Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jo det kan selvfølgelig være grunnen. Skal spørre farmor jeg. Viser det seg at det er hodeplagg kommer jeg nok til å skaffe meg det, om enn ikke med det første, må nesten prioritere andre utgifter først. Har dessuten tenkt å få lagd en cape til, jeg valgte jakken da jeg fikk den laget til konfirmasjonen, men skulle ønske jeg valgte cape istedet, jakken er så kort og ubehagelig, dessuten er cape finere.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Er mange godkjente bunader som ikke er paa sidene til Husfliden, den siden er heller mangelfull.

Skuffende greier :(

(jeg har alltid funnet de jeg har lett etter, så jeg håpte den kanskje hadde de fleste da...)

Hva med å kontakte husfliden og spørre dem da? De må jo i alle fall vite (den lokale husfliden? (Jeg fant ikke noe om at husfliden har avdeling i trysil, men det er vel en eller annen plass om anses som den "lokale")) om det er hodeplagg til, i så fall. Og i samme farta kan de vel ordne bilde av den?

Finnes bøker på biblioteket med bilde av mange bunader også (vet ikke om de heller er 100% fullstendige) kanbskje du kunne finne den der også, evt.

(jada, jeg har et lite spennende liv, nettopp derfor fant jeg denne saken spennende. Sorry... Skal ikke styre med det om du ikke synes det er noe du gidder finneut av da, selvsagt...

Skrevet
Jo det kan selvfølgelig være grunnen. Skal spørre farmor jeg. Viser det seg at det er hodeplagg kommer jeg nok til å skaffe meg det, om enn ikke med det første, må nesten prioritere andre utgifter først. Har dessuten tenkt å få lagd en cape til, jeg valgte jakken da jeg fikk den laget til konfirmasjonen, men skulle ønske jeg valgte cape istedet, jakken er så kort og ubehagelig, dessuten er cape finere.

Om ikke det prioriteres økonomisk med det første, så er det i alle fall spennende å finne utav, også kan man jo ønske seg det til jul f.eks? Om det ikke er for dyrt, ville kanskje f.eks farmor synes det var en fin ide? (men bunadsgreier er ofte dyrt da.... Samarbeid?)

Kjekt å ha?

Skrevet

Nå er det ikke obligatorisk med hodeplagg til alle bunader, når det er sagt har jeg ingenting imot hodeplagg til bunad.

Skrevet

Jeg har bunad, men ikke lue. Jeg kommer heller aldri til å anskaffe meg bunadslue, synes den er lite kledelig. I tillegg klarer jeg ikke å ha noe på hodet, men det er vel kanskje en tynn unnskyldning?? Uansett, de som vil får bære plagget bare jeg slipper :) .

Skrevet

Jeg liker rett og slett ikke å ha noe på hodet. Bruker knapt nok lue om vinteren.

Gjest Elfrida
Skrevet

Min teori er at nordmenn lider av hatte- lue- og skautskrekk, enten det er til bunad eller ei.

Gjest Fruktfat
Skrevet
Min teori er at nordmenn lider av hatte- lue- og skautskrekk, enten det er til bunad eller ei.

hahaha, det tror jeg også! stemmer på meg ihvertfall ;)

Skrevet

Da har jeg ringt farmor og hun mente bestemt at Trysilbunaden er en godkjent bunad, så da virker det som om oversikten til husfliden ikke er komplett. Det er også to hodeplagg til den, men de er det veldig få som bruker. Kommer til å skaffe meg både hodeplagg og cape, kanskje jeg er heldig og kan få det til jul/bursdag. Må se på de forskjellige hodeplaggene først for å se hvilken jeg vil ha først selvfølgelig. For som sagt tidligere har jeg aldri sett noen med hodeplagg til min bunad.

Gjest -eline-
Skrevet
Finnes bøker på biblioteket med bilde av mange bunader også (vet ikke om de heller er 100% fullstendige) kanbskje du kunne finne den der også, evt.

Har akkurat kommet ut et tre-binds bunadsleksikon som omhandler omtrent alt som finnes av bunader, de har de sikkert paa biblioteket :)

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg er så rar at jeg ofte liker de snodigste hodeplaggene jeg da ;) Så jeg skal bruke hodeplagg til min bunad

Gjest gjest1
Skrevet
Har akkurat kommet ut et tre-binds bunadsleksikon som omhandler omtrent alt som finnes av bunader, de har de sikkert paa biblioteket :)

Jeg hadde tenkt til å kjøpe dette leksikonet, men det kostet 2000 kroner, så da droppet jeg det ;)

Skrevet
Jeg liker rett og slett ikke å ha noe på hodet. Bruker knapt nok lue om vinteren.

Er det skikkelig kaldt om vinteren bruker jeg jakke med hette, evt sjal eller skjerf over hodet. Aldri lue...

Skrevet
Da har jeg ringt farmor og hun mente bestemt at Trysilbunaden er en godkjent bunad, så da virker det som om oversikten til husfliden ikke er komplett. Det er også to hodeplagg til den, men de er det veldig få som bruker. Kommer til å skaffe meg både hodeplagg og cape, kanskje jeg er heldig og kan få det til jul/bursdag. Må se på de forskjellige hodeplaggene først for å se hvilken jeg vil ha først selvfølgelig. For som sagt tidligere har jeg aldri sett noen med hodeplagg til min bunad.

Spennende :)

som sagt er det nesten ingen som bruker hodeplagg til min bunad heller men jeg vet at det skal være, og min finnes på husflidens hjemmeside også, avbildet med skaut) Inntil et år elelr to før jeg ble konfirmert hadde jeg vel aldri hørt om at none hadde det til min bunad heller. Min mor lånte ett året før min konfirmasjon, og sydde til seg selv til min konfirmasjon. Da ville jeg ikke ha, men året etter hadde jeg fått, for jeg ombestemte meg ganske kjapt.

Av alle jeg kjenner er det fortsatt bare jeg og min mor som har skaut til bunaden. Og jeg har hatt mit i 11 år nå. (men jeg kjenner altså minst to som har til neste år, det er dobling det)

Gjest Hippopotamus
Skrevet

Trysilbunaden er godkjent, og syes på husfliden i Trysil. Jeg vet bare om en type lue som hører til; den ligner egentlig veldig på kvinnelua til samedraktene, og skal sitte langt bak på hodet.

Skrevet

Jeg ønsker meg koneskaut til bunaden min, og lurer på om jeg skal prøve å lage det selv. Hadde vært litt artig å ha et som noen i slekta har lagd, siden mamma har lagd bunaden og mormor skjorta. Nå er mormor senil, og mamma kan ikke å lage skaut, så da får jeg prøve selv!

Skrevet
Trysilbunaden er godkjent, og syes på husfliden i Trysil. Jeg vet bare om en type lue som hører til; den ligner egentlig veldig på kvinnelua til samedraktene, og skal sitte langt bak på hodet.

I følge farmor er det to, men den ene er relativt ny.

Gjest Hippopotamus
Skrevet
I følge farmor er det to, men den ene er relativt ny.

Det stemmer helt sikkert. Men som sagt har jeg bare sett en type. Leter som besatt etter bilde på nettet nå, men finner ingenting :overrasket:

Skrevet
Det stemmer helt sikkert. Men som sagt har jeg bare sett en type. Leter som besatt etter bilde på nettet nå, men finner ingenting  :overrasket:

Fant ikke noe jeg heller, helt snodig..

Skrevet

Det burde da gå ann å kontakte husfliden (som jo tross alt altså selger denne (synes bare det er så rart at det kke finnes bilde av den noe sted. Kjelege greier. Den boka som ble omtalt, tre binds leksikon, er sikkert verd å undersøke om du ikke er på de trakter regelmessig...)) og spørre dem om hvorfor det ikke finnes bilde av bunaden på nettsiden ders, når det vitterlig er en bunad de selger.

Jeg har tittet på de to husflidene de påstår å ha i hedmakr (må da være flere!!!!) og ingen av disse oppgir denne som "våre bunader" (men så er heller ikke en i trysil nevnt da)

Rare greier.

Men, jeg håper du finner utav det, og neste år kan ikle deg bunad med hudeplagg, og cape om nødvendig for været :)

Håpløs den hjemmsiden til husfliden i alle fall. Je finner j vitterlig husfliden i trysil på gule sider, men ikke på husflidens egne nettsider?? (dog, noen nettside eller bilde av bunaden din (ble jo nysgjerrig jeg) finner jeg ikke :( )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...