Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Varg-Menja
Skrevet (endret)

Jeg kopierer litt fra den andre tråden, hvor jeg mente litt om det samme:

"Bunaden" er bare ett sett med ulike plagg som er konstruret for å høre sammen, og det er da virkelig opp til enhver å velge hvilke deler av settet de ønsker å bruke. Er det feks noen som tror at for 200 år siden så valgte aldri noen å ta av seg hodeplagget, når de brukte bunaden sin? Og dersom man er forpliktet til å ha komplett bunad med lue, søljer, cape osv før man begynner å bruke den så vet jeg om mange som aldri hadde hatt bunad.

Og egentlig tror jeg nok at det var det jo slik "bunaden" fungerte for noen hundre år siden, som ett byggesett hvor man hele tiden utvider med nye komponenter, som man arver og får i gave ved større anledninger. Tradisjonelle plagg skal ha rom for utvikling og både personlig og kulturelt, etter min mening.

Endret av Varg-Menja
Gjest gjest1
Skrevet

Jeg ville følt meg veldig kjerring med hodeplagg og jeg ville ikke følt meg vel. Det hadde endt med at jeg ikke hadde gått utenfor døren med noe sånt på meg. :sjenert:

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg kunne godt tenke meg skaut til bunaden min, men har enda ikke kommet så langt. Det er ikke så vanlig å bruke skaut selv om det hører til. Besteforeldregenrasjonen bruker skaut, og nå er det flere unge som har skaut. Jeg har prøvd skautet hos Husfliden, og har tenkt å bestille broderipakken slik jeg har litt arbeid til sene høstkvelder ;)

Skrevet

Jeg vil veldig gjerne ha koneluen til min sognebunad, men den er jo umulig å få tak i :frustrert:

Det er vel slutt på å lage den siden den egentlig ikke ser ut i måneskinn, men det hører jo til, så jeg gir meg ikke så lett

Gjest Gjest
Skrevet

Malama: litt nysgjerrig. Hva slags bunad har du?

Gjest Gjest
Skrevet

Har lest litt i både denne og bunadtråden på generell debatt, og lurer på følgende: hvorfor er det noen som snakker om "bunadregler" og hva som er tillatt og ikke tillatt? Bunaden er en ny greie satt sammen av flere gamle plagg. I gamle dager brukte man ikke "bunaden" slik det gjøres i dag, og disse strenge "reglene" er derfor en moderne oppfinnelse. Hvem skal bestemme hva som er rett og galt?

Skrevet (endret)
Malama: litt nysgjerrig. Hva slags bunad har du?

Sunnmørsbunad. (offisielt heter den vel Ørskogbunad)

Det finnes bilde av den på nettsidene til husfliden, der avbildet med koneskaut. Jeg har pikeskaut, det har rødt broderi. (er ikke avbildet skautene i detalj på den siden, men på hjemmesiden til husfliden i Ålesund er det mer bilder/omtale av skautene)

Endret av Malama
Gjest Gjest
Skrevet
Sunnmørsbunad. (offisielt heter den vel Ørskogbunad)

Det finnes bilde av den på nettsidene til husfliden, der avbildet med koneskaut. Jeg har pikeskaut, det har rødt broderi. (er ikke avbildet skautene i detalj på den siden, men på hjemmesiden til husfliden i Ålesund er det mer bilder/omtale av skautene)

Tusen takk for svar :)

Skrevet

Har hardangerbunad, og er gift, og skal vel da strengt tatt gå med hvitt hodeplagg/skaut (eller Folgefonna som noen kaller den :ler: ) Men siden jeg ikke klarer å stive hodeplagget, eller knytte det riktig på, så dropper jeg hele greia.

(I år passer ikke bunaden allikevel, smalt liv kombinert med gravid mage er en dårlig kombinasjon)

Skrevet
Kan det være en sånn "ikke husflid-bunad" da?

f.eks Bergensbunaden er en sånn, selges ikke på husfliden, da den ikke er "godkjent" som bunad. Det er ikke en "fantasidrakt" likevel da altså, men ikke en godkjent bunad. Derfor finner jeg ikke den heller på husflidens hjemmesider.

Det forklarer i så fall hvorfor vi ikke finner den der (ellers ville jeg kontaktet husfliden og spurt... det burde jo være fullstendig oversikt der, det er så kjekt å sitte og titte på de forskjellige...) Og det er i så fall ikke så lett å finne ut av om der tilhører hodeplagg (og hvor man i så fall får tak i det...) om det ikke er husfliden som selger den, da må du nesten kontakte hvem nå enn som gjør det i trysil. Spør familien kanskje? Siden de jo har den, så vet de vel hvor de har fått tak i den?

ble jo rent spennende dette... synes nå jeg da.

(men jeg hr visst ikke et så veldig spennende liv jeg...)

Hvorfor tror så mange at Bergensbunaden ikke er godkjent som bunad? Det er den vel! Bare les her og her :)

Gjest gjest1
Skrevet
Hvorfor tror så mange at Bergensbunaden ikke er godkjent som bunad? Det er den vel! Bare les her og her :)

Endelig :klappe::klappe::klappe:

Jeg er så jævla drittlei av å forsvare Bergens bunaden min! :frustrert::frustrert:

Har hele tiden fått høre at jeg ikke har bunad, men en drakt, noe ala fest draktene til spar kjøp. :frustrert:

Hvor har folk egentlig fått for seg at det er en drakt?? Og siden det er en bunad, hvorfor er ikke den på husfliden sin side?

Da jeg skulle ha meg bunad til konfen min, da lagde de den faktisk på husfliden, så Malama, jeg synes det er rart at den ikke er i bunad oversikten...

Gjest -eline-
Skrevet
Da jeg skulle ha meg bunad til konfen min, da lagde de den faktisk på husfliden, så Malama, jeg synes det er rart at den ikke er i bunad oversikten...

Det er absolutt ikke alle bunader som er på siden til Husfliden, vet om flere som mangler jeg, feks Finnmarksbunaden, eller bunadene fra Nord-Trøndelag... Alle disse er bunader. Står forresten på siden til Husfliden at det er over 200 bunader i Norge, og det må det nesten være når de har klart å fylle et 3-binds bunadleksikon :)

Når det gjelder det å kalle noe bunad eller drakt så er de aller fleste bunader laget/konstruert for endel år siden såkalt "godkjent". Bunadrådet har sluttet å godkjenne bunader, de deler de heller inn i 5 forskjellige grupper utifra bakgrunn...

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har Nordhordalandsbunad . Koneskautet til denne er så vondt å ha på at det orker jeg ikke. Dessuten ser det ut som et putevar bakfra...

Skrevet

Beklager at jeg skrev den ikke var det.

Inntil 17. mai trodde jeg at bergensbunad var en bunad, men så ble jeg nøysommelig forklart på 17. mai at det er den IKKE, og dum som jeg er (eller naiv da) så trodde jeg på det.

Tar til meg korreksjonen, og går tilbake til min opprinnelige tro om at Bergensbuanden ER en buand, og at denne "vestlandsdrakta" ikke er det. Det stemmer vel?

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg fant ikke Asker-bunaden på husfliden sine sider, men fant den nå på Asker sine egne Husflidsider. Jeg har alltid ønsket meg et hodeplagg, men trodde ikke det fantes til denne bunaden. Så nå at det faktisk er en hatt til. Asker-bunaden er veldig enkel, så litt mer dill ville kanskje gjort seg. Noen som vet hva slike bunadshatter pleier å koste ca?

Annonse
Gjest Elfrida
Skrevet

Er jeg helt bak mål hvis jeg sier at hva som helst kan kalles bunad, siden det ikke finnes noen offisiell godkjenningsordning for bunader lenger? Eller er det ikke lov å kalle en rekonstruert folkedrakt bunad i det hele tatt lenger, hvis den er laget etter at de sluttet med å godkjenne bunader? Skjønner ikke forskjellen jeg.

Hvorfor skal noe kalles bunad og noe kalles drakt når det er laget etter samme 'regler'?

Helt nykonstruerte drakter kan jeg jo forstå at blir kalt drakt, men hva med de som er laget slik man lager en bunad?

Forvirra jeg.

Og for å si noe som har mere med tema å gjøre: jeg syns det er kjempestas med hodeplagg til bunader! Prikken over i-en, helt klart. Bunad er ganske så landlig og bondsk i utgangspunktet (ikke noe galt med det!), man blir da ikke mere budeie med et skaut eller en morsom liten lue?

Gjest Gjest
Skrevet
Er jeg helt bak mål hvis jeg sier at hva som helst kan kalles bunad, siden det ikke finnes noen offisiell godkjenningsordning for bunader lenger? Eller er det ikke lov å kalle en rekonstruert folkedrakt bunad i det hele tatt lenger, hvis den er laget etter at de sluttet med å godkjenne bunader? Skjønner ikke forskjellen jeg.

Hvorfor skal noe kalles bunad og noe kalles drakt når det er laget etter samme 'regler'?

Helt nykonstruerte drakter kan jeg jo forstå at blir kalt drakt, men hva med de som er laget slik man lager en bunad?

Bunadsraadet har kommet med dette hierakiet:

1) Bunader som representerer siste ledd i en folkedraktutvikling. Disse folkedraktene, de fleste ment for fest- eller høytidsbruk, gikk ikke ut av bruk før de fikk ny interesse, og ble brukt som bunad.

2) Bunader som har bakgrunn i en folkedrakt som var gått ut av bruk, men ikke glemt. Mange visste hvordan bunaden burde være, og en har tildels tatt i bruk gamle plagg da bunaden oppsto.

3) Bunader som er systematisk rekonstruert fra gamle bevarte folkedraktplagg fra samme område og samme drakttype. Alle kilder som forteller om drakttypen, for eksempel skriftlige opplystninger, bildestoff og muntlig tradisjon har blitt benyttet i konstruksjonen.

4) Bunader som er laget fra et tilfeldig og mangelfullt gammelt draktmateriale. De delene av drakten en ikke hadde forbilder for er utformet i stil med resten av drakten.

5) Drakter som helt eller delvis er fritt komponerte eller har mønster fra andre ting eller klær. Endel i denne gruppen har fått bunadsstatus, og en rekke av disse fritt komponerte draktene blir både oppfattet og markedsførte som bunader, uten å ha noen slags rot i en drakttradisjon. Disse bør, ifølge bunadsrådet, ikke kalles for bunad.

Som du ser saa er det kun de siste, av nyere opprinnelse stort sett da det er mange av disse draktene som fikk bunadsstatus tidligere, som ikke boer kalles bunad. Rekonstruerte bunader av gammelt materiale etc er og blir bunader.

Gjest Gjest_-eline-_*
Skrevet
Bunadsraadet har kommet med dette hierakiet:(..)

...og det var da meg. :sjenert: Fikk ikke opp siden til bunadsraadet akkurat naa, men all info ligger paa websiden deres.

Skrevet

Jeg skal kjøpe meg bunad nå, og siden dette er veldig dyrt, så blir lue og cape og sanne ekstra ting tatt etterhvert.

Men jeg har ikke noe imot og bruke lue til og kommer jo til og gjøre det og etterhvert, men har ikke råd til og kjøpe allt med en gang.

Skrevet

Jeg kler rett og slett ikke hodeplagget og derfor bruker jeg det heller ikke.

Mvh Yvonne :heiajente:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...