Gå til innhold

ER DU FLINK TIL Å KJØRE BIL?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Anser du deg selv som en god sjåfør??

Og hva legger du i ordet god sjåfør??

Og hvor mye kjører du i året?

Jeg anser meg som en god sjåfør..fordi jeg har fått erfaring, får tilbakemeldinger fra folk, voksne, foreldre, venner, at jeg er flink til å kjøre, og at de føler seg trygge da jeg kjører.

Det har jeg fått høre fra dag 1..

Men jeg anser meg ikke som god sjåfør i den grad at jeg aldri gjør feil, og at meg skjer det aldri noe med. Jeg lærer fortsatt å kjøre bil, man blir aldri utlært i noe.

Jeg føler jeg har kontroll, og jeg slapper av når jeg kjører..det gjør at jeg lett tar meg inn igjen om det f.eks skjer noe på glattisen f.eks.

Det anser jeg som en god sjåfør. Ulykker kan skje alle. Ikke det jeg her mener.

Har kjørt mye bil de 6,5 årene jeg har hatt lappen, og øvelseskjørte mye fra jeg var 16..

Kjører i snitt ca 20000 km årlig.

Bare nyfiken jeg ;)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Bare nyfiken jeg ;)

[/quote

Ja, jeg anser meg som en god sjåfør. jeg er da yrkessjåfør på heltid. Kjører semi over hele europa. Har vel 50 60 døgn hjemme. Så det blir flere 10-talls tusen km på meg i løpet av et år.

Det å kalle seg god sjåfør er først og frems å følge trafikk reglene. Jeg ser mye galskap på landeveiene rundt omkring. I tillegg vil en god sjåfør være flink i å lese trafikkbilde, se langt frem, og forutse hva som kan skje i alle situasjoner, og forberede seg på handling. Det å kjøre økonomisk er også et krav til oss som bruker mange mange liter diesel i året, noe jeg mener kommer inn under det å kalles en god sjåfør. Ikke minst det å manøvrere seg gjennom hindringer og være hjelpsom i trafikken er også et pluss. Jeg har kjørt i norge og europa i 12år nå, og stortives, har hatt en mindre ulykke i min karriere, da en danske braste inn i meg bakfra i en fart av iallfall 150km/t, men det gikk jo godt med han da, værre med bilen.

Vanskelig å si hva jeg kjører i lengdr på et år, men mellom 100-300tusen km blir det vel.

Gjest LoisLane
Skrevet

Tipper at de aller fleste vil svare ja - de er gode sjåfører. Statistikken viser at de fleste ser på seg selv som over gjennomsnittet gode til å kjøre (og jeg er intet unntak :sjarmor:).

Derfor er det jo bare logisk at man selv kan kjøre fort - fartsgrensen er jo til for de dårlige sjåførene...?

Skrevet

Ja, fordi jeg er ansvarsbevist, leser trafikken godt og er en avslappet sjåfør.

Jeg kjører mye og er i tilegg oppdatert på trafikkregler.

Kjørte opp på nytt for noen år siden da jeg tok lappen på sykkel.

Var da sikker på at jeg kom til å stryke fordi jeg ikke ville huske en eneste trafikkregle men det gikk bra :ler:

Skrevet

Jeg er ikke flink til å kjøre bil. Er faktisk totalt talentløs med alt som har hjul, til og med handlevogner. Siden jeg ikke er noen god sjåfør kjører jeg heller ikke mye. Men jeg er bevisst på at jeg ikke er flink, og tar derfor nødvendige forbehold.

Skrevet

Ja. Prøv meg.

Gjest camillo
Skrevet

Nei, jeg har nesten ikke kjørt og må trene mye mer for å kunne kalles en god sjåfør.

Gjest gjest1
Skrevet

Alle er ikke enig med meg, men jeg mener jeg er en god sjåfør ;)

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg anså meg som en god sjåfør tidligere, da jeg gjerne kjørte flere mil daglig og følte meg trygg bak rattet. De siste par årene har jeg kjørt så lite at når jeg først sitter bak rattet må jeg kjøre mer forsiktig enn jeg gjorde tidligere for å føle at jeg kjører trygt. Men nå har jeg snart egen bil, og da regner jeg med at det ikke tar lange tiden å komme inn i det igjen.

Gjest Varg-Menja
Skrevet (endret)

Ja, tatt i betraktning av at jeg ikke har lappen på bil engang så synes jeg at jeg er innmari god... :ler:

Jeg er en nokså god sjåfør, siden jeg evner å kjøre trygt, også i uventede situasjoner. Det er det viktigste kriteriet mitt, deretter kommer det å alltid følge trafikkreglene, i forhold til bruk av blinklys, rundkjøringer og slike ting. Det jeg kan bli flinkere på er å lese trafikken, men det kommer av seg selv bare jeg får kjørt litt igjen. (Har hatt noen års opphold med å kjøre, utrolig hvor fort man "ruster" når man ikke bruker slike egenskaper...)

Endret av Varg-Menja
Gjest gjest1
Skrevet

Jeg annser meg som en forholdsvis god sjåfør og med forholdsvis mener jeg med tanke på at jeg kunn har hatt lappen i 3,5 år. Kjører mye mindre nå, så de tekniske feridhetene er nok ikke like bra som de var når jeg kjøre daglig.

En god sjåfør er en som kan les trafikken godt, viser hennsyn til både mye og harde trafikkanter og som selvsagt kan trafikkreglene. En god sjåfør tar ikke sjanser og kjører ikke forbi midt i en sving... En god sjåfør konsentrer seg om det han gjør, og feks. sitter ikke å skriver sms...

aner ikke hvor mye jeg kjører i året...

Skrevet

Ja, jeg er kjempeflink! Og jeg vet hva en dårlig sjåfør er. Har bodd sammen med en.

Skrevet
Nei, jeg har nesten ikke kjørt og må trene mye mer for å kunne kalles en god sjåfør.

Samme her :Nikke:

Har bare hatt lappen i to måneder jeg.

Skrevet

Samme her også, selvom jeg har hatt lappen i snart to år nå. Men av forskjellige årsaker er det ikke så mye jeg har kjørt i løpet av denne tiden. Det ser ut til å ta seg opp nå, så spør meg igjen om et år eller to!

Skrevet

Tja, jeg har jo hvertfall mye erfaring, kjører omtrent 40000km pr år, noen år mer noen år litt mindre. Jeg følger ikke alltid fartsgrenser, :sjenert: men jeg kjører stort sett etter trafikkforhold og slikt, og jeg skaper aldri farlige situasjoner fordi jeg kjører tankeløst. Om jeg er en dyktig sjåfør eller ikke er ikke opp til meg selv å bedømme.

Forøvrig vil jeg si at det kanskje er de sjåførene som er for forsiktige som skaper flest frustrerende og potensielt farlige situasjoner for seg selv og andre trafikkanter.

Gjest Gjest
Skrevet

Interessant spørsmål.

Jeg har bare hatt lappen i ett år og jeg får ikke kjørt så mye siden jeg ikke har bil selv (kjører samboers bil, men han bruker den til jobben, så det blir mest litt i helgene og når vi drar et sted sammen).

Jeg mangler erfaring og trening, men jeg har noen gode egenskaper i trafikken:

Jeg blir ikke så raskt stresset og kjører rolig, og ikke hektisk.

Jeg har lært å kjøre økonomisk, så selv om samboer fortsatt klarer å kjøre mer økonomisk enn meg, har jeg allerede et lavere forbruk enn de fleste andre jeg kjenner (sambo og kjørelæreren min er veldig flinke på dette).

Og kanskje viktigst: jeg vet at jeg mangler erfaring og at jeg ikke er noen verdensmester, så jeg tar heller ingen sjanser. Og siden prøvetiden ikke er gått ut ennå, overskrider jeg (til andre bilisters ergelse) ikke fartsgrensen. ;)

Skrevet

Ja, jeg er en god sjåfør. Har også fått høre det flere ganger av venner og kollegaer. Men det kommer mest p.g.a. at jeg kjører mye bil i jobben min, og har diverse kurs gjennom den. Uten det tror jeg at jeg også hadde stått sånn midt på treet. Litt usikker på hvor langt jeg kjører gjennom året. Jeg synes denne er viktig jeg da:

§ 3. Grunnregler for trafikk.

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

Når har du brutt/ikke brutt den?

Skrevet

:ler::ler: det kommer vel ann på hvem du spør det :ler::ler:

- men jeg mener jo bestemt jeg er skikkelig god på å kjøre - kan alle trafikkreglene, besto båre oppkjøring og teori uten en eneste feil i sin tid ;) og har kjørt uten uhell siden jeg var 18 og fikk "lappen".. Veel bryter jeg nå og da fartsgrensen når jeg er alene, men overfor barna er jeg en mønstersjåfør..

Med god sjåfør mener jeg en som kjører etter forholdene og som alltid er "forberedt" på det som skjer der man ikke ser og som alltid klarer stanse

Jeg kjører mye men har 20 000 som kjørelengde på forsikringen, på begge bilene vi har :sjenert:

Og begge kommer oppunder grensen hvert år...

Skrevet

Tja, jeg går ikke rundt og tenker; bilkjøring, det er jeg god til! Men jeg antar at jeg er en ganske god bykjører. Jeg kjører riktig i rundkjøringer, leser skilt og bruker blinklyset flittig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...