Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes det er så vanskelig å finne en balansegang når det gjelder måltidene til min lille gutt! Han er glad i puppen fortsatt, så jeg forsøker å gi ham det til de fleste måltidene. Men så skal han helst ha i seg frukt, middag og grøt i tillegg, og det er der problemet ligger. Han spiser lite frukt og middag, men elsker grøt. Mamma sier at barn som bare får grøt blir digre. Stemmer det? :forvirret:

Typisk dag:

Frokost - Pupp (evt litt grøt i tillegg dersom han er ekstra sulten)

Lunsj - Fruktglass eller raspet eple/pære, pupp

Middag - Grøt og pupp

Kveldsmat - Grøt og pupp

Og så hender det han vrir seg inn mot meg når han sitter på fanget, og drar toppen min enten opp eller ned. ;) Da ammer jeg en liten stund, til han selv synes det holder.

Er det en brukbar meny? Burde han fått ordentlig middag til middagen? Helsesøster er det lite fornuftig å få ut av, da hun mener jeg må "føle på det selv". Jeg følte egentlig at det jeg gjør er riktig, men nå er jeg så i tvil! Mamma som ødela alt! :sur:

Hun mener jeg bør kutte ut ammingen, gi grøt til frokost, frukt og brødskive ( :overrasket: ) til lunsj, middagsglass til middag og grøt til kvelds.

Sønnen min er drøyt 7 måneder, har ikke begynt å krabbe, men leker aktivt på gulvet hver eneste dag. Glad og fornøyd, god og rund, men ikke over normalen.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Bruker du grøt med sukker er kanskje det en ide å lete etter et annet merke (eller gjerne lage grøten selv), men bortsett fra det så ser det helt greit ut.

Så lenge du har en frisk unge, som vokser sånn ca “normalt”, så slapp av ;)

Gjest Gjest
Skrevet

Her er det bare èn ting å si: Ikke gjør som mora di sier! ;)

Gjest Gjest
Skrevet
Bruker du grøt med sukker er kanskje det en ide å lete etter et annet merke (eller gjerne lage grøten selv), men bortsett fra det så ser det helt greit ut.

Så lenge du har en frisk unge, som vokser sånn ca “normalt”, så slapp av ;)

Jeg blander Nestlè sin hvetegrøt med frukt (6 mnd) og den med fiber (8 mnd), for han hadde litt hard mage noen dager. Helsesøster mente jeg bare kunne fortsette. Det står at de ikke er tilsatt sukker, så jeg tar utgangspunkt i det. :sjenert:

Takk! :klem:

Her er det bare èn ting å si: Ikke gjør som mora di sier!  ;)

Hehe, takk for det! :ler:

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet
Her er det bare èn ting å si: Ikke gjør som mora di sier!  ;)

Enig i det. Det er anbefalt å amme til ett års alder, gjerne lenger, så sant du får det til - og det gjør du jo :)

Skrevet

Jeg gjør det jeg føler for. Siste er bare 6 mnd nå, men jeg gjør foreløpig som jeg føler for (etter helsesøsters anbefaling). Litt grøt før dagsluren (har bare en skikkelig en) og 1,5 porsjon grøt etter kveldspupping. Grøten utfylles med diverse frukt. Middag begynner vi med sånn etterhvert. Om et par uker eller så.

De anbefaler jo fullamming til 6 mnd...

Gjest Gjest
Skrevet
Enig i det. Det er anbefalt å amme til ett års alder, gjerne lenger, så sant du får det til - og det gjør du jo :)

Ja, jeg vil helst holde på så lenge jeg har melk og småtten er så ivrig. :)

Jeg gjør det jeg føler for. Siste er bare 6 mnd nå, men jeg gjør foreløpig som jeg føler for (etter helsesøsters anbefaling). Litt grøt før dagsluren (har bare en skikkelig en) og 1,5 porsjon grøt etter kveldspupping. Grøten utfylles med diverse frukt. Middag begynner vi med sånn etterhvert. Om et par uker eller så.

De anbefaler jo fullamming til 6 mnd...

Jeg fullammet til ca 6 måneder, bare hadde litt smaksprøver på grøt, frukt og middag fra han var nesten 5 måneder. Han er et skikkelig matvrak, så det er nok ingen krise om jeg skulle miste melken snart. ;)

Jeg blir bare så usikker på meg selv som mor, når min egen mamma (helten over alle helter) kritiserer måten jeg gjør ting på. :tristbla: Hun har jo oppdratt 4 barn, og jeg har bare 1 foreløpig. :sjenert:

Gjest Spebarnsmor
Skrevet

Ut fra det du sier har du gjort (og gjør) alt riktig etter gjeldende anbefalinger. Disse anbefalingene er nye siden din mor hadde barn, og du er i like god stand som henne til å vite hva barnet ditt trenger.

Barn som spiser for mye grøt blir nok store - men det blir alle barn som spiser alt for mye... Hovedgrunnen til at babyer trenger mat når de passerer halvåret er at de trenger jern - og den beste jernkilden er jernberiket grøt (som den du bruker). Så bare la barnet få grøt - gjerne med litt c-vitamin ved siden av.

Fortsett med amminga og stol på at barnet ditt og magefølelsen din forteller deg at det er på tide med flere måltider. Du har som sagt gjort alt riktig så langt, og det kommer du til å fortsette med dersom du stoler på deg selv.

Gjest Spebarnsmor
Skrevet
Hun mener jeg bør kutte ut ammingen, gi grøt til frokost, frukt og brødskive ( :overrasket: ) til lunsj, middagsglass til middag og grøt til kvelds.

Sønnen min er drøyt 7 måneder, har ikke begynt å krabbe, men leker aktivt på gulvet hver eneste dag. Glad og fornøyd, god og rund, men ikke over normalen.

Jeg har ei stoor jente på 10 måneder. Det er først de siste to ukene hun har spist så mye som mammaen din anbefaler (men jenta mi får morsmelk til alle måltider+før frokost i tillegg). Mammaen din sin "meny" er nok noe å sikte mot, men det har ingen hast. Babyen din kommer til å si fra når han er klar for flere måltider/ annen mat.

Gjest Gjest
Skrevet
Ut fra det du sier har du gjort (og gjør) alt riktig etter gjeldende anbefalinger. Disse anbefalingene er nye siden din mor hadde barn, og du er i like god stand som henne til å vite hva barnet ditt trenger.

Barn som spiser for mye grøt blir nok store - men det blir alle barn som spiser alt for mye... Hovedgrunnen til at babyer trenger mat når de passerer halvåret er at de trenger jern - og den beste jernkilden er jernberiket grøt (som den du bruker). Så bare la barnet få grøt - gjerne med litt c-vitamin ved siden av.

Fortsett med amminga og stol på at barnet ditt og magefølelsen din forteller deg at det er på tide med flere måltider. Du har som sagt gjort alt riktig så langt, og det kommer du til å fortsette med dersom du stoler på deg selv.

Takk for svar!

Jeg har ei stoor jente på 10 måneder. Det er først de siste to ukene hun har spist så mye som mammaen din anbefaler (men jenta mi får morsmelk til alle måltider+før frokost i tillegg). Mammaen din sin "meny" er nok noe å sikte mot, men det har ingen hast. Babyen din kommer til å si fra når han er klar for flere måltider/ annen mat.

Jeg merket det på ham da morsmelk alene ikke lenger var nok, så jeg trodde jeg ville forstå når han var klar for middag og brødskiver også. Men så ble jeg så usikker når hun kritiserte meg. :forvirret: Men da skal jeg høre på instinktet mitt og ikke på mamma fra nå av. :klem:

Skrevet

Min lille frøken ville stort sett ikke ha noe annet enn melk, frukt og grøt. Middag og skive var ikke godt.

Da var det slik en stund:

frokost- grøt

lunch- grøt og frukt

middag- max et halvt middagsglass for mye yngre babyer (bare gulrot og slikt)

kvelds- grøt

Som du ser spiste min jente mye mer grøt enn ditt barn, men siden den er jernberiket og jeg bare har gitt henne havre og fullkornsgrøt, får hun i seg mye sunne ting likevel. Man kan ikke tvinge barnet til å spise noe det ikke liker, og mat må man ha.

Nå spiser hun grøt til frokost og kvelds, og liker plutselig middag og skiver. Dermed blir menyen slik:

Frokost- grøt

Lunch- skive (med philadelfia eller leverpostei), osteskiver, litt skinke, litt agurk og melk i kopp (mme+laktoseredusert lettmelk siden vi holder på med melketilvenning og den smaker mest likt som mme)

Middag- glass med kalkunmiddag

Mellommåltid- litt mat når vi spiser middag, for kosen/underholdningen

Kvelds- grøt

Ellers får hun vann på flaske, mme i kopp til lunch og på flaske til kvelds og pupp 2-4 ganger i døgnet.

Plutselig ordner det seg, bare vær tålmodig og ikke stress. Så lenge barnet er mett og fornøyd fungerer det meste. Snart har du en tass som forlanger å få alt du spiser på.

Skrevet

Jeg har fundert på dette med grøt selv, for det er det eneste min 7 månting liker. I dag blandet jeg derimot litt grønnsakspure i grøten, og det gikk greit ned.

Og ja, du kan gi små brødbiter.

Jeg gjør det av og til, med leverpostei på. Han setter litt i halsen, men bare sånn "host hark!". Spiser ikke nok av det til å bli mett uansett, men det tar jo gjerne litt tid å venne dem til ting, så å begynne sånn i det små gjør jo ikke noe.

Å slutte å amme ser jeg ingen grunn til.

Men det er sant som de andre sier, man var ikke så masete på amming den gang våre mødre hadde småbarn.

Skrevet

Vid sju månaders ålder tycker jag att det är dags att lägga till grönsakspuréer (majs, ärtor, palsternakka och liknande) och gärna någon mer mataktig puré. Potatis, fisk, kött? Det finns gott om middagsglas från 6 månader att köpa eller få inspiration till att laga själv.

Vi började med grönsakspuréer och smakpotioner från vår egen mat (väl mosad, utblandad med morsmjölk)

Skrevet

Mitt barn spiste ikke annet enn fruktmos og bittelitt grøt ved sju måneder - Jeg fullamma nesten til 9 mnd fordi han ikke var særlig interessert i mat. Ikke stres med det, du.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...