Gå til innhold

piggsvin

Anbefalte innlegg

Gjest Fruktfat
Skrevet (endret)

er det noen fordeler/ulemper ved å ha de i hagen?

oppdaget de i fjor sommer, og så de igjen i går. i fjor så jeg en av dem -er 2stk- vralte under verandaen to ganger, kan det hende at de bor der?

og eter de småkryp? mark, edderkopper og sånt? betyr det da i såfall at vi har mye kryp rundt huset?

piggsvin er vel ikke skadedyr som mus og rotter?

jeg synes de er så søte, og ble kjempeglad da jeg så dem igår kveld igjen! :)

bikkja reagerer med en gang, og er borte og snuser på dem, ellers bryr hun seg ikke (prøver ikke å bite nei, hehehe!).

Endret av Fruktfat
Skrevet

Vi hadde masse pinnsvin i hagen hos mamma før, men desverre så tror jeg bestanden der er utdødd nå.. Jeg mener å ha hørt at de er fredet faktisk. Tror ikke de gjør noen skade, de spiser jo ikke noe som er ødeleggende.

Skrevet

Dette er regler når du finner pinnsvin i hagen:

* Stikk ikke spisse greip inn i løv- eller komposthauger.

* Undersøk ruskehauger før du brenner bråte.

* Nett over bærbusker må henges slik at nederste kant er minst 20 cm. over bakken.

* Tett igjen hull som piggsvin kan falle ned i.

* Legg hønsenetting over lysgraver foran kjellervinduer.

* La gjerne et hjørne av hagen være litt "rotete" med høyt gress og buskas.

* Pass på at fuglebad og dammer ikke er dype og bratte og har glatte kanter. Legg ut steiner, trerøtter eller hønsenetting som piggsvin kan trå på.

* Sett ut vann til piggsvin, IKKE MELK! Vil du mate piggsvin, er hunde- og kattemat bra - både tørrfôr og boksmat.

* Rør ikke piggsvinbol med unger i.

* Be dem som kjører bil om å se seg godt for og ta hensyn til piggsvin i veien.

* Må du ta i et piggsvin - bruk hansker.

* Husk at piggsvinet er et vilt dyr og ikke noe kjæledyr.

Viser til informasjon fra DOOA's barne- og ungdomssider

Skrevet (endret)

Pinnsvin er et pluss for enhver hage. De spiser blant annet sniler, noe jordbærene er veldig glad for. Jeg kjenner ikke til at pinnsvin gjør noe skade i det hele tatt, tvert i mot. Og så er det jo veldig koselige små dyr, da! Men ikke så gode å klappe, kanskje. :)

Endret av Hege
Gjest Elfrida
Skrevet

Så flott! Piggsvin er totalfredet, så du burde passe på de som bor hos deg! De skal ikke ha melk, men hvis du vil mate dem kan du sette ut hunde/kattemat.

Gjest Fruktfat
Skrevet

HURRA!! :hoppe:

antok at de var fredet ja, og de er jo så søte! :-D både jeg og sambo har klappet de, bare drar over MED hårene.

satte ut vann i går kveld, har hørt det med melk, men sprutregnet jo i hele natt, så ;)

vi lagde dam i hagen i fjor, sambo lurte litt på om det er derfor de har kommet.

det er en liten dam, av typen med plastform, så den er jo glatt rundt da...

har heller ikke mulighet til å lage et hjørne med kvist og sånne ting, men begge nabotomtene er jo ubebygd, så det gåt nok bra! :-D

koelig smådyr er det! tok nærbilde av en av dem i fjor, satt og balanserte på kantsteinen her, merkelig ansikt på dem, hehehe...

Skrevet

Fine dyr, et pluss for hagen. Flott å sitte ute om kvelden når de begynner å tusle rundt. Pass imidlertid på om du skulle bli stukket av en pigg (jeg har en gang fått ett pinnsvin over en bar fot) da pinnsvin kan være bærere av salmonella. De er ikke noe verre i så måte enn småfugler, men det er endel som ikke er klar over det. Antagelig viktigst å vite for dem med egen brønn.

Gjest Fruktfat
Skrevet
Pass imidlertid på om du skulle bli stukket av en pigg (jeg har en gang fått ett pinnsvin over en bar fot) da pinnsvin kan være bærere av salmonella.

oj, det visste jeg ikke! :overrasket:

Skrevet

Jeg trodde at de tok snegler, ja - så flott! Vi har nemlig et aldeles kjempekoselig lite pinnnsvin som bor i hagen vår, og nå kom det tilbake i år også! Siden vi ikke er plaget av snegler, så tenkte jeg at det kunne være en sammenheng.

Jeg har ikke gjort noe som helst for å ha pinnsvin, annet enn å ha enn litt rotete hage :sjenert: Det funker tydeligvis! Ha noen stabler med materialer etc bak garasjen, la skvallerkålen gro i noen hjørner - det er visst det som skal til!

Skrevet

Har du pinnsvin i hagen må jeg bare si at du er utrolig heldig! Det med salmonella skal du ikke bekymre deg over! Du skal jo ikke spise dem og er du i kontakt med dem, vasker du deg godt etterpå. Småfugler er også bærere av f.eks. salmonella, så det blir omtrent det samme.

Ta vare på dem du! Pinnsvin er nyttige, søte og koselige :hjerte:

Gjest Fruktfat
Skrevet

johoo! :hoppe:

ja, de er liksom blitt husdyra våre de nå, hehehe! kjempenusselige!

er visst spådd skikkelig snegleår i år, så der er jeg heldig :sjarmor:

Gjest Fruktfat
Skrevet
Pinnsvin.. :hjerter:

ja, jeg vet!

hadde jeg visst hvordan jeg la ut bilder/link, skulle dere fått sett de jeg tok bilder av i fjor...

Skrevet

Jeg har også slike søte leieboere i hagen min. De kommet tilbake hvert år og går samme runden kveld etter kveld etter kveld etter kveld.

Skrevet
Har du pinnsvin i hagen må jeg bare si at du er utrolig heldig! Det med salmonella skal du ikke bekymre deg over! Du skal jo ikke spise dem og er du i kontakt med dem, vasker du deg godt etterpå. Småfugler er også bærere av f.eks. salmonella, så det blir omtrent det samme.

Ta vare på dem du! Pinnsvin er nyttige, søte og koselige :hjerte:

Ja, du er SÅ heldig! Her er det så mange veier at det går vel ikke an for pinnsvin å overleve her dessverre. Pass godt på dem og gi dem mat i blant. :-D

Skrevet

Vi hadde pinnsvin i hagen i fjor, er spent på om vi ser den i år også!

• 1 måned senere...
Gjest Fruktfat
Skrevet

hohoho, nå har jeg hørt dem "prate"!

da jeg var ute med bikkje på kveldsturen nå, så vi ett av dem i gresset ved siden av veien. jeg hørte noe sånt som "(k)horr (k)horr" i nærheten, men tenkte ikke noe særlig over det, for jeg hørte plutselig noen lyder fra dyret foran meg! det pustet og peste, nesten litt snorkelyder, og "dunk dunk dunk dunk" (omtrent som hjertesslag! så moro!

syntes det var rart jeg bare så ett, for det er tydeligvis et par, men gikk inn med bikkja og for å hente litt mat til piggsvinet. da jeg kom ut igjen så jeg det ikke, men hørte plutselig (k)horr (k)horr igjen. flere ganger. da fant jeg det, var i hagen til naboen! hørte denne lyden igjen inne fra hagen, og piggsvinet "mitt" gikk videre. tydeligvis var det det andre piggsvinet som lokket på det, det var utrolig morsomt å høre! :-D

av en eller annen grunn har jeg trodd at piggsvin ikke lager noe særlig lyd, men det gjør de faktisk! både kurrer som duer og snorkelyder og dunkelyder.

moro!

Gjest -eline-
Skrevet

Schtilig :-D Kjæresten bor for tiden langt ute i gokk, med en utrolig rotete "hage" (det var nok en hage for 20-30 år siden, huset stod tomt i mange år før det ble pusset opp for etpar år siden...), han har stadigvekk et pinnsvin tuslende rundt. De er såååå søte! :smilbla: Må være veeeeldig forsiktig å kjøre bil fram til huset ja.

Gjest Fruktfat
Skrevet

ja, jeg hang over gjerdet til naboen og prøvde å lokke det til meg, men det var nok noe annet som var viktigere, gitt! ;)

de er nydelige, men skjønner nå at de ikke bor i min hage da jeg så det forsvant under verandaen til naboen... :tristbla:

vet ikke om de kan svømme, av en eller annen grunn tror jeg ikke det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...