Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har bodd i Norge i ca 13 år. Er norsk statsborger og gift med norsk mann. Synes bunad er veldig fint plagg og ønsker meg èn. Hva synes dere om at jeg som ikke har røtter i Norge skal ha bunad? Der jeg kommer fra finnes ikke nasjonadrakter ( ikke på samme måte som i Norge) og jeg føler ikke lenger noen tilhørighet til fødelandet mitt....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns det er flott at du vil ha en bunad jeg.

Gjest gjest1
Skrevet

Syned det er veldig hyggelig jeg :) Og jeg synes det er hyggelig at folk fra andre land kler seg i sin nasjonaldrakt på 17. mai - alt er bedre enn jeans ;)

Skrevet

Jeg har en venninne som er adoptert fra colombia. For henne var det helt naturlig å få bunad, og hun kler den veldig godt. Så skaff deg en bunad om du har lyst :)

Gjest Gjest_Trådstarter_*
Skrevet

Takk for alle svar! :)

Skrevet

Enig med de andre her, men tenker at du da kanskje burde skaffe deg bunaden fra den regionen mannen din er i fra, slik at du kan lage en tradisjon for evt. dine barn.

Gjest gjesta
Skrevet

kjempe kjempe fint at du vil ha bunad :)

eg og har et søskenbarn som e adoptert fra india, ho har bunad og ser

kjempefin ut i den:)

Gjest Gjest_Trådstarter_*
Skrevet
Enig med de andre her, men tenker at du da kanskje burde skaffe deg bunaden fra den regionen mannen din er i fra, slik at du kan lage en tradisjon for evt. dine barn.

Liker ikke så godt bunaden der mannen min er fra, men tenkte å skaffe en der slekta hans er fra e.l.

Skrevet

Klart du skal ha bunad dersom du ønsker det ! :)

Skrevet

Jeg synes det er kjempefint at du vil ha bunad, jeg! Har selv to venninner med utenlandsk opprinnelse som har bunad.

Gjest Gjest
Skrevet

jeg får være den første til å si at jeg ikke er enig

mange utlenninger har sine egne folkedrakter

synes ikke det passer seg at feks mørkhudede bruker vår norske bunad

blir vel mye pepper på meg nå men det driter jeg i

Gjest Varg-Menja
Skrevet

Jeg tenker at det er mest naturlig å skaffe en fra den regionen man selv bor i, eller har bodd, og føler en tilknytning til. Hvorvidt det blir tradisjon for barna har da ingenting med hvilken bunad man har å gjøre. Men det er jo selvsagt ingen fasit, man velger det man føler for uansett.

Skrevet

Trådstarter sier ingenting om at hun er mørkhudet e.l. Hun kan være fra Tyskland og da ser du ikke at hun ikke er norsk og ikke "passer" i en bunad. Hun har ikke egen nasjonaldrakt en gang sier hun.

Som flere andre her sier finnes det mange som er adoptert som småbarn, og de regnes som norske selv om de ser "annerledes" ut. Skal ikke de få arve bunaden til farmor f.eks.?

Men jeg synes at trådstarter, som alle oss andre, bør velge en bunad hun har tilhørighet til - fra stedet der hun bor. Til nød kan hun følge mannens slekt. Er min mening.

Hilsen Lille meg

Skrevet

Synes det er kjempefint at du ønsker bunad jeg!!!

Gjest Gjest
Skrevet

Leit og lese dette! Du ser kanskje ikke at det finnes veldig mange norske som ikke har (hvit) lys hud i dag? Eller betrakter du dem ikke som norske pga hudfargen? :overrasket: Er selv betraktet som heilnorsk, selv om jeg har tater blod fra min oldemor. Skjemmes slett ikke over at jeg ser mer utenlandsk er "norsk" ut, bunad har jeg og! :ler: I min famile er bunad et festplagg med lange tradisjoner, og jeg har da aldri tenkt at jeg skulle stoppe den tradisjonen pga hudfargen min.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...