Gå til innhold

"Kopisperra" CD'ar

Crazee

Vil du kjøpe "kopibeskytta"/øydelagde CD'ar?  

1. 1. Vil du kjøpe "kopibeskytta"/øydelagde CD'ar?

• Tvilsomt - men det KAN hende i spesielle tilfelle
      3
    • Veit ikkje heilt - om det kan øydeleggje utstyret mitt, så...
      3
    • Ja, det bekymrar meg ikkje. Trur'kje det er så farleg.
      1
    • Ja, eg tek nok sjansen på at det går bra
      0
    • Om det er av favorittartisten min, så...
      3
    • Hæ? Aldri høyrt om det
      3
    • Nei, aldri!
      11

Anbefalte innlegg

I det siste har det vore ein del oppslag om desse "kopisikre" CD'ane som plateselskapa no har byrja å bruke (eigentleg er det jo ikkje CD'ar - men kva skal me kalla det?) - og korleis dei faktisk kan øydeleggje dyrt, nytt utstyr. (Ikkje berre CD-ROM til PC/Mac)

http://www.dagbladet.no/dinside/87108.html

Kva tankar gjer de om dette? Vil de kjøpe desse som normalt, boikotte selskapa som gjer slikt, eller kva?

Sjølv trur eg ikkje eg vil ta sjansen på å spele slikt, og la vera å kjøpa desse... øydelagde CD'ane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror nok at jeg kommer til å holde meg unna disse.

Vil ikke ta sjansen på at jeg ikke får hørt NOE musikk bare fordi jeg absolutt ville noen av de cd'ene som er kopibeskyttet.

Dessuten så synes jeg det er noe ekstremt av dem å beskytte seg med noe som kan koste oss forbrukere store summer.

Hvis selskapene bare lager kopi beskyttede cd'er så kan det nok bli boikott fra min side, men hvis et selskap har begge deler ser jeg ingen grunn til å ikke kjøpe dem uten beskyttelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at det gis ut cd-er i Norge som ikke er merket! Jeg kan godt kjøpe en kopibeskyttet cd - men flate så forbanna jeg hadde blitt hvis den hadde blitt ødelagt i kopiforsøket fordi jeg ikke visste om det! Har prøvd med 2 cd-er som tydeligvis var beskyttet - men det gikk bra med utstyret mitt altså.

Nå har jeg også tilgang på musikkstudio, så vi som vanligvis deler musikk, vi legger bare over på minidisk ved behov (treningsmusikk) så det er ikke noe stort problem.

Og jeg forstår at artistene vil beskytte seg mot bootlegs (er det ikke det det heter - piratsalg) men si fra.

Men platesalget har økt med 1 million solgte cd-er siste år - så hvor stort problem dette egentlig er...? Er det en god artist som du virkelig ønsker deg musikken til, synes de fleste det er stas med den originale.

Dessuten var det en gang LP-ens død vi snakket om da kassetten kom - det gikk bra det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusenfryd: Oj?? Trodde ikke at salget hadde økt så mye, så mye musikk som man laster ned fra nett!

Kopibeskyttede plater ja.. Tusenfryd, du har et poeng. Vi vet jo ikke hvilke plater som er kopibeskyttede. PÅ en måte forstår jeg dette. Kanskje det skal skremme oss, slik at vi ikke prøver å kopiere noen cd-er i det hele tatt? Ikke at jeg egentlig tror det funker...

Og hvorfor klarer de ikke lage en kopisperre som ikke ødelegger spillereren?

Usj.. akkurat nå er jeg glad for at jeg ikke kjøper mange plater i butikken.. Må nok innrømme at jeg er en av de mange som laster ned fra nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veldig liten greie på slikt som dette.. Jeg har ikke utstyr til kopiering og slikt.

Før jeg fikk internett hjemme kopierte jeg cd-er slik at jeg kunne ha yndlingslåter i en spilleliste i wmp og slippe å skifte plate hele tiden. Da jeg fikk nett oppgraderte jeg wmp-spilleren (tufs..) og da nektet den å spille av musikken jeg hadde kopiert.

Det som irriterer meg mest, er at jeg ifølge et bilag til spiderman soundtracket skal kunne poppe cd-en i dataen, og få tilgang til en spes. nettside med den. Yeah right.. Jeg prøvde, men ingenting skjedde, plata ville ikke spille av. Da jeg tittet på baksiden av coveret sto det at den IKKE kunne spiles av på pc.. Logisk? :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusenfryd: Oj?? Trodde ikke at salget hadde økt så mye' date=' så mye musikk som man laster ned fra nett! [/quote']

Tja, det har vel eigentleg vist seg at salget aukar på grunn av nedlasting frå nettet :-)

Sjå t.d. http://www.janisian.com/article-internet_debacle.html og http://www.janisian.com/article-fallout.html for akkurat det. (og http://www.baen.com/library for å sjå tilsvarande effekt for bøker.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lyst på den nye til Madrugada, men da jeg hørte at den er kopibeskyttet så lot jeg være. Jeg har nemlig ikke vanlig cd-spiller i stua. Her går det i Playstation2 og pc. Sistnevnte med 5 høyttalere + basskasse og mulighet for THX-lyd. I tillegg så tar jeg aldri original-cd med i bilen. Vet at ved innbrudd så forsvinner de. Heretter må jeg studere coveret skikkelig og grave og spørre. Har lyst til å ta med meg et skriftlig skjema hvor ekspeditøren må underskrive på at cd'n jeg kjøper ikke er kopibeskyttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...