Gå til innhold

Vasking av bunadsskjorte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har bunadsskjorte i lin, vasker den for hånd i OMO

Hva gjør dere?? Føler at min ikke blir ren men tør ikke ta den i vaskemaskin pga broderiet

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Finvask i maskinen, 40 grader med milo og eventuelt flekkfjerner ved behov. Etter råd fra renseriet. Jeg har også linskjorte.

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg vasker linskjorta for hånd, og bruker Milo. Dette etter anbefaling fra Husfliden.

Gjest Emera
Skrevet

Jeg har gjort litt forskjellig, både vasket for hånd og i maskin. Regner med at jeg kommer til å vaske den i maskin denne gangen, og uten sentrifugering selvsagt. Bruker Milo.

Skrevet

Jeg vasker den på finvask i maskinen på 40 grader i vaskepose.

Pass på at den er skyllet godt nok, hvis ikke kan den gulne av såperester.

Skrevet

Har finlinskjorte med hvite broderier.

Her er det tut & kjør i tom maskin på 40 grader med Omo Color etter at jeg ga opp 30 graders finvask med Milo for en stund siden. Går så fint, så. Lin tåler inntil 60 graders maskinvask. Hvis man har fargede broderier så kan øvre temperatur være noe begrenset.

Skrevet

Ja, også tørker jeg skjortene ute i sola dersom det lar seg gjøre. Det bleker eventuelle flekker som ikke vil gi slipp på annet vis, og sørger for at skjorta holder seg hvit.

Skrevet

Jeg vasker min på 40 eller 60 grader med OMO, den er av lin.

Gjest Gjest
Skrevet

Legger den i rent vann i noen timer, skyller deretter opp med milo.. Funker fint og er skånsomt!

Skrevet

Jeg gjør det enkelt, tar den med hjem til mamma når jeg reiser hjem over helga. Så får hun vaske den. (da blir det hvertfall gjort riktig...) ;)

Skrevet (endret)

Alene i vaskemaskinen, 60 grader med Blenda, sentrifuge 1000 omdreininger. Dette har jeg gjort i 10 år, og skjorta er kritthvit. Viktig: Ikke stryk den før den skal brukes, men la den henge i skapet. Hvis du stryker den nå, så gulner den til neste gang.

Tillegg: min er også i lin, med hvite broderier i bomull (antar jeg )

Endret av Twigi
Skrevet

Jeg har lest at lin ikke har godt av Omo eller Blenda, men at man bør bruke Milo fordi dette er snillest mot fibrene og dermed sørger for at skjorta slites minst mulig. Skjorter av bommull bør vaskes på 60 og med Omo color. Vaskemidler med blekemidler bør uansett ikke brukes på bunadskjorter, disse kan skade sjortene.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg bruker Biotex og legger skjorten til bløt. Lurer egentlig på om håndvask er så mye mer skånsomt enn maskin. Jeg må jo klemme ut vann, og det må da slite like mye på broderiene som sentrifugering...

Jeg har ikke linskjorte. Den er av litt tykk/stiv bomull med masse broderier. (Telemarksbunad).

Gjest Gjesta
Skrevet

Har linskjorte med hvite broderier, og vasker den i maskin på 40 grader med Milo. Og henger den ut for å tørke i sola.

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg vasket akkurat mi skjorte for hånd, med Milo. Brukte ganske kaldt vann, og mange skyllevann, og hengte den til tørk i dusjen etterpå. Den ble skikkelig fin og ren. :)

Skrevet

For hånd med Milo, rett etter at skjorta er brukt - ikke rett før den skal brukes neste gang.

Skrevet

Jeg har pleid å gjøre det for hånd med milo. Mamma tok den for hånd med boitex nå før 17. mai (altså, ikke fordi den ikke var vasket siden i fjor, men jeg brukte den i konfirmasjoner uka før 17. mai.)

Den blir gul uansett hva jeg gjør da, rett og slett pga vannet, men den ble fin og hvit igjen da den ble vasket hjemme hos mamma, litt grundig.

Tror jeg kansje tok den i vaskemaskina, i vaskepose, på "håndvaskprogram", med milo i fjor. Tørr ikke noe særlig, oga at den er gammel/slitt og egentlig burde vært byttet ut...

Skrevet

Alene i maksin med OMO på 40 grader. Min er av lin med hvite broderier.

Skrevet

Jeg leverer skjorta på vaskeri og får den kritthvut og nystrøket tilbake :) . Orker ikke å streve med strykinga mm, så lat er jeg ;) !

Skrevet
Jeg leverer skjorta på vaskeri og får den kritthvut og nystrøket tilbake :) . Orker ikke å streve med strykinga mm, så lat er jeg ;) !

Det tror jeg at jeg skal gjøre neste gang jeg skal bruke den også. Hvor mye betaler du for det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...