Gjest Gjesta Skrevet 18. mai 2006 #1 Skrevet 18. mai 2006 Jeg har fått en bil som egentlig skulle vrakes. Nissan King Van 80-modell. Til nå har jeg hatt endel utlegg får å få den i stand til å bli eu-godkjent, men den har foreløpig verken skilter, forsikring eller noe. Hvor mye koster det å få skilter på bilen? Er det billigere med grønne skilter (den har bare 2 seter framme)? Og hvor mye koster forsikring? Må jeg regne med store utgifter nå helt i starten for å få alt i orden slik at den kan brukes? Jeg får 6000 kr igjen på skatten, vil dette holde til å få bilen på veien? Eu-godkjenninga er i orden, så da er det nye skilter, forsikring og veiavgift jeg må tenke på? Har jeg glemt noe nå? Har virkelig ikke peiling på dette her, så håper at noen kan hjelpe meg.
Missbumblebee Skrevet 18. mai 2006 #2 Skrevet 18. mai 2006 (endret) Men, sånn generelt: Du må få skilter, og det koster også litt dersom det må nye skilter til. Dersom bilen har vært avskiltet mer enn 6 mnd(tror jeg det er), må du bestille nye skilt, for da er sannsynligvis de gamle kastet. Mener å huske at det koster rundt 700-800 kr for nye skilt jeg.. Tror ikke du kan få noe annet enn grønne skilter på bilen siden det er en to-seter, da det er det biltypen som avgjør det. Dersom det er plass til mer enn to seter kan du få satt inn det uten å betale noe ekstra i en så gammel bil. Forsikring bør nok ikke bli så dyrt på en så gammel bil, da man neppe trenger noe særlig mer enn ansvarsforsikring, evt del-kasko. Hvor mye forsikringen blir kommer likevel an på hvor man bor, og hvor langt man vil kjøre med bilen i året. Forsikringen kan man også dele opp, så hvis du ikke har alle pengene til å få det i orden nå, så kan du be om å dele opp det beløpet i 2 eller 4 avdrag. Men det burde nok gå med 6000kr ja. Lykke til! Edit: leste innlegget litt bedre, måtte rette litt på meg selv... Endret 18. mai 2006 av Missbumblebee
Gjest Gjesta Skrevet 18. mai 2006 #3 Skrevet 18. mai 2006 Tusen takk for svar . Det ser ut til å bli billigere enn jeg trodde. Pappa, som er han jeg får bilen av, kom meg i forkjøpet og pratet med Gjensidige i dag. Forsikringen (inkl delkasko) kommer på 4000 i året. Og det har jeg råd til . Skilter vil ikke koste noe siden den bare har stått uten skilter i en måneds tid, og årsavgiften er allerede betalt ut året. I tillegg får jeg rabatt hos Gjensidige siden jeg samler alle forsikringene mine hos dem, så nå er det bare å glede seg til jeg får bilen på veien
Missbumblebee Skrevet 18. mai 2006 #4 Skrevet 18. mai 2006 Tusen takk for svar . Det ser ut til å bli billigere enn jeg trodde. Pappa, som er han jeg får bilen av, kom meg i forkjøpet og pratet med Gjensidige i dag. Forsikringen (inkl delkasko) kommer på 4000 i året. Og det har jeg råd til . Skilter vil ikke koste noe siden den bare har stått uten skilter i en måneds tid, og årsavgiften er allerede betalt ut året. I tillegg får jeg rabatt hos Gjensidige siden jeg samler alle forsikringene mine hos dem, så nå er det bare å glede seg til jeg får bilen på veien ← Så flott! Jeg glemte å ta med omregistreringsavgiften ista, men siden det er din far som har hatt bilen før er det gratis også! Lykke til som bileier!!
Gjest Varg-Menja Skrevet 19. mai 2006 #5 Skrevet 19. mai 2006 (endret) Så flott! Jeg glemte å ta med omregistreringsavgiften ista, men siden det er din far som har hatt bilen før er det gratis også! Lykke til som bileier!! ← Unntak for omregistreringsavgift får man bare dersom man arver bilen, og forskudd på arv regnes heller ikke med, så den må du nok betales. Gjeldende sats for så gamle personbiler er 1421,- og det kan hende du må betale denne før du får ut skiltene. Endret 19. mai 2006 av Varg-Menja
Missbumblebee Skrevet 19. mai 2006 #6 Skrevet 19. mai 2006 Unntak for omregistreringsavgift får man bare dersom man arver bilen, og forskudd på arv regnes heller ikke med, så den må du nok betales. Gjeldende sats for så gamle personbiler er 1421,- og det kan hende du må betale denne før du får ut skiltene. ← Jøss det visste jeg ikke. Har hørt fra kjentfolk at de overførte bilen seg imellom innen familien og slapp omregistrering, men det er vel ikke sånn lenger da.
Gjest Varg-Menja Skrevet 19. mai 2006 #7 Skrevet 19. mai 2006 Ektefeller kan også overføre bilen seg imellom, og slippe å betale avgift, kanskje det du tenker på? Så slipper man som sagt avgift ved arv, og ett annet unntak er dersom bilen har stått registrert på eier i under to måneder, da vil man få refundert den avgiften som allerede er betalt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå