe mange store krukker til å ha oppå terrassen...? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Twigi Skrevet 18. mai 2006 #2 Del Skrevet 18. mai 2006 Led tråden om pinnsvin! Men jeg aner ikke hvordan man får pinnsvin, altså Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 18. mai 2006 #3 Del Skrevet 18. mai 2006 Plukk dem så fort du ser dem. Husker ikke hva de skal kastes i - tror det er salt. Må drepe dem før du kaster dem i søpla, ellers forsvinner de jo ikke fra naturen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest HB Skrevet 19. mai 2006 #4 Del Skrevet 19. mai 2006 En kollega har gått rundt med saltbøssen og strødd på dem. De yngler visst i disse dager, i hvert fall rundt Oslo. Ellers kan man grave ned et norgesglass e.l. nesten helt ned i bakken og helle øl oppi. Da kryper snegelene oppi og drukner (glade og lykkelige???). Kokende vann skal visstnok også hjelpe. Hilsen Lille meg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Plonk Skrevet 19. mai 2006 Forfatter #5 Del Skrevet 19. mai 2006 Jeg tok saltbøssen og strødde salt på dem, men hallo, det var jo hundrevis av små, brune krek på en ikke særlig stor plen! Salt tar livet av alt som lever, så jeg tror ikke jeg skal fortsette bekjempelsen på den måten, da blir vel plenen helt brun. Jeg vet ikke om verken øl, varmt vann eller salt hjelper mot snegler i sånne antall, vi snakker om en liten lokal, økologisk katastrofe!! Noen som vet om og hvordan sneglemidler fra hagesentre virker? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2006 #6 Del Skrevet 19. mai 2006 Man skal ikke strø salt på plenen - det skader plenen. Som jeg skrev lenger opp - sneglene skal plukkes (med pølseklype e.l.), legges i bøtte e.l. og det skal has i salt så de dør i bøtta før de kastes i søpla. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Plonk Skrevet 19. mai 2006 Forfatter #7 Del Skrevet 19. mai 2006 (endret) De overlever vel neppe kvernen på søppelbilen eller forbrenningsanlegget de blir kjørt til, så om det er utrolig avgjørende å drepe dem hvis man likevel må plukke dem opp, er jeg ikke så sikker på... Med noen få unntak var disse sneglene så små at jeg må bruke pinsett om jeg skal få dem vekk. Det jeg har hørt, er imidlertid at det er en tapt kamp å plukke snegler når det er brunsnegleinvasjon i hagen, fordi de formerer seg så sinnsykt raskt. Jeg tror jeg kan plukke og plukke, men jeg kommer jo uansett ikke til å finne alle. Spørsmålet mitt er derfor om det finnes en mer vitenskapelig metode som noen med brunsnegleerfaring kan tipse om..? Endret 19. mai 2006 av Plonk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2006 #8 Del Skrevet 19. mai 2006 Bekjempe snegler: http://www.gronnhverdag.no/artikkel.php?artikkelid=2185 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2006 #9 Del Skrevet 19. mai 2006 De overlever vel neppe kvernen på søppelbilen eller forbrenningsanlegget de blir kjørt til, så om det er utrolig avgjørende å drepe dem hvis man likevel må plukke dem opp, er jeg ikke så sikker på... Med noen få unntak var disse sneglene så små at jeg må bruke pinsett om jeg skal få dem vekk. Det jeg har hørt, er imidlertid at det er en tapt kamp å plukke snegler når det er brunsnegleinvasjon i hagen, fordi de formerer seg så sinnsykt raskt. Jeg tror jeg kan plukke og plukke, men jeg kommer jo uansett ikke til å finne alle. Spørsmålet mitt er derfor om det finnes en mer vitenskapelig metode som noen med brunsnegleerfaring kan tipse om..? ← Jeg skjønner ikke hvorfor du spør om råd her i utgangspunktet når du har den innstilingen til det folk svarer deg. Du har kanskje ikke satt deg noe særlig inn i forhold rundt bekjempelse av snegler. Da kan jeg fortelle deg at de bl.a. legger mange egg - og at det er viktig at også disse dør. Det gjør de dårlig i en søppelbil, men helt effektivt i salt. Vet ikke helt om du ser forskjellen på at 10 snegler formerer seg i forhold til om 500 gjør det heller, men det er altså en forskjell på det. Derfor oppfordres det på det sterkeste å plukke alle brunsneglene man kommer over. Jeg er glad jeg ikke er naboen din. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Plonk Skrevet 19. mai 2006 Forfatter #10 Del Skrevet 19. mai 2006 Ok, det er ikke meningen å la mine frustrasjoner for sneglene gå utover noen her inne!! Men jeg kan ikke for mitt bare liv se at å håndplukke disse slimdyrene kan redde hagen. Jeg har nå vært ute i en hel time og plukket flere hundre av dem i en plastboks (og jada, jeg har tatt salt på, det var jo den eneste måten å hindre eklingene i å krype ut igjen :) ), men uansett hvor lenge jeg holder på, vil det jo være flere av dem der (uansett hvor jeg setter meg ned, ser jeg flere). Rent matematisk virker det jo som å slåss mot vindmøller. Nå har jeg lest at hver snegle legger 400 egg. Om jeg hadde klart å redusere dem til 10 stykker (noe som virker helt umulig), ville jeg likevel få 4000 nye snegler i neste generasjon. For meg er 4000 eller 400 000 snegler ett fett, poenget er at jeg ikke kan gå barfot i gresset mer eller ha plantene mine i fred :cry: Ikke frister det å bruke sommerkveldene på snegleplukk heller, jeg har i grunnen snart fått nok. Jeg lurer derfor på om noen har testet snegle-knekke-midler og vet om de er noe tess? Når det gjelder naboene mine, er jeg i den uheldige situasjon at jeg har to naboer som ikke er særlig opptatt av hagen. Så tro det eller ei, jeg er faktisk den gode naboen her, ikke den onde! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2006 #11 Del Skrevet 19. mai 2006 Det jeg har fått vite er plukke plukke plukke plukke.....og strø salt på. Eventuelt en sneglefelle med øl... Og som min tante lærte, de er ikke sære på det - det kan godt være lettøl av billigste sort, ikke nødvendigvis pils som hun kjøpte.... Jeg fikk mine innført fra plantasjen. Gjett om de har mistet en kunde..... -Lizbet- Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. mai 2006 #12 Del Skrevet 20. mai 2006 Hvis plukk er eneste utvei, kommer jeg dessverre til å gi opp, for SÅ opptatt er jeg ikke av hagen at jeg vil se på de slimete vesenene hver dag. Vi får klippe plenen pinnkort og plante vekster som sneglene ikke liker. Så får heller naboene våre lide med oss, foreløpig tror jeg ikke engang de har vært ute i hagen og sett sneglehelvetet. Øl brukte jeg forresten i blant før da vi hadde en normal snegleplage. Det var effektivt, men du verden hvor grusomt det var å tømme de skålene når de var fulle av druknete, oppløste snegler!! Plonk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå