Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kommer en time senere på jobb i morgen fordi jeg må til legen. (Er syk for tiden, men ikke noe smittsomt derfor har jeg likevel gått på jobb..) Jeg sa fra til sjefen i dag, og da sa han at det var greit bare jeg jobbet en time ekstra. Ingen krise egentlig, men bare lurte om det er vanlig egentlig? Kan skjønne det hvis det er viktige ærend man skal rekke, men er det ikke litt annerledes når jeg må til en undersøkelse??

Om et par uker skal jeg til en annen undersøkelse et stykke unna, og vil være borte over halve dagen...Må jeg jobbe 5 timer overtid for det,da?

Trodde det var vanlig å skrive en egenmelding med ting som har med sykdom å gjøre, selv om man ikke er sengeliggende...(f.eks. legebesøk) (har nemlig aldri vært borte fra jobben, så jeg har ikke satt meg så godt inn i hvordan det der fungerer..) :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Der jeg jobbet sist fikk vi fri i 1 (eller 1 1/2) time for å gå til lege/tannlege/fysio o.l. Alt over den tiden måtte avspaseres... Det var en statlig bedrift forresten.

Skrevet

Vi får lønnet permisjon for å gå til legen. Har aldri hørt noe om å jobbe inn igjen tiden vi bruker hos legen. Jeg jobber i privat bedrift.

Skrevet

I kommunene er det ofte slik at man må ta vanlige legebesøk som avspasering.

Skal man til spesialist er det ofte annerledes. I mange kommuner er det slik at man da får permisjon med lønn.

Gjest Gjest
Skrevet

Nei, du har ikke krav på fri med lønn for å gå til lege.

Der jeg jobbet før måtte vi ikke jobbe ekstra for å ta igjen tapt arbeidstid, vi ble bare trukket i lønn. Man får lønn for den tiden man er på jobb og utfører et arbeid. Arbeidsgiver har ingen forsørgerplikt overfor arbeidstager, å få lønn forutsetter at man jobber. Unntaket er altså ved egen eller barns sykdom.

Med tanke på hvor høyt sykefraværet i Norge er, så skjønner jeg at mange arbeidsgivere ikke ønsker å betale enda mer.

Og: du måtte da ikke overtid. Overtid er det når du jobber over 9 timer på en dag, og det måtte du da ikke?

Gjest Landra
Skrevet

Det er IKKE vanlig å måtte jobbe ekstra for å gå til legen. Be om bekreftelse på at du har vært der, så skal det gå helt grei.

Hvis du jobber mindre enn 100%, så ønsker sjefen din at du tar dette på din fri tid, men hvis du jobber 100%, og har vanlig 8-16 jobb så kan de ikke kreve at du må jobbe for den tiden du er borte.

Jeg hadde vært glad hvis du hadde jobbet for meg. MANGE som blir borte MANGE timer etter at de har vært hos legen, begravelse utenom nær slekt eller venner osv.

Skrevet
Nei, du har ikke krav på fri med lønn for å gå til lege.

Og: du måtte da ikke overtid. Overtid er det når du jobber over 9 timer på en dag, og det måtte du da ikke?

Enig med Gjest her!

Ingen rett til fri med lønn for å gå til lege, tannlege o.l.

Det er ikke overtid å jobbe inn / ta igjen for fri.

Din arb. giver gav deg et tilbud om "fleksi-tid", i stedet for trekk i lønn (fri uten lønn).

Skrevet

Det er bare ved spesialist undersøkelser arbeidstaker har rett på fri, dette er undersøkelser som ikke tilbys hos alle fastleger eller legekontorer.

Skrevet

Vi avspaserer for å gå til lege og tannlege, men har krav på fri med lønn for å gå til lege med barn. Helt grei ordning, syns jeg.

Skrevet

Hvis dere har permisjonsreglement står det vel noe om det der..

Skrevet

Mener det står i arbeidsmiljøloven ang dette. Mener at man har krav på fri - men ikke med lønn. Så kan selvfølgelig arbeidsgiver gjøre unntak i positiv retning for arbeidstakeren dersom arbeidsgiver vil det (fri med lønn for legebesøk, tannlegebesøk mv).

Man kan selvfølgelig(?) bruke egenmelding på dette, og da får man vel lønn..... men har brukt opp en egenmelding. Det er jo forøvrig også der opp til arbeidsgiver om arbeidsgiver krever sykemelding etter at de lovmessig fastsatte egenmeldingsdagene er oppbrukt, eller om de likevel godtar flere egenmeldinger.

Gjest Gjest
Skrevet

Man har ikke nødvendigvis krav på fri når man skal til lege - som regel skal man forsøke å få det før eller etter arbeidstid. Det er til spesialistundersøkelser man skal kunne ta fri siden dette gjerne er timer det er måneder lang venteliste på, og vanskelig å velge tidspunkt selv. Man har ikke krav på å få fri med lønn, men til spesialisttimer hender det at man kan få godkjent permisjon og slipper å bruke avspasering.

Vi må avspasere når vi skal til legen. Må jobbe en time ekstra for å være borte en time hos lege eller tannlege. Frisør må jeg ordne utenom arbeidstid. (Hvis ikke jeg har avtalt avspasering på forhånd, men frisør er ingen god unnskyldning for å få fri.)

Gjest Hippopotamus
Skrevet

Nå er det jo ikke sånn at man alltid bare kan velge legetimer fritt hos fastlege heller, eller at et legebesøk er gjort på en time. Så det er ikke alltid realistisk å forvente at det skal gjøres på fritid.

Jeg har hatt enormt mye legetimer gjennom flere år, både hos fastlege og spesialister. Dette har jeg alltid fått permisjon med lønn for (noe annet alternativ har aldri blitt nevnt), både i kommunal og i statlig jobb til tross for at jeg periodevis bare har jobbet deltid.

Skrevet

Vi får fri med lønn for lege, tannlege og blodgiving, men det er ingen rett alle har, det er en rett vi har.

Så om reglene på din arbeidsplass er at du har rett på fri, men ikke lønn, så er det ikke urimelig at du må jobbe det inn igjen, eller bli trukket i lønn.

Sjekk opp i reglene som gjelder på din arbeidsplass om du er i tvil.

Skrevet

Jeg får fri med lønn v legebesøk og tannlegebesøk, uavhengig om det er til spesialist eller ikke. Jeg jobber i det offentlige.

Mannen min som er ansatt i en privat bedrift får fri, men ikke med lønn.

Skrevet

Jeg jobber i privat bedrift og vi må avspasere for å gå til legen. Ganske latterlig spør du meg! En går jo til legen for å holde seg frisk for å kunne gå på jobben...

Gjest Gjest
Skrevet

Velferdspermisjon heter det hos oss.

Skrevet

Det gjør det vel overalt regner jeg med..

Skrevet

Det gjør det vel overalt regner jeg med..

Ja.

Men spørsmålet her er jo om det er MED eller UTEN lønn...

Velferdspermisjon kan man jo få, både med og uten lønn.

Gjest Gjest
Skrevet
Ja.

Men spørsmålet her er jo om det er MED eller UTEN lønn...

Velferdspermisjon kan man jo få, både med og uten lønn.

Ok, jeg mente at det var med lønn..., og uten og måtte jobbe inn timene etterpå :sjenert:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...